Schokbrekers demonteren

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Ronh

Schokbrekers demonteren

Bericht door Ronh » 15 mar 2009, 10:29

Vraag,heb ik buiten de veren spanners nog meer speciaal gereedschap nodig en waar moet ik opletten.
Ik heb op dit forum een afbeelding gezien maar kan dit niet meer vinden.

RonH

Fabian79

Re: Schokbrekers demonteren

Bericht door Fabian79 » 17 mar 2009, 06:37

zorg dat de verenspanner er goed op zit. Gaat namelijk pijn doen als de veer per ongeluk los schiet.
Speciaal gereedschap heb je niet nodig. Een slagmoersleutel is wel erg makkelijk, maar het kan ook zonder.

uitlijnen is een aanrader na het wisselen van schokdempers. Haal de sensoren van de ABS en Remindicatie los, je hele remtang gaat hier anders aan hangen. Ook de remtang even loshalen is verstandig. Het geheel is een beetje zwaar en onhandig tijdens monteren.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 17 mar 2009, 20:15

Het is uitermate handig om een dop te hebben met een lange inbus stift eraan. Als je deze hebt kan je een dop op de moet boven je toplager zetten, dan de inbus erdoor en met en griptang op de dop kan je de moer losdraaien van de schokbreker.

Ik weet niet hoe het bij de E46 zit, maar bij de E36 had je nu gelijk de keus om je toplager te vervangen voor een M3 versie, welke het rijgedrag van de auto in positieve mate veranderde (meer caster).

Verder geen bijzonderheden volgens mij en zover ik me kan herinneren van de E36 is uitlijnen niet nodig na wisseling van schokbreker (als je deze met (wederom uit mijn hoofd) de twee moeren los haalt van de naaf). In mijn geval moest het natuurlijk wel, omdat er tegelijk nieuwe veren en toplagers onder gingen.

Ronh

Bericht door Ronh » 20 mar 2009, 14:11

Fabian/Marc

Nog bedankt voor de uitleg,heb het gereedschap geleend (verenspanners) als ik er aan begint zal ik proberen foto's te plaatsen.

Ron

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”