Apk eis (AANGEPAST) tbv xenon (per 1 mei 09)
Apk eis (AANGEPAST) tbv xenon (per 1 mei 09)
Voor al onze leden die een niet orgineel xenon setje in hun auto hebben zal dit nog wel eens een struikelblok kunnen worden tijdens een apk keuring.
Het volgende word omschreven: Als de dimlichten gasontladingslampen(Xenon) hebben , dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp sproei installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Het volgende word omschreven: Als de dimlichten gasontladingslampen(Xenon) hebben , dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp sproei installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 03 apr 2009, 09:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic verplaatst
Reden: Topic verplaatst
Re: Apk eis tbv xenon (per 1 mei 09)
Bron?
Staat er ook niet iets van een jaartal van de auto bij toevallig?
Staat er ook niet iets van een jaartal van de auto bij toevallig?
Een vakblad genaamd : Apk keurmeester betreft de speciale bijlage bij nummer 44 -> maart 2009
Ben zelf keurmeester vandaar dat ik het weet. Verder hebben ze het niet over bouwjaren!
Ben zelf keurmeester vandaar dat ik het weet. Verder hebben ze het niet over bouwjaren!
Oke dus het geld voor alle auto's met aftermarket inbouw, die dus geen sproeierset hebben.
Interessant
Interessant

Ja idd, dat betekent voor de keuring ff de normale verlichting erin zetten en daarna weer even ombouwen 
Er zijn nog meer veranderingen alleen deze leek me wel even handig om te vermelden!

Er zijn nog meer veranderingen alleen deze leek me wel even handig om te vermelden!
Wil niet eigenwijs zijn hoor!! maar meestal speelt bouwjaar wel een rol, ik meen zelfs vanaf b.j. 2006 dat het aanwezig moet zijn:)
Dat klopt dat WAS het geval, er komen veranderingen in de apk per 1 mei , en dit is daar 1 van, ik heb het blaadje voor me en dit is daar letterlijk uit overgenomen : Als de dimlichten gasontladingslampen(Xenon) hebben , dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp sproei installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Er wil ook wel eens een uitzondering zijn mbt bouwjaren maar dat is voor de xenon verlichting niet zo(anders was dit wel vermeld)! Nogmaals het komt uit een vakblad wat het rdw zelf verspreid voor keurmeesters e.d.
Zo gaat er ook per 1 mei een eis voor airbags komen, en dat de zelfde banden maat op 1 as moet zitten , dat de el. koplamp hoogte verstelling moet werken (als die erop zit) De eisen mbt de snelheidsmeter zijn weer wat makkelijker geworden .. en nog meer!
Er wil ook wel eens een uitzondering zijn mbt bouwjaren maar dat is voor de xenon verlichting niet zo(anders was dit wel vermeld)! Nogmaals het komt uit een vakblad wat het rdw zelf verspreid voor keurmeesters e.d.
Zo gaat er ook per 1 mei een eis voor airbags komen, en dat de zelfde banden maat op 1 as moet zitten , dat de el. koplamp hoogte verstelling moet werken (als die erop zit) De eisen mbt de snelheidsmeter zijn weer wat makkelijker geworden .. en nog meer!
Op zich allemaal goede regels denk ik
Wel erg vervelend voor de mensen hier die geinvesteerd hebben in goede OEM Xenon maar niet de sproeiers meegenomen hebben 

