F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Hallo,
Ik heb gemerkt dat tussen de 80 en 100 km per uur, er een licht dreunend geluid aanwezig is, ik voel geen trilling in het stuur of in de stoelen. Geluid is ook aanwezig als ik op de snelweg de bak even in neutraal zet. Ik heb de auto laten uitlijnen en de voorbanden laten trimmen en balanceren omdat ze gecupped waren bij Ron van Empel in Tiel. Geluid van de gecupte banden was direct weg, maar dat lichte dreunen op de achtergrond blijft, en specificiek tussen de 80 en 100. Ron van Empel zegt dat de achterbanden nieuw zijn en het zeer onwaarschijnlijk is dat het daar aan ligt, en dus ook niet nodig was om ze te balanceren.
Is het toch verstandig om de achterwielen te balanceren of kan het ook ergens anders aan liggen ?
Het kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten, want wat geluiden betreft ben ik zeer kritisch.
Gr,
Richard
Ik heb gemerkt dat tussen de 80 en 100 km per uur, er een licht dreunend geluid aanwezig is, ik voel geen trilling in het stuur of in de stoelen. Geluid is ook aanwezig als ik op de snelweg de bak even in neutraal zet. Ik heb de auto laten uitlijnen en de voorbanden laten trimmen en balanceren omdat ze gecupped waren bij Ron van Empel in Tiel. Geluid van de gecupte banden was direct weg, maar dat lichte dreunen op de achtergrond blijft, en specificiek tussen de 80 en 100. Ron van Empel zegt dat de achterbanden nieuw zijn en het zeer onwaarschijnlijk is dat het daar aan ligt, en dus ook niet nodig was om ze te balanceren.
Is het toch verstandig om de achterwielen te balanceren of kan het ook ergens anders aan liggen ?
Het kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten, want wat geluiden betreft ben ik zeer kritisch.
Gr,
Richard
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
kleine update, het is al uitgesloten dat het aan de automatische versnellingsbak ligt, op snelweg in neutraal, maar ook als je handmatig schakelt naar hogere of lagere versnelling, blijft het geluid constant, en verandert niet.
Ook balanceren van de achterbanden had geen effect.
Ook wiellagers zijn het niet. Ik ga vanmiddag bij, zonder kosten, bij een bandenboer, die toevallig voor een F10 velgen en banden in opslag had liggen, deze even eronder laten zetten en kijken of het geluid dan weg is of niet, dan weet ik of het aan de banden/velgen van mijn auto ligt of niet.
Mocht dit het geval zijn, dan gaan die banden er direct onder vandaan
Ook balanceren van de achterbanden had geen effect.
Ook wiellagers zijn het niet. Ik ga vanmiddag bij, zonder kosten, bij een bandenboer, die toevallig voor een F10 velgen en banden in opslag had liggen, deze even eronder laten zetten en kijken of het geluid dan weg is of niet, dan weet ik of het aan de banden/velgen van mijn auto ligt of niet.
Mocht dit het geval zijn, dan gaan die banden er direct onder vandaan
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Lag dus niet aan de banden/velgen. Er werd een 18 inch set gemonteerd, maar geluid blijft zich manifesteren rond de 100 km per uur. Een ding weet ik ook, ik blijf lekker bij mijn 17 inch, wat een verschil in comfort. Morgen wordt er verder naar gekeken wat de oorzaak van het geluid kan zijn.
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
volgende week wordt de hardyschijf en cardanrubbers vervangen, in beide zaten kleine scheurtjes, maar betwijfel of het daaraan ligt. Ik laat het weten.
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Heb exact hetzelfde gehad bij dezelfde snelheid / boven 100 km was het weer weg:
Zie: viewtopic.php?f=536&t=45924
Zit in de aandrijflijn en exacte oorzaak heb ik nooit gevonden.
"Brute force" alles vervangen en daarna was het weg.
Zie: viewtopic.php?f=536&t=45924
Zit in de aandrijflijn en exacte oorzaak heb ik nooit gevonden.
"Brute force" alles vervangen en daarna was het weg.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Dank je voor je reactie. Wat is er bij jou brute force vervangen ? Cardanas en differentieel of meer ?
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Alles vanaf de versnellingsbak tot aan de wielen. Al deze onderdelen zijn uitgebouwd uit een andere 535i.
Ik zou het stap voor stap aanpakken en in ieder geval beginnen bij de cardan. Het geluid kwam bij mij duidelijk uit de tunnel meer voelbaar dan hoorbaar.
Ik zou het stap voor stap aanpakken en in ieder geval beginnen bij de cardan. Het geluid kwam bij mij duidelijk uit de tunnel meer voelbaar dan hoorbaar.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Hehe, ik begin maar eerst met de hardyschijf en cardanrubbers morgen, en als het dan niet over is, dan aandrijving aanpakken. Bij mij is het juist meer hoorbaar dan voelbaar, vreemd.
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Hardy schijf was het bij mij niet, cardanrubbers waren nog niet vervangen voor de "brute force" actie dus die kunnen het evt. wel zijn geweest. Succes en laat evt. weten of het geholpen heeft.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Hardyschijf en cardanrubbers vervangen, maar het heeft niet echt geholpen. Maar ze moesten toch vervangen worden omdat er scheuren in zaten, dus dat is dan ook geregeld. Dus blijft denk ik de cardanas over. Dat zal dan een garantiekwestie worden, dus wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Jeremy op 28 feb 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten gehele voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :-)
Reden: Quoten gehele voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :-)
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Inmiddels ben ik vandaag bij een BMW specialist in de buurt geweest. Die verdachten eerst de achterbanden, dus hebben ze net als bij de bandenboer, andere banden en velgen, bijna nieuw, erop gemonteerd, maar ook dat heeft niet geholpen. Ze hebben alles op speling gecontroleerd, alles was volgens hun bijna in nieuwstaat. Dus zou het probleem in de cardanas moeten liggen, maar dat weten ze ook niet zeker. Het geluid is het best hoorbaar bij 100 a 110 km per uur, Auto trilt ook niet echt, is gewoon echt een geluid.
