E46 325ti temperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

E46 325ti temperatuur

Bericht door Vintiem » 01 jul 2017, 21:19

De 325i heeft wat kuren, is niet elk moment hetzelfde. Met name het beschikbare vermogen is niet altijd gelijk en dat is gewoon irritant.

Ik heb welgeteld 3 fouten met uitlezen, via Ista D
Videomodule, die ontbreekt
Radio, BM54 ontbreekt ook
Olie niveau sensor, beruchte kwaal e46

Wat gedaan is afgelopen 2 maanden, alles OEM
- Disaklep vervangen
- LMM vervangen
- luchtbalg naar gasklephuis vervangen
- alle vacuumslangen vervangen
- brandstoffilter vervangen
- vanos vervangen
- injectoren gereinigd en getest bij specialist. Alles in uitstekende conditie (rapport erbij)
- in en uitgaande nokkenassensor vervangen
- koppelomvormer vervangen
- ZF beurt (olie, spoelen, en slijtage delen brein vervangen)
- temperatuursensor van koelwater, inlaat en olie vervangen
- lambda 2 achter de kat vervangen
- gasklephuis gewisseld met een 100% werkend exemplaar
- 6 bougies
- vacuummembraan onderzijde luchtinlaat vervangen
- klepdekselpakkingen vervangen
- inlaatpakkingen vervangen
- luchtfilter vervangen

Auto rijdt enorm veel beter dan eerst maar....toch niet goed.

Maar waar moet ik het zoeken???
Vandaag eens met Inpa (ipv Ista D) gekeken en daar vielen de temperturen mij op. Motor is niet koud maar heeft minstens 4 uur stilgestaan voordat ik dit screenshot maakte. Stel dat het Fahrenheit ipv Celcius zou zijn dan nog is het veel te hoog. Kijk eens naar de inlaat temperatuur. Buitentemperatuur was 21 graden tijdens deze meting
Of zie ik het verkeerd en zijn de temperaturen volkomen normaal?Afbeelding

Of toch in de brandstofpomp zoeken, hoewel starten altijd gaat zoals het hoort en ook nog nooit een foutmelding gehad wat brandstof gerelateerd is)

PBMotorsport
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
Locatie: Wateringen

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door PBMotorsport » 02 jul 2017, 18:04

Adaptiewaardes resetten.

Inlaat temperatuur sensor vervangen mocht resetten niet werken.

Www.pmotorsport.nl voor verder contact eventueel.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door Vintiem » 02 jul 2017, 21:00

Adaptie waarden zijn al gereset en ik heb op jouw aanraden ook al de inlaat temp sensor vervangen. Kan deze nu al weer stuk zijn??

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door Dutchie » 03 jul 2017, 08:14

Ligt er een beetje aan wat voor materiaal gebruikt hebt, goedkopere merken onderdelen gaan vaak snel stuk, zijn al stuk, of geven verkeerde waardes.

Je motortemperatuur is ook veel te hoog (125 graden), deze sensor zit onder je inlaat spruitstuk in de kop achter op het blok. Of je motor loopt te heet (door bv kapotte thermostaat), of deze sensor is ook stuk.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door stefans » 03 jul 2017, 10:42

Ik verwacht van deze storing meer dat er een probleem met de thermostaat of de koel ventilator.
De motor temperatuur is veel te hoog, ligt normaal rond de 95 graden.
De aanzuig temperatuur en motor temperatuur liggen altijd bij elkaar als motor heeft stil gestaan of deze lagere tijd stationair loopt.
Beide sensors zitten namelijk kort bij elkaar.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door Dutchie » 03 jul 2017, 12:27

Ik zou voordat je weer gaat rijden eerst de thermostaat uit gaan sluiten, 125 graden in je cilinderkop kost je je koppakking

121 graden inlaattemperatuur lijkt me dan weer niet realistisch. als je motor te heet loopt wordt je inlaattemperatuur inderdaad warmer, maar 121 graden is overdreven,
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door Vintiem » 03 jul 2017, 18:36

Stel dat de thermostaat inderdaad defect is waarom geeft de boordtemperatuur dan altijd een keurige waarde in het midden aan en niet een keer richting het rood?

Alle temperatuur sensoren in/op/aan de motor, behalve de thermostaat, zijn afgelopen maand vervangen, en allemaal bij de dealer vandaan. De onderdelen tak van de dealer kent al mijn chassis nr's van de afgelopen 12 jaar nog en dat zijn 6 auto's verder dus ga maar na wat ik daar achterlaat.....

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door Vintiem » 03 jul 2017, 19:57

update er moet echt iets anders niet goed gaan met uitlezen. Als ik de KVS temperatuur opvraag in het geheime menu dat geeft hij 95graden aan. Als ik dan meteen erna Inpa eraan hang krijg ik
Coolant temperature: 206.15 graden
Coolant water outlet temp: 125.15 graden
Air intake temp: 152.15 graden
Oil temp: 177.71 graden

Als ik nu de dop van het KVS reservoir draai kom er geen drup naar buiten, niveau is prima.

Deze temperaturen kunnen dus gewoon niet kloppen, maar wat is er dan aan de hand? En doet de DME hier ook iets mee waardoor ik de vage klachten heb?

Wie weet welke sensor de KVS temp in het geheime menu van info voorziet?

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: E46 325ti temperatuur

Bericht door stefans » 03 jul 2017, 20:29

Volgens mij is een waarde in graden celcius en de andere in graden farenheit.
Als ik namelijk de waardes omreken komt dit ongeveer overeen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”