Speakers ... vreemde plaatsing ?

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
BMWonder

Speakers ... vreemde plaatsing ?

Bericht door BMWonder » 13 mar 2018, 21:21

Ik ben ansich erg content met de sound van de basic bussiness setup in mijn 2004 525i maar ik zal daar binnenkort toch aan gaan lopen rommelen want het kan altijd beter en dat hoeft niet de wereld te kosten.
Wat zo vreemd is is dat ik sommige locaties niet herken als ik die vergelijk met wat ik zie op bijv. Youtube waarbij mensen hun speakers vervangen.

Ik heb het volgende:

- speaker in deur ter hoogte van deurgreep. Er zit ook een tweeter behuizing achter de spiegel maar daar hoor ik niets uit komen dus ik vermoed dat het een optie was. Dit komt overeen met wat ik elders gezien heb.

- speaker behuizing centraal op het dashboard onder de vooruit. Lijkt erop dat er niks uit komt en wellicht is dit een voorbereiding voor een optie of navi speaker (heb geen navi) ? Zie dit nergens terug komen online.

- in de achterdeuren zie ik geen speakers, nada ! Terwijl ik dat wel veel online zie ...

- in de hoedenplank heb ik wel werkende speakers, wederom zie ik die nergens terug komen en zie die speakers ook niet aangeboden worden bij de replacement speakers bij audio zaken.

Voor de duidelijkheid, er is niks aangepast en 100% origineel, dus niemand heeft zelf lopen zagen oid.
Beetje apart deze afwijkende configuratie.
Vind ook in de optie lijst niks hiervan terug.

Wie het weet mag het zeggen :amen:

tom_il

Re: Speakers ... vreemde plaatsing ?

Bericht door tom_il » 14 mar 2018, 08:52

Je ben nog de woofers vergeten onder de voorstoelen.

Je hebt 3 Speaker setups :

Basic :
2 woofers zonder versterker.
4 speakers: 2 in de voordeuren, 2 in de hoedenplank (of in het plafond voor de E61)

hifi :
2 woofers met versterker.
4 speakers: 2 in de voordeuren, 2 in de hoedenplank (of in het plafond voor de E61)
2 tweaters aan de spiegels en tweaters aan de achterspeakers.

Logic 7 :
2 woofers met versterker.
7 speakers: 4 in elke deur, 2 in de hoedenplank (of in het plafond voor de E61), en 1 in het dashboard.
2 tweaters aan de spiegels en tweaters aan de achterspeakers.
Alles aangesloten op een specifieke Logic 7 versterker.

Maw jij hebt de basic.
525d E61 2007 pre-LCI

BMWonder

Bericht door BMWonder » 14 mar 2018, 09:10

Idd de subs onder de stoelen ...
Viel me niet tegen die basic setup in 1e instantie.

Zal eens kijken wat er onder dat rooster zit op het dashboard.
Wellicht leeg en zit dat daar als voorbereiding op de Logic7 setup.

Bedankt voor de informatie !

tom_il

Bericht door tom_il » 14 mar 2018, 09:56

Bespaar je die moeite, zit alleen een speaker met de top uitvoering de Logic 7 die je duidelijk niet hebt.
525d E61 2007 pre-LCI

BMWonder

Bericht door BMWonder » 14 mar 2018, 09:59

Okay prima ... Dank u.
Kan dus wellicht in de toekomst mooi een knappe midden speaker in.

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2018, 10:26

Gelukkig weet je niet wat je mist.
Want ik heb de Logi7 set met overal speakers.
En als ik het geluid hoor in de Basic hifi, dan wil ik gillend wegrennen.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

BMWonder

Bericht door BMWonder » 14 mar 2018, 11:59

Zal er maar niet naar luisteren dan ... Hahahahaha
Zat hij er al in of geretrofit ?

ehombie

Bericht door ehombie » 14 mar 2018, 12:45

Ik hoef DE "bmw gong" niet in 3d dolby surround/THX gecertificeerd noem maar op.....hahahha.

