Vervangen bougies f11 535i n55 motor.

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
goos

Vervangen bougies f11 535i n55 motor.

Bericht door goos » 23 jun 2017, 18:13

Gisteren de bougies vervangen, moet elke 60.000 km volgens mij. Ik heb Bosch bougies gekocht type zr5tpp33-S. Om deze bougies te kunnen vervangen heb je een speciale bougie dop nodig van 14. De lengte mag maximaal 9 cm lang zijn. Een langere kun je niet over de bougie heen krijgen , omdat het gat boven de bougie, onder een kleine hoek naar boven loopt. Deze dop kun je draaien mbv kleine dopset. Vooraf eerst de zwarte motor plaat lostrekken aan de voorzijde, dan naar je toe trekken om de plaat te verwijderen. Luchtfilter deksel los schroeven, dan de lichtleiding klem links voor onder (als je voor de auto staat). Ook zit daar nat boven een torx schroefje die los moet. Dan alle stekkers losmaken die verbonden zijn met luchtfilterdeksel en aanzuigleiding. Ook de w stuks slangen losmaken, die over de voorzijde van het motorblok lopen. Het geheel kan dan verwijderd worden. Om bij de laatste 3 bougies te komen, moet de kunststof brug, waar 3 stuks kabel bomen doorlopen verwijderd worden. Links en rechts 2 torx losdraaien. Nadat je de kabelbomen uit de brug hebt gehaald, kan de brug inclusief de rubberen plaat eronder opzij worden gelegd. Boven bougie 4 en 5 zie je nu een rvs beugel waar 2 stekkers ingeklemd zitten. Deze losklikken en rvs beugel losmaken, 1 torx. Nu kunnen we beginnen om de bougies 1 voor 1 te verwisselen. Eerst bobine klem omhoog klikken, waarbij de aansluit stekker ook loskomt. Dan de bobine omhoog trekken, gaat wel zwaar. Dan kan de bougie verwijderd worden. Vond het wel eng, moest best veel kracht zetten. Als de bougie eruit is dan met waterleiding buisje op de stofzuigerslang het bougie gat leegzuigen. Er ligt namelijk na verwijderen van de bougie wat roet stof, afkomstig van het schroefdraad van de oude bougie. Dan de nieuwe bougie erin draaien, voorzichtig met verlengstuk vd dop, met de hand, totdat je zeker weet dat de bougie goed in het schroefdraad zit. Bougie vast zetten met moment sleutel met 23NM. Bobine monteren. Klaar. Enzovoorts. Als alle 6 bougies vv zijn, dan de rvs klem weer vast zetten, zwarte kabel stekkers er weer inklemmen. Rubber plaat met kabelbrug monteren, kabel bomen er weer in. Lucht filter deksel met aanzuigleiding monteren. Vergeet niet de leidingen en stekkers weer aan te sluiten. Zwarte kap erop. Klaar. Nog 1 opmerking, ik heb de bougies lis gedraaid toen de motor nog redelijk warm was. Maar ik heb de bougies pas met de moment sleutel vast gezet nadat de motor was afgekoeld.Geen vet op het schroefdraad gebruikt. Gr Goos
Laatst gewijzigd door goos op 31 jul 2017, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

RZA

Re: Vervangen bougies f11 535i n55 motor.

Bericht door RZA » 09 jul 2017, 06:58

Mooie duidelijke tutorial! Die van mij moeten over 10k km vervangen worden, moet lukken met deze info.
Binnenkort: F31 320i Touring || 2018 || :///m:-Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || :///m:-Sport Edition

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”