stabilisator stang binnen jaar kappot

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
525i

stabilisator stang binnen jaar kappot

Bericht door 525i » 26 nov 2017, 13:34

Goedemiddag Heren,

Heeft iemand ook ervaring dat een stabilisator stang vrij snel kappot gaat na vervanging?

Heb zojuist mijn winterbanden weer gemonteerd en reed de snelweg op en vernam dat de linker stabilisator stang alweer kapot is, deze is vorig jaar december ook al vervangen door mijzelf.
Ik woon wel in een buurt met veel verkeersdrempels, wellicht heeft dit met snelle slijtage te maken.
Ik krik de BMW altijd op aan de achterkant zodat beide wielen van de grond komen, wellicht is er te veel spanning op de stab stang gekomen en is deze daardoor weer kappot?

Een nieuwe zit er zo weer onder en kost de kop niet niet, maar vindt het wel vreemd dat hij zo snel kapot is, tips? , ik hoor het graag ! :duim:

tom_il

Re: stabilisator stang binnen jaar kappot

Bericht door tom_il » 26 nov 2017, 17:28

Wat is juist stuk ? Stang zelf vermoed ik niet daar dit een dikke metalen stang is.
525d E61 2007 pre-LCI

Martijn van Tilburg

Bericht door Martijn van Tilburg » 27 nov 2017, 06:42

Nee, hij zal de verbindingsstangetjes van de grote stang naar de schokbrekers bedoelen!
525i schreef:Goedemiddag Heren,

Heeft iemand ook ervaring dat een stabilisator stang vrij snel kappot gaat na vervanging?

Heb zojuist mijn winterbanden weer gemonteerd en reed de snelweg op en vernam dat de linker stabilisator stang alweer kapot is, deze is vorig jaar december ook al vervangen door mijzelf.
Ik woon wel in een buurt met veel verkeersdrempels, wellicht heeft dit met snelle slijtage te maken.
Ik krik de BMW altijd op aan de achterkant zodat beide wielen van de grond komen, wellicht is er te veel spanning op de stab stang gekomen en is deze daardoor weer kappot?

Een nieuwe zit er zo weer onder en kost de kop niet niet, maar vindt het wel vreemd dat hij zo snel kapot is, tips? , ik hoor het graag ! :duim:
Probeer in het vervolg eens originele stabilisator-stangen van BMW te monteren, die houden het een stuk langer uit!
Die 'aftermarket-troep' kan je beter in de winkel laten liggen...

525i

Bericht door 525i » 29 nov 2017, 20:43

Martijn van Tilburg schreef:Nee, hij zal de verbindingsstangetjes van de grote stang naar de schokbrekers bedoelen!
525i schreef:Goedemiddag Heren,

Probeer in het vervolg eens originele stabilisator-stangen van BMW te monteren, die houden het een stuk langer uit!
Die 'aftermarket-troep' kan je beter in de winkel laten liggen...

geloof ik niet zo in..
ik verkoop zelf aftermarket merken die ook OE gemonteerd worden en dus in principe OE zijn
inmiddels zit er al weer een andere onder en kunnen we weer zonder kabaal rijden :driving:

tom_il

Bericht door tom_il » 30 nov 2017, 08:29

Aftermarket en OEM zijn zelden of nooit hetzelfde. Het kan, maar is zelden zo. Waarom zou een fabrikant het toelaten dat zijn leverancier diezelfde delen verkoopt via aftermarket ? Notabene met tools die hij betaald heeft ?
Kan idd zijn dat die leverancier OEM en aftermarket parts heeft, maar daarom zijn deze zeker niet hetzelfde.
Maak jezelf dus niets wijs door te zegen dat deze hetzelfde zijn, want dat weet je doodeenvoudig niet.
PS ik heb bij 2 automobiel toeleveranciers gewerkt. Beide hadden een OEM en aftermarket productenreeks.
Na verloop van tijd worden tools wel vrijgegeven maar dan spreken we bijna over oldtimers.

Ik hoop dan ook dat je niet hetzelfde merk gemonteerd heb met het gedachte deze OEM was.

PS ik neem aan dat de links naar de stang versleten zijn. De stabilisator stang is bijna niet kapot te krijgen. Ben dit probleem nog nooit tegengekomen in de fora. Jij bent de eerste.
525d E61 2007 pre-LCI

525i

Bericht door 525i » 30 nov 2017, 21:31

tom_il schreef:Aftermarket en OEM zijn zelden of nooit hetzelfde. Het kan, maar is zelden zo. Waarom zou een fabrikant het toelaten dat zijn leverancier diezelfde delen verkoopt via aftermarket ? Notabene met tools die hij betaald heeft ?

Omdat de fabrikant zo via 2 kanalen de onderdelen kan verkopen: OE markt en de aftermarket

Kan idd zijn dat die leverancier OEM en aftermarket parts heeft, maar daarom zijn deze zeker niet hetzelfde.
Maak jezelf dus niets wijs door te zegen dat deze hetzelfde zijn, want dat weet je doodeenvoudig niet.

Jawel, ik weet dit uit betrouwbare bron, tevens zelf meerdere malen onderdelen in de handen gehad waarvan het OE logo uit het onderdeel geschaafd is, dit wordt gewoon op de markt verkocht onder 1 van de bekende merknamen.

PS ik heb bij 2 automobiel toeleveranciers gewerkt. Beide hadden een OEM en aftermarket productenreeks.
Na verloop van tijd worden tools wel vrijgegeven maar dan spreken we bijna over oldtimers.

Ik hoop dan ook dat je niet hetzelfde merk gemonteerd heb met het gedachte deze OEM was.

