Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Goedemiddag!
Ik heb de laatste tijd helaas veel problemen gehad met mijn 320D met het N47 blok. Eerst is door een uitgelopen drijfstanglager, het onderblok gehoond, kop gereviseerd, krukas geslepen, zuigers, drijfstangen en alle lagers vervangen.
Helaas heb ik na 2000km een giga olielekkage gekregen met als gevolg weer een uitgelopen drijfstanglager. Ik heb nu dus een 2e hands krukas aan moeten schaffen (wel na laten kijken) en weer al die lagers.
De motor hangt er eindelijk weer in maar is er nog 1 ding dat me zorgen baart en dat is een ratelend geluid bij het stationair lopen. Op het moment dat ik gas geef is het geluid weg. Ik heb vervolgens de motor er weer uitgehaald en de ketting naar de oliepomp vervangen.
Nu moet ik helaas vermelden dat het geluid er nog steeds in zit en ben ik een beetje uit mijn opties.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij een klein handje, met behulp van een tip, kunnen helpen?
Alvast heel erg bedankt!
Ik heb de laatste tijd helaas veel problemen gehad met mijn 320D met het N47 blok. Eerst is door een uitgelopen drijfstanglager, het onderblok gehoond, kop gereviseerd, krukas geslepen, zuigers, drijfstangen en alle lagers vervangen.
Helaas heb ik na 2000km een giga olielekkage gekregen met als gevolg weer een uitgelopen drijfstanglager. Ik heb nu dus een 2e hands krukas aan moeten schaffen (wel na laten kijken) en weer al die lagers.
De motor hangt er eindelijk weer in maar is er nog 1 ding dat me zorgen baart en dat is een ratelend geluid bij het stationair lopen. Op het moment dat ik gas geef is het geluid weg. Ik heb vervolgens de motor er weer uitgehaald en de ketting naar de oliepomp vervangen.
Nu moet ik helaas vermelden dat het geluid er nog steeds in zit en ben ik een beetje uit mijn opties.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij een klein handje, met behulp van een tip, kunnen helpen?
Alvast heel erg bedankt!
Liever een ster in m'n ruit dan op m'n motorkap!
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Hoe is de staat van je kettingspanners en distributie ketting? Ik heb sinds een week (ineens) ook een ratelend geluid bij stationair loop (de mijne is uit 2008 320d). Het klinkt als iets plastics dat los getrild is, maar ik heb veel gelezen over de D-ketting en spanners / geleiders en die schijnen een zwak punt te zijn.
Begrijp ik overigens nou goed dat je zelf even je blok er uit hebt gehaald?? Dat lijkt me best een pittige klus!
Zelf ben ik op zoek naar informatie over de reparatie set van de geleiders en spanner, en hoeveel werk dat is (voor een garagist) om te vervangen. Ik wil voorkomen dat ik straks stil kom te staan met een gebroken ketting
Begrijp ik overigens nou goed dat je zelf even je blok er uit hebt gehaald?? Dat lijkt me best een pittige klus!
Zelf ben ik op zoek naar informatie over de reparatie set van de geleiders en spanner, en hoeveel werk dat is (voor een garagist) om te vervangen. Ik wil voorkomen dat ik straks stil kom te staan met een gebroken ketting

Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Zover bij mij bekend is het D20A blok echt een probleem blok en zou je dacht ik het onderblok van een D20C hiervoor kunnen plaatsen om zo het probleem op te lossen.
Wat er verkeerd kan gaan met een D20A blok is in de volgende link goed te zien; Defect N47D20A blok
Even naar beneden scrollen voor de foto's.
Wat er verkeerd kan gaan met een D20A blok is in de volgende link goed te zien; Defect N47D20A blok
Even naar beneden scrollen voor de foto's.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Morgenochtend gaat hij even langs de garage voor een luisterinspectie. Op basis daarvan maar eens kijken wat de verdere stappen zijn. Ik heb vanmorgen redelijk wat tijd geinvesteerd om te weten te komen wat er precies aan de hand kan zijn.
Door de bank genomen zijn er twee kettingen die een rol spelen. De bovenste, die voor een ratel kan zorgen door een lichte rek, een spanner die zn werk onvoldoende doet en daardoor een verhoogde slijtage op de gelijders kan veroorzaken. Door het klapperen van die ketting kan je een gehorige motor krijgen. Maar erger, hij kan ook vroegtijdig de onderste distributieketting kapot slaan.
De laatste op zijn beurt is er eentje met een slechte kwaliteit, die vroegtijdig door zwakheid en lichte rek kan knappen. Het resultaat is zware motorschade die je ettelijke duizenden euro's kost (het gemiddelde van de 5 telefoontjes was 3,5mille).
Voor de bovenste ketting zijn reparatie setjes te koop en het plaatsen kost ergens tussen 350 en 600euro schijnbaar. De bovenste ketting kan bovendien redelijk eenvoudig worden vervangen door de oude open te maken en de nieuwe er aan te koppelen en door te draaien. Redelijk technisch verhaal, weet ook niet of dat in die prijs zat.
