Koelvloeistof probleem 328ci

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
santo

Koelvloeistof probleem 328ci

Bericht door santo » 25 okt 2017, 12:29

Beste bimmerportal leden,

Gister was ik bijna thuis na een ritje met mijn e46 328ci toen opeens het koelvloeistoflampje ging branden. De temperatuurmeter bleef hierbij wel netjes in het midden staan. Bij het openen van de motorkap was te zien dat er ergens in de buurt van het expansievat koelvloeistof uit is gespoten. De spetters zaten vooral aan de bovenkant. Nu zit er nog geen 3000km een nieuw expansievat in (oude was gescheurd). Deze keer kon ik zo op het eerste oog geen scheur zien. Ook alle slangen en de dop zitten er nog goed op.

Nu heb ik ergens gelezen dat de dop bij overdruk de druk eraf laat. De opgedroogde koelvloeistofspetters lijken ook wel vanaf de dop eruit te zijn gespoten. Ik heb een kleine liter aan koelvloeistof erbij moeten gooien. Motor even laten draaien en zag verder geen lekkage. Dus met mijn behoorlijk beperkte autokennis zou ik concluderen dat de dop de druk eraf heeft gehaald door overdruk. Als dit zo zou kunnen zijn zou ik graag ook willen weten hoe het heeft kunnen gebeuren dat de druk is opgelopen en of ik hiernaar moet laten kijken?

Iemand enig idee?

Groetjes Santo

Dutchie
Contacteer:

Re: Koelvloeistof probleem 328ci

Bericht door Dutchie » 25 okt 2017, 15:58

Klinkt alsof er lucht in je systeem zit/zat, misschien is het nu even een kwestie van opnieuw/goed ontluchten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

santo

Bericht door santo » 26 okt 2017, 16:47

Top bedankt voor je reactie

@@lgra

Bericht door @@lgra » 26 okt 2017, 18:10

Als je na pas 3000 km ineens overdruk in je systeem hebt kan de oorzaak daarvan geen lucht zijn. He=t kan wel zijn dat er NU lucht in je systeem zit. Controleer dit en ontlucht zonodig. Zet het peil bij koude motor weer op Max niveau en controleer na ca 500 km het peil nogmaals.

Er zijn maar een paar oorzaken die overdruk kunnen veroorzaken: Overdruk door oververhitting bv door verstopte radiateur, defecte thermostaat, waterpomp met afgebroken schoepen of anderszijds overdruk tengevolge van een lekke koppakking.

Geen paniek echter: Gewoon op lucht controleren en peil in de gaten houden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”