Aankoopadvies 530i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
fabe
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:25

Aankoopadvies 530i

Bericht door fabe » 01 jul 2017, 09:06

Beste heren,

Ik ben sinds een tijd op zoek naar een geschikte familie wagen.
Momenteel rij ik een 4 cilinder turbo echter dit is mij te zenuwachtig.
Rijcomfort en betrouwbaarheid staan bovenaan mijn prioriteitenlijst.
Mijn schoonvader heeft een E39 528i gehad en buiten het reguliere onderhoud nooit iets aan gehad.
Op basis hiervan kwam ook ik uit bij een 5 serie met de 6 cilinder in lijn.

Ik vergelijk de verschillende motortypes/bouwjaren:


E60 N53:

http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-ser ... -automaat/

E60 N52:

http://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/53 ... tails.html

E39:

http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-ser ... ieuwstaat/


Intuitief kies ik automatisch voor de jongste wagen, gezien vergelijkbare prijs.
Een hele waslijst opties doet mij niet zoveel, ik koop zo een auto voor een goede motor.
Na wat internet zoekwerk (onder andere op dit forum) stuit ik op een aantal problemen.
Opmerkelijk is dat ik juist bij de nieuwste modellen het meeste problemen terugvind.
Dit in tegenstelling tot het oude model E39 waar weinig over te vinden is.
Vooral bij de N53 met directie injectie komen problemen voor met bobines, injectoren, HPFP en ERG.

viewtopic.php?f=123&t=41137

Zoals vermeld is betrouwbaarheid (onderhoudskosten) een belangrijk punt.

Graag uw mening hierover.

Dank, Fabian
Laatst gewijzigd door fabe op 06 jul 2017, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Martijn. » 01 jul 2017, 12:38

Ik ging voor de E39 !!!

E60/E61 is wat mij betreft de minst goede BMW die er geproduceerd is.
Ik heb 3 jaar lang een 530i E61 gehad. Fijne auto maar toch hebben ze gewoon teveel zwakke punten wat niet hoort bij zo'n auto.
Ik heb er geen spijt van maar als ik nu voor deze keuze stond ging ik voor de E39.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
PaulHeynen
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door PaulHeynen » 03 jul 2017, 11:33

Indien betrouwbaarheid belangrijk is: 1. E39 2. E60 3. E61

Ik vind E60/E61 mooie en fijne auto's. Maar je wil niet weten hoe vaak er al iets kapot is gegaan.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Quadrantz » 03 jul 2017, 11:44

Ik zal ook maar even reageren voordat het lijkt dat alle E61's prut zijn ;).

Die van mij heb ik nu 2,5jr (E61 530dA uit 2006) zonder noemenswaardige problemen! Alleen de bekabeling achterklep heb ik onlangs gehad maar als je daar een handig iemand voor vind valt dat ook wel mee qua kosten. Ik rij wel veel snelweg km's dus wellicht daarom geen problemen? Heb nog nooit stil gestaan (bij m'n vorige E46 320dA wel een paar keer) :).

Met de 3l benzine heb ik weliswaar geen ervaring, als je je goed inleest en bepaalde kwalen direct aanpakt dan zijn het heerlijke auto's (vind ik)! :duim:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door tom_il » 03 jul 2017, 12:02

Weliswaar een diesel maar ik kan ook echt niet klagen over de mijne. Nauwelijks kosten gehad.
Paar dingen zelf aangepakt wat mij telkens weinig gekost heeft.
Ben er ook wel van overtuigd dat de E60/61 niet beste van de reeks zijn, ik zou een minstens één van de laaste pre-LCI (zoals de mijne) of LCI nemen, daarin zijn een hoop kinderziektes (maar niet allemaal) opgelost.

Audi is niet veel beter : Mijn baas heeft een A7 3L Diesel, staat om de haverklap in de garage, die wil geen Audi meer.
Laatst gewijzigd door tom_il op 03 jul 2017, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

TCDD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 apr 2017, 10:23

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door TCDD » 03 jul 2017, 12:04

Bij mijn E61 530Da zijn tot nu toe alleen de remleidingen vervangen.

