Ik ben geheel nieuw op dit forum en ben hier terechtgekomen via Google aangezien ik op zoek was naar een antwoord m.b.t. het olie/benzineverbruik van mijn BMW. Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie expertise, aangezien dit niet mijn vak is.
Ik heb sinds ongeveer twee weken een 318i Sedan E46/N42 105kW uit maart 2002 met 178000 op de klok. De volgende problemen spelen bij mijn BMW:
- Het olieverbruik is belachelijk hoog: ongeveer 1 liter per 300-500 kilometer. Er zit 5W30 van Kroon Oil in. Via de zoekresultaten kwam ik bij klepseals/klepgeleiders/klepsteelrubbers. Zijn er nog andere mogelijkheden waar het door kan komen of is het bijna wel zeker dat het aan de klepseals ligt? Zo ver ik heb gezien lekt er geen olie op de grond.
- Het benzineverbruik is ongeveer 9,6L/100KM, wat op zich niet heel veel is. Maar met mijn nette rijstijl (wilde kijken hoe zuinig 'ie kon zijn) zou ik toch verwachten dat deze lager zou moeten zijn, ook als ik het vergelijk met anderen die dezelfde auto hebben. Enig idee waar dat aan kan liggen? LMM?
- De auto houdt soms in en stottert wat. Bij het optrekken tussen 1000-2500 toeren in z'n 2 wil hij soms een beetje stotteren waardoor ik het gevoel heb dat hij vermogen verliest op dat moment. Na ongeveer 2-3 seconden is het weer voorbij en rijdt hij weer normaal.
- Daarnaast heb ik sinds vandaag dat m'n dynamo het (zo goed als) begeven heeft. Die ga ik zelf vervangen, maar ik plaats 'm toch even binnen dit rijtje omdat er misschien voor jullie een verband in te vinden is.
Vriendelijke groet,
Andy