Rook uit motorkap

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Fatih1234

Rook uit motorkap

Bericht door Fatih1234 » 19 sep 2017, 20:07

Hallo,

Ben sindskort(2 maanden) eigenaar van een e60 benzine 525i bouwjaar 2004. Ben zelf geen persoon die verstand heeft van auto's. Eerste keer schrok ik enorm van rook uit motorkap. Bleek achteraf olielekkage van oliefilterhuis. Lekkende olie heeft warme punten van motor bereikt waardoor olie is gaan verdampen. Nu oliefilterhuis wel vervangen maar niet oude lekkage schoongemaakt door garage. Was niet nodig en zou vanzelf verder verdampen. Vandaag opnieuw rook uit motorkap. Wat moet ik doen??? Een keer goed laten schoonmaken of is inderdaad olie allang verdampt?

Dutchie
Contacteer:

Re: Rook uit motorkap

Bericht door Dutchie » 20 sep 2017, 08:54

Hmm lekkage aan oliefilterhuis zou zoiets niet mogen veroorzaken.. 10/10 keer is dit de kleppendeksel pakking die olie lekt op de uitlaat..

Of ze hebben je voor de gek gehouden door je oliefilterhuis te vervangen, terwijl waarschijnlijk je kleppendeksel pakking lek is.. of ze bedoelde de kleppendeksel pakking, maar als die niet meer zou lekken dan had het roken allang gestopt moeten zijn, dat is namelijk zo verdampt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Fatih1234

Bericht door Fatih1234 » 20 sep 2017, 19:44

Ik heb er bij gestaan en is pakking oliefilterhuis vervangen. Hij gaf ook aan dat kleppendeksel soms ook kan lekken maar dat bij mij niet het geval was. Zag volgens hem vrijwel goed uit. Ik snap er niks meer van...bij lekkage oliefilterhuis had ik na 400km al een melding check olie. Maar na reparatie oliefilterhuis geen melding meer gehad van olie bijvullen... dus oude olie is het niet maar een nieuwe lekkage?

Yussi

Bericht door Yussi » 21 sep 2017, 20:10

Als het is vervangen en de monteur geeft aan dat het oude olie betreft zou ik me er niet zo druk om maken, Maarrrr zit je er tog mee kun je gewoon ff richting de carwash, auto aan laten en afspuiten op de plek waar olie zit ( pas op voor de accu en elektronische gedeelte ) rij er ff een paar daagjes mee en kijk er vervolgens weer naar of er een nieuwe olielekkega is, zoniet is het opgelost :)

Pascal88

Bericht door Pascal88 » 23 nov 2018, 10:30

Hallo,

Ik heb sinds 4 maanden een BMW 5 serie 523.
Nu heeft mijn auto eens in de zoveel tijd dat als ik een stuk gereden heb dat er een hele lichte ( lijkt wel condence) soort rook voor uit de gril komt.
Alles al laten checken maar ze weten niet waar het hem in zit.
Olie is op peil en verbruikt niet abnormaal veel..
iemand een idee waar het aan kan liggen?

Ik zie het ook alleen als ik stil sta bij een stoplicht.
Dit duurt meestal een seconde of 3-4 en dan is het weer weg.

Kan iemand me helpen, de BMW garage zegt dat dit gewoon door het vochtgehalte in de lucht komt.

Mvg Pascal

the-dominus

Bericht door the-dominus » 12 mar 2019, 05:37

Als je voor de auto staat zit er links aan de zijkant op de radiateur een sensor als die open gaat lekt deze tot de temperatuur weer daalt en de sensor sluit.heeft mij veel geld gekost

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2019, 23:07

Goede avond beste Pascal,

Hartelijk welkom op het BMW forum.

Wilt u zo vriendelijk zijn, om uw defect te vermelden door een nieuw topic aan te maken.
Dit is overigens niet onvriendelijk bedoel, en ik begrijp ook echt uw probleem met een kleine koelvloeistof lekkage.
Maar als men een ander defect in het topic van een mede forum lid plaatst, dan word het een beetje onoverzichtelijk.
Want dan lopen er 2 topics door elkaar heen.

Dan ga ik even door naar Fatih.

Als u het probleem wil vinden, dan zou u remmenreiniger kunnen gebruiken, en rondom het oliefilterhuis even inspuiten en te reinigen.
Blijft het probleem actueel, en blijft het roken en stinken naar motorolie.
Dan is er nog een olie lek aanwezig, maar u kunt nu bepalen, of het nog bij het oliefilterhuis aanwezig is.

Wat er nog kan lekken:
Soms kan het zijn, dat de kleppendeksel pakking lekt, dan kan de olie over de warme motor lekken, of op de uitlaat.
Pas hier wel goed mee op, het kan brandgevaar opleveren.
Maar als de olie over het uitlaatspruitstuk lekt, dan is dat zichtbaar, want verbrande olie op het spruitstuk.
Dat word een zwarte plek.

Ook kan het wel eens voorkomen, dat er een scheurtje in het kleppendeksel voorkomt, dat zegt in feite al voldoende.
Dan kunt u maar een ding doen, een nieuwe of een goede klappendeksel monteren met een nieuwe kleppendeksel pakking.

Ook kan de carter ontluchting/olie afscheider net achter het oliefilterhuis net onder het inlaat spruitstuk defect zijn, of gescheurd.
Want dit is gemaakt van kunststof, en dat kan dan uitharden, en scheuren. ( Heb ik ook met mijn 5 serie gehad. )

Als u de verdachte plaatsen op de motor, waar olie heeft gelekt schoon maakt met wat remmenreiniger, en als u er bij kan, om het even schoon te poetsen met een doek, dan zal het zeker schoon zijn.
Zo kunt u eigenlijk alle nieuwe olielekjes opsporen.

Ik hoop echt dat u het op deze manier kan vinden, want het is echt zeer vervelend.

Ik wens u succes toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”