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Eindelijk gerechtigheid (h)
- Spoiler: Laat zien
Vind het weer allemaal bullshit die nieuwe regels kwa xenon :r
Xenon vergroot de zichtbaarheid aanzienelijk,niet alleen voor de bestuurder maar ook voor de mede weggebruikers die je beter zien.
Dat je regelmatig zowat verblind word door verkeert afgestelde lampen (idd metname sjonnie's) komt idd vaak voor,maar slinger die lui dan gewoon op de bon,is altijd al zo geweest met verkeerd afgestelde verlichting voeren!
Mensen met auto's waar het nooit optioneel geleverd kon worden zijn nu ook de pineut, die kunnen nu iets lelijks gaan fabrieken om het legaal te krijgen,en op bv een (semi)oldtimer is dat zowiezo geen porum x|
Die sproeiertjes werken zowiezo al geen reet,als dat wel zo was konden we onze ruitenwissers er wel afhalen en de raam behandelen met bv rain-X.
Misschien iets voor die "denktanken" van de rdw: Geen wissers=betere CW waarden=minder verbruik=beter voor milieu
(|
De lampen gauw wisselen voor de apk werkt ook niet zomaar, 1: bij sommige merken moet je zowat de voorkant slopen om bij de lampjes te kunnen kommen, 2:bij bv een controle ben je nog de l*l als je geen sproei installatie hebt ;(
Xenon vergroot de zichtbaarheid aanzienelijk,niet alleen voor de bestuurder maar ook voor de mede weggebruikers die je beter zien.
Dat je regelmatig zowat verblind word door verkeert afgestelde lampen (idd metname sjonnie's) komt idd vaak voor,maar slinger die lui dan gewoon op de bon,is altijd al zo geweest met verkeerd afgestelde verlichting voeren!
Mensen met auto's waar het nooit optioneel geleverd kon worden zijn nu ook de pineut, die kunnen nu iets lelijks gaan fabrieken om het legaal te krijgen,en op bv een (semi)oldtimer is dat zowiezo geen porum x|
Die sproeiertjes werken zowiezo al geen reet,als dat wel zo was konden we onze ruitenwissers er wel afhalen en de raam behandelen met bv rain-X.
Misschien iets voor die "denktanken" van de rdw: Geen wissers=betere CW waarden=minder verbruik=beter voor milieu

De lampen gauw wisselen voor de apk werkt ook niet zomaar, 1: bij sommige merken moet je zowat de voorkant slopen om bij de lampjes te kunnen kommen, 2:bij bv een controle ben je nog de l*l als je geen sproei installatie hebt ;(
Dat is sowieso al geen kijkmorris schreef:...en op bv een (semi)oldtimer is dat zowiezo geen porum x|

Ik vind zowiezo xenon op (semi)oldtimer geen porum (hou het orgineel)morris schreef:!
.. op bv een (semi)oldtimer is dat zowiezo geen porum x|
Dit zijn regels daar moeten wij als gewone mens maar mee leven, kan zomaar zijn dat het in de toekomst weer veranderd!!
Eindelijk..
Vaak zie je de niet originele xenon lichten van ver af al aankomen met ontzettend veel verlichting.. Kheb de indruk dat in de meeste gevallen niet de juiste afstellingen zijn gebruikt (vanwege het verblinden)...
Ben er eigenlijk wel blij mee
Vaak zie je de niet originele xenon lichten van ver af al aankomen met ontzettend veel verlichting.. Kheb de indruk dat in de meeste gevallen niet de juiste afstellingen zijn gebruikt (vanwege het verblinden)...
Ben er eigenlijk wel blij mee

Ze moeten beginnen met die HID kitjes te verbieden. Dat zijn de lampen waar iedereen last van heeft.
Wat betreft het verplicht stellen van een sproeier bij OEM xenon... Tja, die sproeiers zitten er natuurlijk niet voor niets
Het licht is zo vel dat het snel gaat schitteren als er veel vuil op de lamp zit. Snap het dus wel.
Nu er nog voor zorgen dat het algemeen bekend wordt. Ik heb me dit een jaar of vier namelijk ook al laten vertellen, maar niemand die er het fijne van wist. Geen dealer, geen politie, geen APK knakker...
Wat betreft het verplicht stellen van een sproeier bij OEM xenon... Tja, die sproeiers zitten er natuurlijk niet voor niets

Nu er nog voor zorgen dat het algemeen bekend wordt. Ik heb me dit een jaar of vier namelijk ook al laten vertellen, maar niemand die er het fijne van wist. Geen dealer, geen politie, geen APK knakker...
Heb ik OEM xenon ingebouwd voor de looks en tegen verblinding, krijg je dit weer! (|
Ik kan op zoek naar een sproei-installatie dus..
Ik kan op zoek naar een sproei-installatie dus..