olie verbruik / Carter ontluchting .

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ben316i

olie verbruik / Carter ontluchting .

Bericht door ben316i » 13 mei 2017, 20:23

Hallo ,

Ik weet dat er veel over te lezen is over dit onderwerp , maar ik kan de topic helaas niet meer terug vinden , vandaar dat ik nu zelf een topic plaats.

Nu heb ik een BMW E46 320I M54 uit 2004 met 195700 op de klok , die nogal wat olie verbruikt , een liter op de 1500 kilometer , volgens sommige topics hier schijnt dat normaal te zijn bij dit type auto ?
Ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat de man er 15w40 indeed wat na mening nogal wat dik is , wat misschien wel het olie verbruik verklaard .
Vandaag alle filters vervangen en 5w30 motor olie ingedaan, van de week gaan we test rijden of de auto nog steeds zo veel olie verbruikt.

Nu las ik ook hier dat de Carterontluchting uit wisselen maar een uur of twee werk is wat naar mijn idee wat aan de korte kant is , want het is nogal wat werk om er bij te komen , het lijkt mij eerder een dag werk .
maar is er ook een how-to te vinden om dit op een goede manier te doen ?
Want volgens mij moet het inlaat spruitstuk er volledig af om er bij te komen .

Groet,
Ben .

TobyW

Re: olie verbruik / Carter ontluchting .

Bericht door TobyW » 13 mei 2017, 21:17

Ik zou bij dunnere olie juist meer olieverbruik verwachten. Voor het wisselen van de carterontluchting zijn er filmpjes op Youtube te vinden (engels: crank case ventilation, duits: Kurbelgehäuseentlüftung), maar ik zou eerst laten checken of die wel aan vervanging toe is. Heb je symptomen van slijtage aan klepseals of zuigerveren (blauwe rook uit de uitlaat)?

JeroenV

Bericht door JeroenV » 13 mei 2017, 22:08

15w40 lijkt niet echt de geschikte olie voor een M54, maar zolang het een LL04 of LL01 markering heeft maakt het niet zoveel uit. Zelf gebruik ik 5w40 vanwege de wat hogere kilometers. 5w30 is dan net wat te dun op bedrijfstemperatuur.

Voor de CCV hoeft het spruitstuk er niet vanaf, het is wel een irritante klus, hier een guide die wel goed te volgen is:
http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... cement.htm

En deze 2 filmpjes van 50sKid zijn ook goed te volgen, net als al z'n andere video's

Ik zie dat hij wel het spruitstuk loshaalt, zelf heb ik het niet gedaan. Je komt er zeker makkelijker bij als je het doet maar is extra werk.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 14 mei 2017, 09:37

De M54's vinden 10W60 erg fijn, 5W30 lijkt mij veel te dun. olieverbruik kan door carterventilatie komen, maar ook door lekkende klepseals of versleten zuigerveren.

Maar carterventilatie is nog het makkelijkste te vervangen, dus zou daar mee beginnen idd.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

ben316i

Bericht door ben316i » 14 mei 2017, 17:32

Iedereen bedankt voor de reacties .

Qwa olie zie ik door de bomen het bos niet meer , BMW schrijft voor zijn motoren mede dit type olie voor , ik neem aan dat ze daar de slijtage E.D hier mee in gecalculeerd hebben ?

ben316i

Bericht door ben316i » 15 mei 2017, 06:44

Hallo,

Is er ook een tip om vast te stellen of de carter ontluchting vervangen moet worden of niet?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”