De onderste vervangen is een grotere klus. Volgens drie garages moest het blok er uit (volgens de bmw voorschriften), één garage (R&M BMW specialist in Leiderdorp) gaf aan dat alleen de versnellingsbak verwijderd hoeft te worden. Alles bij elkaar vervangen (beide kettingen, spanners en gelijders) kost bij hem ongeveer 1200 a 1300euro. Koudijs in Soest had het over ruim 2 mille en de dealer moest lachen (letterlijk) en wist alleen 'ettelijke duizenden euro's' te noemen. Kan alleen maar gissen wat ie daarmee bedoelde
Kortgezegd, wat ik er van begrepen heb:
- een ratelende motor kan een klapperende bovenste distritbutieketting zijn, snel repareren met nieuwe gelijders (reparatieset)
- daarmee is het risico op het breken van de onderste distributieketting niet weg (want die blijft zwak)
- preventief alles vervangen is een dure grap (tenminste 1300euro)
- te laat zijn is om te janken (reken op 3500 euro)
Ohja,
dan ben ik nog even achter de befaamde recall aangegaan die overal op internet rondzwermt. BMW Nederland kon me vertellen dat "De technische actie die u benoemd is ook in Nederland van kracht geweest voor BMW-modellen welke af-fabriek beschikten over de te vervangen onderdeelnummers." De mijne staat helaas niet in het systeem want geimporteerd en niet bij de dealer in onderhoud. Da's natuurlijk weer jammer.
Morgenochtend maar eens goed luisteren en daarna vermoedelijk naar R&M....
Door de bank genomen zijn er twee kettingen die een rol spelen. De bovenste, die voor een ratel kan zorgen door een lichte rek, een spanner die zn werk onvoldoende doet en daardoor een verhoogde slijtage op de gelijders kan veroorzaken. Door het klapperen van die ketting kan je een gehorige motor krijgen. Maar erger, hij kan ook vroegtijdig de onderste distributieketting kapot slaan.
De laatste op zijn beurt is er eentje met een slechte kwaliteit, die vroegtijdig door zwakheid en lichte rek kan knappen. Het resultaat is zware motorschade die je ettelijke duizenden euro's kost (het gemiddelde van de 5 telefoontjes was 3,5mille).
Voor de bovenste ketting zijn reparatie setjes te koop en het plaatsen kost ergens tussen 350 en 600euro schijnbaar. De bovenste ketting kan bovendien redelijk eenvoudig worden vervangen door de oude open te maken en de nieuwe er aan te koppelen en door te draaien. Redelijk technisch verhaal, weet ook niet of dat in die prijs zat.
De onderste vervangen is een grotere klus. Volgens drie garages moest het blok er uit (volgens de bmw voorschriften), één garage (R&M BMW specialist in Leiderdorp) gaf aan dat alleen de versnellingsbak verwijderd hoeft te worden. Alles bij elkaar vervangen (beide kettingen, spanners en gelijders) kost bij hem ongeveer 1200 a 1300euro. Koudijs in Soest had het over ruim 2 mille en de dealer moest lachen (letterlijk) en wist alleen 'ettelijke duizenden euro's' te noemen. Kan alleen maar gissen wat ie daarmee bedoelde

Kortgezegd, wat ik er van begrepen heb:
- een ratelende motor kan een klapperende bovenste distritbutieketting zijn, snel repareren met nieuwe gelijders (reparatieset)
- daarmee is het risico op het breken van de onderste distributieketting niet weg (want die blijft zwak)
- preventief alles vervangen is een dure grap (tenminste 1300euro)
- te laat zijn is om te janken (reken op 3500 euro)
Ohja,
dan ben ik nog even achter de befaamde recall aangegaan die overal op internet rondzwermt. BMW Nederland kon me vertellen dat "De technische actie die u benoemd is ook in Nederland van kracht geweest voor BMW-modellen welke af-fabriek beschikten over de te vervangen onderdeelnummers." De mijne staat helaas niet in het systeem want geimporteerd en niet bij de dealer in onderhoud. Da's natuurlijk weer jammer.
Morgenochtend maar eens goed luisteren en daarna vermoedelijk naar R&M....
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Een collega had ook geluiden bij zijn 318d, daar is voor €2.000 een distributieketting etc. vervangen, ik neem aan dat dat dan de onderste was. Auto had dacht ik iets van 240dkm op de teller, hij heeft hem daarna snel verkocht omdat er steeds meer problemen naar boven kwamen.
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Gisterochtend heb ik hem even laten beluisteren door de garage, bij koude motor. Zij kennen heel goed de problemen met deze motoren, maar dachten bij deze rammel/ratel aan iets anders rondom de multiriem. Ik even opgelucht, maar niet helemaal gerustgesteld.
Dus dit weekend eens heel goed op onderzoek uit. Als ik niets kan vinden dat los zit, dan zijn we weer terug bij af.
Dus dit weekend eens heel goed op onderzoek uit. Als ik niets kan vinden dat los zit, dan zijn we weer terug bij af.
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Misschien wat nieuwe inzichten. Met het enorme warme weer van de afgelopen dagen heb ik ontdekt dat de onregelmatige ratel weg gaat als ik de airco/blower helemaal uit zet. Terwijl het heel langzaam weer terug komt als ik eea weer aan zet.
Zou de motor de extra belasting van de airco merken? En waarom is het er al met koude motor?
enigszins vage klacht dus. Zal eens wat filmpjes maken. Wel enigszins meer op mn gemak nu ik de ketting even niet meer verdenk.
Zou de motor de extra belasting van de airco merken? En waarom is het er al met koude motor?
enigszins vage klacht dus. Zal eens wat filmpjes maken. Wel enigszins meer op mn gemak nu ik de ketting even niet meer verdenk.
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
De koppeling van de airco compressor, of een lager van de airco compressor zelf?
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
ja zoiets had ik ook gedacht. Hopelijk snel de kans om even echt goed te zoeken.
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Ratelend geluid bij stationair N47D20A
Nou Toby,
je lijkt gelijk te hebben! Niet heel moeilijk te ontdekken dat als ik de airco uit zet, verdwijnt de ratel....?
Misschien maar op zoek naar een nieuwe of gereviseerde. Ervaring?
je lijkt gelijk te hebben! Niet heel moeilijk te ontdekken dat als ik de airco uit zet, verdwijnt de ratel....?
Misschien maar op zoek naar een nieuwe of gereviseerde. Ervaring?