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 1420
Lid geworden op: 04 apr 2008, 14:17
Locatie: Botlek

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Ralph » 03 jul 2017, 15:12

Mijn E60 benzine van 2005 heb ik ook geen noemingswaardige problemen mee gehad.
Sterker nog... mijn beste wagen tot nu toe.
Geweldige 6 in lijn motor.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

Gebruikersavatar
activhybrid3
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 apr 2017, 21:55

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door activhybrid3 » 03 jul 2017, 18:13

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... ?cldtidx=9

waarom geen 528i f10? Die zijn niet echt duurder dan die waar je als voorbeeld mee komt? :)

Even snel ongeveer (-0,2sec.) en ook een heerlijke 6cilinder
Niet alle hybrides zijn saai.

fabe
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2017, 08:25

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door fabe » 03 jul 2017, 18:49

Dank voor de reacties.
Uiteraard zou ik zo een auto rijden voor de motor (6 in lijn).
Zelfs Wikipedia vermeld vrij nadrukkelijk de problemen bij de N53 motoren.
Wat ik niet kan opmaken is of dit terugkerende problemen zijn(om de x aantal km),
of problemen die opgelost kunnen worden door verbeterde onderdelen (terugroepactie).
Voor de HPFP en injectoren kom ik een interval tegen van 100.000km, de bobines 50.000 km en de bougies 10.000km.
Vervuiling van de inlaat vooral bij korte stukjes rijden is ook iets wat veelvuldig wordt beschreven.
Als voordeel van de N53 motoren vind ik efficiëntie (minder benzine verbruik) en minder olie verbruik.

De keuze is dus eigenlijk N52,N53 of M54.
Belangrijk voor mijn keuze is de te verwachten onderhoudskosten.

Iemand die hier iets over kan zeggen..
Laatst gewijzigd door fabe op 06 jul 2017, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door DennieV » 03 jul 2017, 21:41

Hier ook 3 jaar een E60 gehad en is mijn slechtste auto ooit (was dealeronderhouden met rekeningen en geen 12 eigenaren).
Was weliswaar een diesel, maar rotte remleidingen van voor tot achter (kwaal), plots gebroken vering (ook al meerdere last van gehad), om de haverklap een kapotte parkeersensor (€140,-) etc etc, het lijstje kwalen is lang voor zo'n "robuuste topauto".
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2936
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Source » 03 jul 2017, 22:06

Dat is niet mis rotte remleidingen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

TCDD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 apr 2017, 10:23

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door TCDD » 04 jul 2017, 07:42

Source schreef:Dat is niet mis rotte remleidingen.
Had ik ook, doordat ze verstopt zitten komt er geen lucht bij dus ze drogen niet op als ze nat zijn geworden door regen

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Yor » 04 jul 2017, 07:47

Mooie e39 zeg. Die zou mijn keuze zijn. Financieel zou ik niet voor dat specifieke type gaan gezien de aanschaf en afschrijving.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2936
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door Source » 04 jul 2017, 08:00

Hoe krijg je dat voorelkaar dat ze aan de binnenkant verstopt zitten? :s
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Aankoopadvies 530i

Bericht door DennieV » 04 jul 2017, 08:36

Met vestopt zitten bedoelt TCDD, de remleidingen zijn volledig afgedekt door plastic kappen maar worden wel nat terwijl er geen rijwind bij kan waarschijnlijk, dus zijn ze na 9-10 jaar van voor tot achter rot, is een bekende kwaal.
Kostte mij geloof ik 6-700 zonder enige vorm van coulance.
Kunnen ze wel bij 18 jaar oude E46's de airbags kosteloos vervangen, vind die remleidingen toch ook een zware ontwerpfout, evenals de panoramalekkages.
Mensen die er geen weet van hebben kunnen zomaar duizenden euros schade hebben omdat modules onder water komen te staan wegens een fout ontwerp van waterafvoer.
Zijn zware minpunten voor dergelijke auto's die aardig pijn doen als je met je eigen pinpas moet afrekenen.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”