Jammer, want dit draagt niet bij aan de kwaliteitsbeleving. Iemand advies ? Cardanas en bijbehoren van de sloop halen ?
Jammer, want dit draagt niet bij aan de kwaliteitsbeleving. Iemand advies ? Cardanas en bijbehoren van de sloop halen ?
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Inspecteer eens de kruiskoppeling en het lager. Een defecte kruiskoppeling zie je dan wel aan een soort van lekkage-achtige roestvorming. Tenminste dat was bij mijn vorige auto (X3) wel zo. Voor het lager moet je de zaak wel loshalen of anders zorgen dat de achterwielen vrij kunnen draaien en dan de wielen en cardan op snelheid krijgen om zo meer gericht te zoeken.
Zie de volgende link en nummer 7 (center mount) en 8 (lager)
F10 523i Hardy couplings/center bearing/inner nut
Zie de volgende link en nummer 7 (center mount) en 8 (lager)
F10 523i Hardy couplings/center bearing/inner nut
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Dank je voor je antwoord. Ik zit er over na te denken om een gebruikte cardanas en lager ( waar garantie op zit) te kopen en deze door mijn vaste garage te laten monteren. Als een BMW specialist er al niet achter kan komen, dan hoef ik bij de dealer al helemaal niet aan te kloppen . Dus dan maar bruteforce, zoals Marcel535i. Ik weet in ieder geval dat het niet aan de banden, of wiellagers ligt, en de automaat is ook uitgesloten. Blijft er weinig anders over dan cardanas/lager of differentieel.
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Heb zelf ook heel licht last van trilling maar dan tussen 105 en 125 km/h. Het is een subsonische trilling. Ik heb eens zitten rekenen en bij 120 km/h [GPS] heeft de cardanas een toerental van 40 Hz en de aandrijfassen een toerental van 16 Hz. Ik kom tot de conclusie dat het de aandrijfassen of wielen moeten zijn:
Toerental cardanas:
8HP70 6e versnelling i = 1,00
Toerental = 2380 RPM (via systeemmenu 6WA) = 40 Hz
Toerental aandrijfas:
Differentieel i = 2,47
2380/2,47 = 964 RPM = 16 Hz.
Heb met een frequentiegenerator deze waarden gereproduceerd om te kijken welke ik voel in de auto en het was de 16 Hz. Verdenk dus de aandrijfassen/achterwielen.
Toerental cardanas:
8HP70 6e versnelling i = 1,00
Toerental = 2380 RPM (via systeemmenu 6WA) = 40 Hz
Toerental aandrijfas:
Differentieel i = 2,47
2380/2,47 = 964 RPM = 16 Hz.
Heb met een frequentiegenerator deze waarden gereproduceerd om te kijken welke ik voel in de auto en het was de 16 Hz. Verdenk dus de aandrijfassen/achterwielen.
F10 N57N
Re: F10 licht dreunend geluid tussen 80 en 100 km per uur
Was het bij jouw echt een voelbare trilling, of meer een geluid ? In mijn geval is het meer een geluid, wellicht zeer lichte vibratie in stuur. Als je optrekt (niet vanuit stilstand, maar vanaf 70/80 km per uur) is het een resonerend geluid, dus in intervallen van laten we zeggen een seconde. Daarna, als je op snelheid bent, in mijn geval het best hoorbaar bij 100 tot 110 km uur, een constante lage brom. Kom je voorbij de 120 km/h is het vrijwel weg. Als jij optrekt, dus van lagere snelheid naar 105 tot 125 km/h uur, heb jij dan ook een resonerend geluid?
Als het bij mij in de aandrijfassen zou liggen, zou ik alleen vibratie moeten ervaren volgens jouw theorie. Aangezien subsonisch niet hoorbaar is. In mijn geval hoor ik het gewoon, 40 Hz lijkt me hoorbaar, 16 Hz niet.
Voorbeeld 16 Hz :
https://www.youtube.com/watch?v=5YN8DQdR4TQ
Voorbeeld 40 Hz :
https://www.youtube.com/watch?v=YUu_5dziOV8
En dat laatste geluid komt aardig overeen met de diepte van wat ik hoor.
Achterwielen ( en voorwielen ) zijn bij mij al twee keer verwisseld met twee compleet verschillende sets, geluid bleef exact hetzelfde.
Als het bij mij in de aandrijfassen zou liggen, zou ik alleen vibratie moeten ervaren volgens jouw theorie. Aangezien subsonisch niet hoorbaar is. In mijn geval hoor ik het gewoon, 40 Hz lijkt me hoorbaar, 16 Hz niet.
Voorbeeld 16 Hz :
https://www.youtube.com/watch?v=5YN8DQdR4TQ
Voorbeeld 40 Hz :
https://www.youtube.com/watch?v=YUu_5dziOV8
En dat laatste geluid komt aardig overeen met de diepte van wat ik hoor.
Achterwielen ( en voorwielen ) zijn bij mij al twee keer verwisseld met twee compleet verschillende sets, geluid bleef exact hetzelfde.