Bmw e36 320 luchtmassa perikelen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Yor

Bmw e36 320 luchtmassa perikelen.

Bericht door Yor » 07 jul 2017, 20:22

Iemand een idee over de volgende situatie?

Bmw e36 met 320 vanos m52 motor

Van de week was ik wat onderhoud aan het doen o.a bougies. Uit goed intiatief trok ik de luchtmassa meter los bij de schroefjes (m52 motor) met als gevolg dat de sensor stuk is gegaan. De motor liep aanvankelijk echt keurig rond de 650 toeren en waren eigenlijk geen problemen. Goed, dus de motor liep echt beroerd met de stukke massa meter. Onregelmatig stationair en op gas respons leek de auto te hikken oftewel het lucht brandstof mengsel klopte niet.

Vandaag een originele, gebruikte massa meter geplaatst en de auto weer gestart. De motor starte in een keer en bleef mooi op 650 toeren na warm worden. Eenmaal het gas intrappen kwamen de toeren niet netjes terug.

Dus vervolgens het inlaat traject: asc+t smoorklep en gasklep schoon gemaakt met remmen reiniger en een katoenen doek. De slang op de 90 graden bocht naar het gasklep was een stukje ingescheurt dus die ook geplakt en afgdicht. Om een idee te geven hoe vies de gasklep was; een stukje katoen van 15x15cm zat aardig vol met zwarte vegen van de rommel aan de binnenkant.

Om zeker te zijn van de gasklep afstelling heb ik de vollast en dicht positie opnieuw bepaald door het stelschroefje af te stellen. Toen ik de auto hierns starte liep de motor eigenlijk weer netjes 650 toeren en ik ben een testrit gaan maken. Op zowel bebouwde kom wegen en snelweg rijdt de auto goed en reageert keurig op het gas. Naar mijn mening geen aarzeling tijdens het accelereren. Maar eenmaal thuis loopt de auto net 600-500 toeren en dat is niet echt naar mijn zin. Bij het gas intrappen stationair springen de toeren netjes op maar zakken wat langzaam wat voor de kapotte massa mter niet gebeurde. Volgens Haynes loopt de m52 motor rond de 650 en mag hooguit 40 toeren afwijken.

Iemand een idee over deze situatie? Ik wil eventueel een nieuwe aftermarket massa meter halen om het verschil te testen. Zit er op deze motor ook een stationair klep?

Het gaat om deze massa meter: Afbeelding dit type dus maar dan origineel bmw.

Maurits22

Re: Bmw e36 320 luchtmassa perikelen.

Bericht door Maurits22 » 13 sep 2017, 13:47

Je bericht is alweer een tijd geleden en ik zie dat je geen reactie hebt gehad.

Is het probleem inmiddels verholpen en zo ja hoe heb je dit gedaan?
  • (2012-2015) : e34 518i '96
    (2015-heden) : e36 316 '97

Yor

Re: Bmw e36 320 luchtmassa perikelen.

Bericht door Yor » 13 sep 2017, 17:54

Aangezien ik geen reactie had gekregen ben ik wat verder gaan onderzoeken. De luchtmassa meter die ik had gekocht bleek in eerste instantie defect te zijn. De draden van de LMM waren vergaan wat betekende dat er geen contact meer was en dus slecht signaal. De verkoper gaf helaas geen gehoor dus ben ik op zoek naar een andere originele gegaan.

Gelukkig loste dit al de problemen op! Ik wil voor de aardigheid nog eens een keer de stationairklep schoon maken maar in principe is het niet nodig want de auto loopt weer netjes.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”