Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
MikeDH1979
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 22:56
Locatie: Den Haag

Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door MikeDH1979 » 28 feb 2018, 19:45

Beste BMW liefhebbers,

Sinds gisteren heb ik vervelend nieuws gekregen van BMW Duitsland.
Mijn auto een BMW GT 535i staat bij Boomers in Ahaus (net over de grens bij Enschede).

Ik heb de auto in oktober 2017 gekocht bij autoservice Haaksbergen in Haaksbergen (prima garage overigens).
Ik heb toen na de aankoop de olie en filter vervangen. Ik heb Castrol 0W30 en een oliefilter van Bosch gekocht bij een automaterialen zaak in Schiedam.

Na enige dagen ontstond er een vervelende tik in de motor. Geen klachten met vermogen of storingen maar een vervelende getik.

Meteen de garage in Haaksbergen gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was.
Ik kon de auto langs brengen en ik kreeg een gratis leenauto mee.

Er hebben toen diversen reparaties plaats gevonden waarvan men dacht dat dit het getik kon verklaren.

Nokkenas geleiders vervangen
Verstelmotor klepslag regeling vervangen
Spanrol poly V riem vervangen

Nadat ik de auto kwam ophalen in Haaksbergen werd de auto gestart en was het getik niet meer aanwezig :duim: .
Na de rit terug in Den Haag hoorde ik weer het getik en dacht ik even dat ik gek werd.

Meteen de garage opgebeld en de auto kon weer terug naar Haaksbergen :roll: .
Zo gezegd zo gedaan, de auto was weer terug en men kon de diagnose maar niet maken wat het getik kon verklaren.

Toen hebben ze besloten om de BMW naar de BMW dealer in Ahaus Duitsland te brengen. DIt is 30 km bij Haaksbergen vandaan en zij hebben vaker zaken gedaan met deze BMW dealer in Duitsland.

Eerst is toen weer het een en ander vervangen omdat men dacht dat dit het getik veroorzaakte.

Multiriem en multiriem spanner vervangen.
Bouten koppelomvormer vervangen.

Na deze reparatie bleek het getik weer niet weg te zijn. Er zijn dan natuurlijk al behoorlijk veel kosten gemaakt want een BMW dealer in Nederland of Duitsland...duur blijft het.

Toen is er door de chef werkplaats besloten om een andere koers te varen. Er werd namelijk met een endoscope binnen in de motor mee gekeken zodat duidelijk zou zijn wat er aan de hand was. Je zou kunnen zeggen hadden ze dit niet eerder kunnen doen voor al die reparaties.

Maar uiteindelijk bleek dus duidelijk wat het getik verklaarde.
Alleen met de uitslag was ik niet bepaald blij :gek: :gek: .

Er bleek namelijk een verkeerde oliefilter in de auto te zitten.
Hierdoor was er een zuiger gaan kantelen en is er motorschade ontstaan aan de cilinderwand.
Dit alles heb ik ook officieel op papier van BMW in Ahaus.

Men adviseert een nieuw motorblok of een reparatie maar dit schijnt volgens hun even duur te zijn dus daar schiet ik ook weinig mee op. Schijnt in de duizenden euro`s te lopen.

Ik ben toen gaan nadenken dat dit alles wel is veroorzaakt door de automaterialen zaak in Schiedam (bon heb ik gelukkig nog) en dat een filter van 10 euro mijn complete motor naar de kl#te heeft geholpen.

Mijn vraag aan jullie is wat het beste is om te doen. Een ander blok erin of reparatie. De verhalen verschillen namelijk nogal, de ene zegt een beschadigde cilinderwand is nooit meer 100% te herstellen de ander zegt dit is wel mogelijk. En wat is het verschil in kosten en kent iemand een bedrijf die hierin is gespecialiseerd.

Ik ga een advocaat op de zaak zetten betreft de verkeerd geleverde oliefilter. Deze heb ik op kenteken besteld en die had gewoon goed moeten zijn. En als BMW zegt dat er een verkeerde oliefilter in de motor zat en dat dit de oorzaak van de schade is dan zal dit vast zo zijn. Want waarom zouden zij hierover liegen. Ze verdienen er meer aan als er iets anders gerepareerd had kunnen worden na de diagnose.

Ik zal hier dan ook achteraan gaan maar ik moet eerst kijken wat ik met de auto ga doen.

