BMW F20 danst/zwabbert
BMW F20 danst/zwabbert
beste lezers,
ik heb sinds kort een probleem met mijn bmw f20 uit 2013 met op de teller 105.000km.
deze auto is gaan zwabberen/dansen nadat ik velgen had gekocht op internet maar toch helaas niet bleken te passen, omdat de et waarde 30 was (verkoper zei dat die 43 was) ik heb deze alleen erop gehad en geen meter mee gereden omdat het er niet uit zag dat de banden buiten de wielkasten staken. dus ik heb de oude/originele velgen weer terug gemonteerd. alles op de juiste moment aangetrokken en de banden weer op zelfde plaats terug. maar nu rijdt die echt heel anders...
als ik aan de stuur trek naar links en rechts dan merk ik het. en op de snelweg merk je het nog veel duidelijker. eerste instantie had ik het idee dat de wielbouten niet goed vast zaten dus deze weer opnieuw aangetrokken maar waren gewoon vast. ik heb de wielen er weer afgegaald om te controleren of dat er niks kapot was door de andere velgen die ik van internet had en ook te spelling gecontroleerd op mn wiellagers, door middel van aan de wielen te trekken. De auto stuitert trouwens niet met hobbels
nu heb ik het idee dat er iets mis is gegaan tijdens:
het vervoeren van de banden (veel gewicht) dat er misschien een rubber is gescheurd ofzo.
of tijdens het monteren van de velgen en daardoor iets heb beschadigd.
ik hoop dat jullie iets met deze informatie kan en mij naar het probleem kunnen leiden.
Met Vriendelijke Groeten,
Arnold W
ik heb sinds kort een probleem met mijn bmw f20 uit 2013 met op de teller 105.000km.
deze auto is gaan zwabberen/dansen nadat ik velgen had gekocht op internet maar toch helaas niet bleken te passen, omdat de et waarde 30 was (verkoper zei dat die 43 was) ik heb deze alleen erop gehad en geen meter mee gereden omdat het er niet uit zag dat de banden buiten de wielkasten staken. dus ik heb de oude/originele velgen weer terug gemonteerd. alles op de juiste moment aangetrokken en de banden weer op zelfde plaats terug. maar nu rijdt die echt heel anders...
als ik aan de stuur trek naar links en rechts dan merk ik het. en op de snelweg merk je het nog veel duidelijker. eerste instantie had ik het idee dat de wielbouten niet goed vast zaten dus deze weer opnieuw aangetrokken maar waren gewoon vast. ik heb de wielen er weer afgegaald om te controleren of dat er niks kapot was door de andere velgen die ik van internet had en ook te spelling gecontroleerd op mn wiellagers, door middel van aan de wielen te trekken. De auto stuitert trouwens niet met hobbels
nu heb ik het idee dat er iets mis is gegaan tijdens:
het vervoeren van de banden (veel gewicht) dat er misschien een rubber is gescheurd ofzo.
of tijdens het monteren van de velgen en daardoor iets heb beschadigd.
ik hoop dat jullie iets met deze informatie kan en mij naar het probleem kunnen leiden.
Met Vriendelijke Groeten,
Arnold W
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Heb je de wielen op dezelfde plek teruggeplaatst?
Oeps las dat je dat al gedaan had
Oeps las dat je dat al gedaan had
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Even eerst graag voorstellen in het topic: Stel jezelf voor
Als je geen moeite hebt gehad met de andere banden er op te zetten en af te halen dan is er mijns inziens niets verkeerd gegaan en zouden je originele banden na monteren geen problemen mogen geven. Maar het zou kunnen zijn dat, gezien de afwijkende ET waarde, er mogelijk toch iets verbogen is nadat de auto weer terug op de banden stond. Weet je 100% zeker dat je de banden toevallig niet met links en rechts hebt omgewisseld. Dubbelcheck dat nog eens. En anders alles loshalen en controleren of je iets raars zien.
Als je geen moeite hebt gehad met de andere banden er op te zetten en af te halen dan is er mijns inziens niets verkeerd gegaan en zouden je originele banden na monteren geen problemen mogen geven. Maar het zou kunnen zijn dat, gezien de afwijkende ET waarde, er mogelijk toch iets verbogen is nadat de auto weer terug op de banden stond. Weet je 100% zeker dat je de banden toevallig niet met links en rechts hebt omgewisseld. Dubbelcheck dat nog eens. En anders alles loshalen en controleren of je iets raars zien.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Bouten wel kruislings gemonteerd?
