Kachel wordt niet warm
Kachel wordt niet warm
Beste Mensen,
Ik heb het volgende probleem, de kachel van mijn BMW 323 E46 1999 wordt niet meer warm.
Ik heb de volgende dingen al geprobeert, ik heb ten eerste de sensor die de temperatuur meet in de auto schoongespoten met perslucht omdat ik dacht dat die misschien onder het stof zou zitten, geen verschil. Daarna thermostaat vervangen ook geen verschil. Heb nu net de per ongeluk de verkeerde kachelkraan bestelt, maar ik dacht als ik de 2 slangen met elkaar doorverbindt gaat er in ieder geval warm water richting de kachelradiateur en zelfs dat doet ie nu niet! Heb hem op de volgende manier ontlucht, radiateurdop eraf, motor starten, bijvullen, wachten, bijvullen totdat het niet meer hoefde, daarna ontluchten met het onluchtingsnippeltje naast de radiateurdop.
Daarnaast voordat ik dit allemaal ging vervangen werden de kachelslangen soms warm en kwam er heel soms een klein beetje warmte uit, maar dit was niet zoals het zou moeten werken.
Zou die lucht wat eventueel in het systeem zit/is gekomen door een minimaal lekkende koppakking kunnen komen? Verder komt de auto namelijk perfect op temperatuur, koelvloeistof ruikt naar koelvloeistof en de uitlaatgassen ruiken ook gewoon normaal.
Ik krijg zelf heel erg het gevoel dat er lucht in het systeem blijft zitten, maar voordat ik daarop verder ga wil ik toch graag een second opinion hier opdoen. Dus bij deze.
Ik heb het volgende probleem, de kachel van mijn BMW 323 E46 1999 wordt niet meer warm.
Ik heb de volgende dingen al geprobeert, ik heb ten eerste de sensor die de temperatuur meet in de auto schoongespoten met perslucht omdat ik dacht dat die misschien onder het stof zou zitten, geen verschil. Daarna thermostaat vervangen ook geen verschil. Heb nu net de per ongeluk de verkeerde kachelkraan bestelt, maar ik dacht als ik de 2 slangen met elkaar doorverbindt gaat er in ieder geval warm water richting de kachelradiateur en zelfs dat doet ie nu niet! Heb hem op de volgende manier ontlucht, radiateurdop eraf, motor starten, bijvullen, wachten, bijvullen totdat het niet meer hoefde, daarna ontluchten met het onluchtingsnippeltje naast de radiateurdop.
Daarnaast voordat ik dit allemaal ging vervangen werden de kachelslangen soms warm en kwam er heel soms een klein beetje warmte uit, maar dit was niet zoals het zou moeten werken.
Zou die lucht wat eventueel in het systeem zit/is gekomen door een minimaal lekkende koppakking kunnen komen? Verder komt de auto namelijk perfect op temperatuur, koelvloeistof ruikt naar koelvloeistof en de uitlaatgassen ruiken ook gewoon normaal.
Ik krijg zelf heel erg het gevoel dat er lucht in het systeem blijft zitten, maar voordat ik daarop verder ga wil ik toch graag een second opinion hier opdoen. Dus bij deze.
Re: Kachel wordt niet warm

Laatst gewijzigd door TimmerB op 16 mei 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kachel wordt niet warm
.
Laatst gewijzigd door Yor op 13 mei 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kachel wordt niet warm
Haha prachtig. Of je dat ooit nog geholpen wordt.
Misschien dat mensen over t topic hebben heen gelezen of t antwoord niet wisten...
Succes met je probleem



Misschien dat mensen over t topic hebben heen gelezen of t antwoord niet wisten...
Succes met je probleem

-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41
Re: Kachel wordt niet warm
Heb je al geprobeerd om de neus van de auto op bokken te rijden?
Kan uit je tekst niet opmaken of je waterpomp ook vervangen is, deze willen het nog weleens begeven!
Ontluchten kan hoofdpijn veroorzaken bij sommige modellen maar kan uit ervaring spreken; bij deze types kan het lang(lees tot wel 1,5uur) duren voordat ze helemaal ontlucht zijn!
Vul je reservoir tot max. zet je kachel op max(indien aanwezig beide kanten) en de blower op minimaal, start je motor en vul deze nog bij indien nodig, sluit het reservoir en open het ontluchtingsnippel. Het wachten kan nu beginnen, tot er geen lucht meer uit komt, bijvullen van vloeistof kan ook via ontluchtingsnippel maar geen liters.(het is een gesloten systeem en er komt aardig wat druk op te staan)
Als je na een uur geen luchtbelletjes meer ziet kun je de nippel er weer op draaien!
PS, geduld is een schone zaak
Kan uit je tekst niet opmaken of je waterpomp ook vervangen is, deze willen het nog weleens begeven!
Ontluchten kan hoofdpijn veroorzaken bij sommige modellen maar kan uit ervaring spreken; bij deze types kan het lang(lees tot wel 1,5uur) duren voordat ze helemaal ontlucht zijn!
Vul je reservoir tot max. zet je kachel op max(indien aanwezig beide kanten) en de blower op minimaal, start je motor en vul deze nog bij indien nodig, sluit het reservoir en open het ontluchtingsnippel. Het wachten kan nu beginnen, tot er geen lucht meer uit komt, bijvullen van vloeistof kan ook via ontluchtingsnippel maar geen liters.(het is een gesloten systeem en er komt aardig wat druk op te staan)
Als je na een uur geen luchtbelletjes meer ziet kun je de nippel er weer op draaien!
PS, geduld is een schone zaak

BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<
Re: Kachel wordt niet warm
Ik heb eigenlijk een soortgelijk probleem gehad. Ga je vast vertellen dat het mij een hoop grijze haren heeft gekost. tevens had ik het probleem ook in de winter met min 5 dus dan zit je helemaal niet lekker. Ik had ook heel veel symptonen, zoveel het ene de andere conlcusie weer onderuit haalden. Bij mij was het uiteindelijk de kachelradiauteur daar ben ik achtergekomen na het vervangen van me hele koelsysteem. Slangen,radiateur,vaatje,waterpomp,thermostaat,kachelklep, 25000 x onlucht, systeem gespoeld, koppakking lektest. Gelukkig was na het vervangen van de kachel radiateur wel weer warm.
Lees de auto ook even uit op eventuele temperatuur storingen. Ik heb ook heel lang aan lucht gedacht. uiteindelijk via een concullega systeem vacuuum gevult. dus moest het er wel uit zijn, maar geen resultaat. Ik merkte vooraal bij lang stationaar draaien werd het lichtjes warm en na even goed knijpen in beide koelslangen bij de kachelklep in de motorruimte werd het bloedheet binnen. zodra in dan weer ging rijden werd het koud.
Nou kan veel vervangen van je koelsysteem niet veel kwaad omdat het toch een x nodig is. maar je hoop er ook je probleem mee op te lossen.
voor de kachel radiauteur moet overigens je dashboard eruit, zou misschien zonder kunnen maar dan loop je echt te kloten. ikzelf ben monteur dus ben wel wat gewent. overigens het dashboard eruit halen is veel werk maar echt niet moeilijk. het is gewoon een hoop schroefwerk, maar vond het wel een leuk klusje.
succes met je probleem hoor het wel als je vragen heb.
Lees de auto ook even uit op eventuele temperatuur storingen. Ik heb ook heel lang aan lucht gedacht. uiteindelijk via een concullega systeem vacuuum gevult. dus moest het er wel uit zijn, maar geen resultaat. Ik merkte vooraal bij lang stationaar draaien werd het lichtjes warm en na even goed knijpen in beide koelslangen bij de kachelklep in de motorruimte werd het bloedheet binnen. zodra in dan weer ging rijden werd het koud.
Nou kan veel vervangen van je koelsysteem niet veel kwaad omdat het toch een x nodig is. maar je hoop er ook je probleem mee op te lossen.
voor de kachel radiauteur moet overigens je dashboard eruit, zou misschien zonder kunnen maar dan loop je echt te kloten. ikzelf ben monteur dus ben wel wat gewent. overigens het dashboard eruit halen is veel werk maar echt niet moeilijk. het is gewoon een hoop schroefwerk, maar vond het wel een leuk klusje.
succes met je probleem hoor het wel als je vragen heb.
Re: Kachel wordt niet warm
Probleem opgelost heren. Het probleem zat 'm in de kachelradiateur, ik heb uiteindelijk de 2 slangen van de kachelradiateur losgemaakt (let wel op dat is 1 slang vd kachelkraan en de slang die daar vrij direct als 3de slang onderloopt, andere slang op de kachelkraan laten zitten en controleren of de slang die je eraf haalt daadwerkelijk naar de kachelradiateur loopt!) en hoge druk reiniger gepakt, vervolgens hogedruk reiniger op 1 vd kachelradiateurslangen aangesloten dan wel vastgehouden en op elkaar gedrukt. Dan voorzichtig druk opbouwen en kijken wat er gebeurd, slang ging bol staan, steeds meer druk toegevoegd tot uiteindelijk de boel met wat geproest begon te lopen. Nog ff doorgespoeld tot dat ik zeker wist dat het soepel doorliep. Alles aangesloten en probleem opgelost.
Daarnaast heb ik me laten vertellen dat met een stoomreiniger op 90 graden het nog beter werkt, maar die had ik niet voorhanden, maar op deze manier werkte het voor mij.
Bedankt voor alle berichten, ik hoop dat iemand hier in de toekomst nog wat aan heeft.
Daarnaast heb ik me laten vertellen dat met een stoomreiniger op 90 graden het nog beter werkt, maar die had ik niet voorhanden, maar op deze manier werkte het voor mij.
Bedankt voor alle berichten, ik hoop dat iemand hier in de toekomst nog wat aan heeft.