2A99 foutcode (krukaspositiesensor, uitlaat nokkenas)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Eyupov
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2016, 22:20
Locatie: Eindhoven

2A99 foutcode (krukaspositiesensor, uitlaat nokkenas)

Bericht door Eyupov » 07 mei 2018, 16:26

Beste bimmer vrienden,

Mijn BMW E90 (N52 motor) heeft de volgende symptomen:
*Koude start onregelmatig/schokkend - na een aantal seconden loopt de auto weer normaal.
*Bij het zetten naar Drive is de motor een keer afgeslagen (dit is overigens alleen bij koude start).
*Onderin de toeren wil het weleens twijfelen, het lijkt alsof de auto verzuipt als ik wil optrekken.

Na het uitlezen kreeg ik alleen de foutcode 2A99 (krukaspositiesensor: uitlaat nokkenas, correlatie - intermitterend).
Ik ben benieuwd of een defecte krukassensor wel de oorzaak kan zijn voor de symptomen die ik hierboven heb beschreven. Alle hulp is welkom!:)

Alvast bedankt voor de moeite.

Corsiva
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2017, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: 2A99 foutcode (krukaspositiesensor, uitlaat nokkenas)

Bericht door Corsiva » 26 jun 2018, 11:19

Ik heb nu net een bericht geplaatst met dezelfde vraag. Van wat ik heb meegekregen kan dit o.a. de ketting zijn die te slap staat. Maar zal vast heel veel andere redenen kunnen hebben. Suc6.

shajisha
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2018, 18:48

Re: 2A99 foutcode (krukaspositiesensor, uitlaat nokkenas)

Bericht door shajisha » 17 okt 2019, 17:07

check je bobines ook

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: 2A99 foutcode (krukaspositiesensor, uitlaat nokkenas)

Bericht door ehombie » 17 okt 2019, 17:48

Als je uitlaatnokkenas niet goed staat dan heb je idd die symptomen.

Je kunt de vanos solenoids verwisselen om te kijken of een slechte/sticky solenoid de boosdoener is. (Misschien kun je ze met remmenreiniger icm lucht nog schoonmaken)
Zo niet dan moet je idd denken aan ketting gerelaterrde issues of in het mechanische vanos gedeelte.

Een sensor zal dit probleem niet oplossen. Maar goed...dat laat ik aan de eigenaar/monteur van dienst over in diagnose stelling.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”