Alle advies en of tips zijn welkom

Alvast bedankt en een fijne avond

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2974
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door Source » 01 mar 2018, 06:36

Erg slecht nieuws dit.
Kan je ook aangeven wat er precies fout aan is aan het oliefilter van de automaterialenzaak?
Je zou eens bij de duitse dealer kunnen vragen wat een ruil onderblok kost inc montage. Ongeacht waar de reparatie wordt uitgevoerd het gaat in de papieren lopen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Toink
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door Toink » 01 mar 2018, 07:14

Vreselijk wat er gebeurd is.

Los van alle kosten: Een rechtsgang stelt je misschien in je gelijk maar gaat je waarschijnlijk jaren kosten, is het je dat waard?

En wat is wijsheid vwb reparatie? Nieuw, gebruikt of gereviseerd. Ik zou me goed laten adviseren door een garage die ik kan vertrouwen. Vergeet je bij een nieuw blok een cruciaal aanbouwdeel te vervangen dan ben je ook weer zo terug bij af. Het lastige is dat je auto nu ergens uit elkaar ligt, dat maakt het wel lastig om hem even ergens anders neer te zetten.

Terug naar het begin. De garage wijst naar je oliefilter. Dat kan waar zijn, maar legt wel in 1 keer alle kosten bij jou. Heb jij onafhankelijk bewijs dat het aan jouw oliefilter lag? Ik zou eens beginnen om in overleg met je garage een onafhankelijke expertise uit te laten voeren met een bindend advies. De schuldige betaalt en de uitkomst is juridisch bindend.

Als je dit in goed overleg afstemt zal je garage begrijpen dat je de kosten wil nemen als er echt bewijs is dat het aan jouw filter ligt. Maar ook andersom. Wel zo eerlijk.

Veel succes en houd ons op de hoogte?

MikeDH1979
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 22:56
Locatie: Den Haag

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door MikeDH1979 » 01 mar 2018, 11:01

@source ik krijg nog nader bericht over het oliefilter en wat er exact mis mee was. Ik heb een aantal blokken gevonden met lage km standen tussen de 16.000 km en 22.000 km. Deze komen dan uit een 1 en 3 serie. Maar hoe zit het met storingen of andere nadelen nadat je een ander blok in je auto hebt gezet. Heeft het überhaupt nadelen. Of adviseer je eerder het huidige blok te reviseren. Mijn auto is momenteel weer terug in Den Haag. BMW Duitsland geeft aan "beginnende motorschade". Alleen bij het door blijven rijden zal het getik steeds erger worden. Dus ik moet gauw beslissen wat ik ga doen maar er rest mij geen andere optie dan het te maken. Alleen wat is wijsheid. Huidige blok herstellen of een ruilblok.

MikeDH1979
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 22:56
Locatie: Den Haag

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door MikeDH1979 » 01 mar 2018, 11:39

@toink
Gelukkig ligt de auto niet uit elkaar. Hij is terug gebracht op een auto ambulance vanuit Duitsland. De auto rijdt nog prima alleen bij door blijven rijden zal het getik en de motorschade alleen maar erger worden. Ik zal dus gauw moeten beslissen wat te gaan doen. Een ruilblok of herstel van het oude blok. Alleen wat ik ook al tegen @source zei wil ik eerst weten wat de nadelen zijn van een ruilblok betreft storingen of andere zaken omdat het natuurlijk niet het originele blok is. Mijn eigen garage is hier ook niet in gespecialiseerd dus ik zal ook op zoek moeten gaan naar een andere garage. Ik zal ook zeker een onafhankelijke partij laten kijken naar her oliefilter gebeuren. Mocht het inderdaad zo zijn dat het dan ook aan het filter ligt dan zal ik zeker een procedure starten al zal dat jaren kosten. Heb ik daar zin in nee maar ik heb het gevoel dat me onrecht is aangedaan. Ik had natuurlijk ook een originele oliefilter kunnen kopen bij de dealer en dat doe ik ook altijd met andere vooral mechanische delen. Alleen ruitenwissers filters accu's en schijven + blokken haal ik altijd van Bosch en men mag verwachten dat je dan gewoon de juiste spullen krijgt die ook passen. Dus tja ik zit gewoon met me handen in het haar en slaap hier ook gewoon erg slecht door kan ik je verklappen. Laten maken zal ik dan ook zeker wel doen alleen wat is wijsheid. Die blokken zijn er genoeg als je op motorcode zoekt en liggen rond de 4000 euro inclusief btw. Alleen ben ik van het gezeik af nadat ik dat heb laten doen. Dat is de vraag en we hebben natuurlijk geen glazen bol anders had ik de Lotto zo meteen gehaald. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte over de vervolgstappen. Hebben jullie nog tips dan hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door Bart70 » 03 mar 2018, 14:24

Pfffft, slecht nieuws zeg, verbazend wat een verkeerd filter kan veroorzaken, nooit geweten. Wat de beste keuze is, geen idee

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door Quadrantz » 15 mar 2018, 08:56

Damn wat een verhaal idd! Had ook niet verwacht dat dit zou kunnen komen door een verkeerd oliefilter...