Schrik me elke keer de pluris als dat ding afgaat in HIFI setting (met de temperatuur melding)... (ik zag er al een topic voorbij komen om het evt te coderen)

@bmwwonder logic7 is te retrofitten...wel wat op youtube van gezien. Heb eens keer een set voor 500-700 euro voorbij zien komen op de duitse ebay. En volgens mij is het niet voorbereid wat ik me kan herinneren in dat filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=TjtUH_xxgzo
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMWonder

Bericht door BMWonder » 14 mar 2018, 13:28

Hey ...bedankt voor de link !
Niet bepaald plug and play maar wel te doen als ik dat zo zie.
Voor een 500 tot 700 euro best een prima optie want je bent dat ook kwijt aan. Fatsoenlijke speakers en versterker als je het zelf doet met een. Aftermarket setup.

Benieuwd of het weleens hier in NL gedaan is ...

rfs88

Bericht door rfs88 » 14 mar 2018, 13:44

basic hifi is echt slecht! alles behalve BMW waardig..
Zelf heb ik voorlopig tweeters (plus filters) in de voordeuren gezet om het leed iets te verzachten, had ze nog liggen dus koste me alleen wat uurtjes tijd. Versteker plus fatsoenlijke drieweg set (20cm subwoofer, 10cm deurspeakers, tweeters) is de goede oplossing maar kost ook wat!

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2018, 14:43

Bij de normale zijn de speakers gewoon bedraad vanaf de Quadlok.
Bij Logic7 is er een optische kabel die gaat naar de Versterker in de kofferbak (linksachter). En vanaf de versterker gaan de signalen naar de speakers.

Daarom gebeurt het soms dat sommige mensen die een CCC inbouwen zonder te coderen soms geen geluid hebben.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

tom_il

Bericht door tom_il » 14 mar 2018, 16:52

BMWonder schreef:Hey ...bedankt voor de link !
Niet bepaald plug and play maar wel te doen als ik dat zo zie.
Voor een 500 tot 700 euro best een prima optie want je bent dat ook kwijt aan. Fatsoenlijke speakers en versterker als je het zelf doet met een. Aftermarket setup.

Benieuwd of het weleens hier in NL gedaan is ...
Van Basic naar logic 7. Gehele interieur moet eruit. Als je dat kan, dan kan je alles.
525d E61 2007 pre-LCI

BMWonder

Bericht door BMWonder » 14 mar 2018, 17:06

Heb eens gekeken en het is idd een hele klus. Ben niet vies van wat werk maar het is niet in een zaterdagmiddag ff gedaan.
Een issue is sowieso een complete set te vinden, meesten zijn zonder kabelboom en de sets met een kabelboom erbij zien Eruit alsof ze uit Afghanistan komen.
Genoeg sets met enkelt de speakers en de logic 7 versterker.
Zag een aftermarket nieuw gefabriceerde kabelboom dus dat zou een oplossing kunnen zijn.
Alles bij elkaar zou dat toch al snel 700 euro minimaal kosten en dan heb je in weze gebruikte speakers en moet je maar hopen dat de versterker ok is. Heb gezien dat die ook weleens stuk wil gaan en de reparaties kostbaar zijn.
Kortom, mooi streven maar dan moet je echt een werkend set hebben in een auto die je eruit kan halen zodat je iets van zekerheid hebt.

Denk dat ik het maar moet doen met moderne aftermarket speakers en mischien zelfs een versterker erbij zoals die gasten van ARS24 dat doen in de E60. Ook geen koopje maar wel alles nieuw en weet je zeker dat het gaat werken en geen gecodeer. Coderen ga ik overigens niet uit de weg hoor want Ralph en anderen bieden die diensten aan dus zou dat sowieso wel goed komen, maar het is een extra struikelblokje.

Eerst maar eens die Aux erin en de Android Radio en dan verder kijken.

Ik denk dat ik met een deursetje (mid en tweeters) en hetzelfde recept in de hoedenplank en 2x een fatsoenlijke 20cm sub onder de stoelen een flink eind kan komen.

rfs88

Bericht door rfs88 » 15 mar 2018, 08:18

voor vermogen moet je toch echt naar een versterker gaan! goede speakers hebben dat wel echt nodig...

BMWonder

Bericht door BMWonder » 19 mar 2018, 20:25

Ik ga eens kijken wat goede speakers doen.
Anno 1997 zat ik nog te klooien met Phoenix Gold amps en B52 subs maar de afgelopen decennia kwam ik een heel eind met kwaliteits compo's van bijv. Focal zonder ook maar een versterker toe te voegen.

Ik ga het wel zien. Als blijkt dat speakers alleen niet voldoende zijn dan ga ik idd richting een aparte versterker.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”