PS ik neem aan dat de links naar de stang versleten zijn. De stabilisator stang is bijna niet kapot te krijgen. Ben dit probleem nog nooit tegengekomen in de fora. Jij bent de eerste.
Klopt, het was de linker stabilisator verbindingsstang, deze metalen stang gaat inderdaad zelf niet kappot.
Echter gaan de kogelgewrichtjes die erop zitten naar verloop van tijd speling vertonen waardoor je kabaal of apk afkeur krijgt.
Niet iedereen stoort zich hieraan, ik wel daarom vervangen.
In plaatsen met veel verkeersdrempels gaan ze eerder kappot dan in plaatsen waar men dit niet heeft.

tom_il

Bericht door tom_il » 30 nov 2017, 23:13

De klant (automobiel fabrikant) betaald meestal voor de tools. Maw hij gaat niet zomaar toestaan dat zijn leverancier ze gebruikt voor aftermarket.
Denk je nu echt dat die gasten zoals BMW zomaar toelaten dat hun leverancier exact dezelfde delen leveren in aftermarket als de OEM delen ?
Yeah right, dat geloof je toch zelf niet. Zo een contract is geen simpel velletje papier. Zo een toeleverancier zet de relatie zijn met grootste klant niet zomaar op de helling.
Tis niet omdat er iets uitgevijlt is dat het daarom hetzelfde deel is, en aan dezelfde kwaliteitseisen voldoet.
De kostdruk op aftermarket delen is vele malen hoger dan OEM delen. Geen BMW die meekijkt dat de delen voldoen.
Geloof wat je wil. Aftermarket is niet gelijk aan OEM. Ik heb dit met mij eigen ogen gezien.
Wil daarom niet zeggen dat ze niet kunnen voldoen. Ik gebruik ze ook, maar ik beweer niet dat ze gelijk zijn, want dit is gewoon niet.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 30 nov 2017, 23:25

Trouwens zo een leverancier heeft 3 kanalen.
- voor directe montage op nieuwe wagens. (Bulk)
- OEM.
- aftermarket.
Kwaliteitseisen van groot naar kleiner.
Bandstop wegens slechte delen is het ergste wat zo een leverancier kan overkomen. Kost al snel miljoenen. Kwaliteitseisen eisen zijn hier dus het hoogst.
Daarna OEM waar je al iets meer kan toelaten.
En pas daarna aftermarket waar hij dikwijls specifieke delen voor maakt die voldoen aan zijn eisen en niet die van bv BMW wat hem ook toelaat van goedkopere delen te maken om de concurrentie aan te gaan met andere die dezelfde delen maken.
525d E61 2007 pre-LCI

marc lenssen

Bericht door marc lenssen » 09 jan 2018, 16:23

Aftermarket is niet zo goed inderdaad. Had vorige week snel een draagarm nodig en heb een Moog laten monteren. Binnen een dag lag het rubber lager er al uit...levensgevaarlijke rommel:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marc lenssen op 10 jan 2018, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

525i

Bericht door 525i » 09 jan 2018, 18:58

marc lenssen schreef:Aftermarket is niet zo goed inderdaad. Had vorige week snel een draagarm nodig en heb een Moog laten monteren. Binnen een dag lag het rubber lager er al uit...levensgevaarlijke rommel:

lijkt me raar, die draagarmen worden wel in de fabriek getest lijkt me.
wellicht hebben ze alleen het rubber in de oude draagarm vervangen en deze te ver erin geperst

marc lenssen

Bericht door marc lenssen » 09 jan 2018, 19:09

Nee, zelf besteld, uitgepakt en aan de monteur overhandigd. Ook gewoon op torque gezet met de auto weer op de wielen. Ik heb het ook nog nooit gezien maar het rubber ligt er aan beide zijden uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marc lenssen op 10 jan 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 10 jan 2018, 06:46

Beste mensen,

Lemforder is originele leverancier van de draagarmen, dus als je deze aanschaft (minus bmw logo maar met exact dezelfde originele kwaliteit) heb je mogelijk geen problemen meer. Het prijskaartje is ook een stuk lager dan die met het BMW logo. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je drempels op een normale manier berijdt.

Met vriendelijke groet,

Jos

tom_il

Bericht door tom_il » 10 jan 2018, 10:36

Jos535i schreef:Beste mensen,

Lemforder is originele leverancier van de draagarmen, dus als je deze aanschaft (minus bmw logo maar met exact dezelfde originele kwaliteit) heb je mogelijk geen problemen meer. Het prijskaartje is ook een stuk lager dan die met het BMW logo. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je drempels op een normale manier berijdt.

Met vriendelijke groet,

Jos
Sorry maar

En hoe weet jij dit ? Idd dat weet je niet en is gebaseerd op uitspraken van mensen die het ook niet weten.
Ik wil daarmee niet gezegd hebben dat Lemforder slecht is minderwaardig aan OEM. Voor mijn part zijn ze beter. Maar zeggen dat ze idem zijn is iets wat alleen de fabrikant weet.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 10 jan 2018, 10:39

marc lenssen schreef:Nee, zelf besteld, uitgepakt en aan de monteur overhandigd. Ook gewoon op torque gezet met de auto weer op de wielen. Ik heb het ook nog nooit gezien maar het rubber ligt er aan beide zijden uit.

Afbeelding
Foto is niet zichtbaar.
525d E61 2007 pre-LCI

marc lenssen

Bericht door marc lenssen » 10 jan 2018, 11:03

Oops, dat is raar, ik zie hem gewoon?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”