Wat is de stand van zaken nu?

m.h.
Berichten: 964
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door m.h. » 20 mar 2018, 06:20

Man man man, wat een verhaal, maar ik zou toch eerst nog een paar dingen bekijken als ik jou was.


Kijk eerst een na of je echt een foutief oliefilter hebt gekregen, ik zie namelijk op diverse onderdelen sites dat er maar 1 type filter is voor jou blok (als dit de N55-B30A is 306 PK?) Ik ben misschien wat sceptisch met betrekking tot garages, maar zoals al eerder in dit topic is vermeld proberen ze je jou misschien de schuld in de schoenen te schuiven, om zo zelf duizenden euro's te betalen.....

En laat je eens informeren door een 3de partij of bijvoorbeeld hier op het forum door de foto's van het "inwendig onderzoek" :P te vragen. Een zuiger kan namelijk niet gaan kantelen door een verkeerd oliefilter naar mijn inzien.....
Oke stel je voor: het enige verkeerde aan een filter dat er in jou geval geplaatst kan zijn is een filter van de verkeerd afmeting. (te klein dus want te groot past wat moeilijk). Dit betekent dat de oliepomp waarschijnlijk minder weerstand krijgt, dus dat betekent meer druk is dus ook meer smering, niks mis mee toch!

Als de cilinderwand echt beschadigd is zou blijven rijden met de auto echt niet aan te raden zijn, dan zou je een slechtere compressie moeten hebben en/of buitensporig olieverbruik. Ook lijkt mij schade aan maar 1 cilinderwand iets vreemd. Verkeerd filter het zou kunnen inderdaad, maar dan krijg je door de regel een lager weerstand voor de oliepomp en dat betekent alleen maar meer smering, wat uiteraard geen schade veroorzaakt aan een cilinderwand.

ik zou het volgende doen:

- Haal je filter eruit en met de afmetingen op met de schuifmaat en vergelijk met de juiste afmetingen
- Vraag naar de foto's van de endoscoop
- Indien je filter de juiste afmeting heeft gebruik eens andere olie, bij voorkeur dikkere, misschien is het wel gewoon een slechte klepstoter en wil de garage niet opdraaien voor de intensieve reparatie die hiervoor ook nodig is.
- is het getikt alleen bij warme motor of ook bij de koude start aanwezig?
- Indien je overgaat tot reparatie ga dan voor een ruiblok, indien er slechte smering heeft plaats gevonden gaan er zeker meer componenten beschadigd zijn.

Hopelijk heb je hier nog wat aan of heb je al een beslissing genomen?

MikeDH1979
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2017, 22:56
Locatie: Den Haag

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door MikeDH1979 » 10 apr 2018, 18:53

Bedankt allen voor het meedenken en de tips. Ik heb uiteindelijk mijn auto verkocht aan een garage met de duidelijke melding dat er beginnende motorschade was geconstateerd. Ik was op dat moment ook bezig met de aankoop van een nieuwe woning en de verbouwing die erbij komt kijken. En ik kon de stress en alle ellende die erbij komt kijken daar niet bij gebruiken. Heb nog een compensatie gekregen van de garage uit Haaksbergen waar ik de auto had gekocht en heb in totaal een kleine 2000 euro verlies voor me rekening genomen. Het is niet anders. Een ruilblok zou me minimaal 5000 euro kosten plus een tijdje geen auto tot me beschikking. Het is en blijft een raar en vaag verhaal dat de schade is onstaan door een verkeerde oliefilter daar was ik al lang achter maar had ik zin in een juridische touwtrekkerij die me ook nog eens geld en( vooral veel energie) zou kosten? Het antwoord daarop is nee. Met veel pijn en verdriet afscheid genomen van me F07 maar heb inmiddels weer een andere F07 aangeschaft. Zelfde uitvoering ook een 5.35i maar dan met veel meer extra opties. Nogmaals bedankt allen voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Motorschade aan cilinderwand BMW F07

Bericht door Bart70 » 11 apr 2018, 06:48

Zonde van het verlies, maar scheelt je wel veel kopzorgen inderdaad, dus snap de keuze wel.

Benieuwd naar de nieuwe !

Hopelijk meer geluk met deze :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”