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Hadden je oude wielen geen kunstof naafringen waar er eentje (of meerdere) van uit gevallen is wat je mogelijk niet opgevallen is?
Ik heb al zovaak wielen gewisseld en met spacers gespeeld en nooit het minste probleem gehad dus lijkt me sterk dat je iets kapot gemaakt hebt.
Ik heb al zovaak wielen gewisseld en met spacers gespeeld en nooit het minste probleem gehad dus lijkt me sterk dat je iets kapot gemaakt hebt.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Mij lijkt de laatste optie de meest waarschijnlijke.
Re: BMW F20 danst/zwabbert
Goede avond beste forum leden,
Het kan misschien zijn, dat de eerste bout gelijk vast is gezet, en daarna de volgende bout ook.
Op deze wijze kan men spanning krijgen op de velg, en kan de velg een kromming krijgen.
Door de bouten weer los te draaien, kan de velg weer gewoon terug recht zijn.
Het gebruik of geen gebruik maken van een spacer of een centreer ring doet weinig ter zaken.
Ik heb dus al vaker problemen gehoord, dat wanneer er een spacer of een centreer ring niet gebruikt word, dat er trilling kan ontstaan.
Dit is dus niet correct!
Door de konus van de wielbouten en of moeren zal de velg altijd gecentreerd zijn, en kan de velg echt geen kant uit, als deze op de juiste wijze word aangetrokken.
Ik heb al eens uitgeprobeerd, met de velgen van de caravan op de vooras van mijn vorige auto.
Het naaf gat van de velg van de caravan was ruim 8 mm te ruim, de steek van de velg kwam dus overeen met elkaar.
Ik heb dus geen enkele vorm van trilling ondervonden tijdens het rijden, bij geen enkele snelheid.
De meeste tijd zit de trilling ergens tussen de 90 en de 130 km./h.
Ik heb dus echt geen trilling kunnen waarnemen.
Ik denk dus dat de trilling/koersvastheid bij Arnold gevonden kan worden, door het uitwisselen van de velgen met banden van links naar rechts!
Als men dit doet, dan draaien de banden achteruit, terwijl deze vooruit zijn gebalanceerd!
Mogelijk zou ook dus kunnen zijn, dat Arnold de bouten direct heeft vast gezet, dus de eerste bout direct vast.
Terwijl men dus eerst met de auto op de krik eerst de bouten eerst allemaal hand vast aanzet, en daarna op moment gaat natrekken.
Ik zou dus als ik wielen ga verwisselen, eerst de wielen aantekenen waar deze gemonteerd is geweest, dus LV, enz.
Mogelijk zit hier de kneep.
Als Arnold de velgen niet heeft aangetekend waar deze hebben gezeten, of dat er geen rotatie pijl op de band zit, dan kan het wel eens een tijdje gaan duren, tot de juiste montage gevonden is.
De banden zijn dus ingesleten op de wijze dat deze zijn gemonteerd, draait men deze om, dan kan dat wel eens problemen veroorzaken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het kan misschien zijn, dat de eerste bout gelijk vast is gezet, en daarna de volgende bout ook.
Op deze wijze kan men spanning krijgen op de velg, en kan de velg een kromming krijgen.
Door de bouten weer los te draaien, kan de velg weer gewoon terug recht zijn.
Het gebruik of geen gebruik maken van een spacer of een centreer ring doet weinig ter zaken.
Ik heb dus al vaker problemen gehoord, dat wanneer er een spacer of een centreer ring niet gebruikt word, dat er trilling kan ontstaan.
Dit is dus niet correct!
Door de konus van de wielbouten en of moeren zal de velg altijd gecentreerd zijn, en kan de velg echt geen kant uit, als deze op de juiste wijze word aangetrokken.
Ik heb al eens uitgeprobeerd, met de velgen van de caravan op de vooras van mijn vorige auto.
Het naaf gat van de velg van de caravan was ruim 8 mm te ruim, de steek van de velg kwam dus overeen met elkaar.
Ik heb dus geen enkele vorm van trilling ondervonden tijdens het rijden, bij geen enkele snelheid.
De meeste tijd zit de trilling ergens tussen de 90 en de 130 km./h.
Ik heb dus echt geen trilling kunnen waarnemen.
Ik denk dus dat de trilling/koersvastheid bij Arnold gevonden kan worden, door het uitwisselen van de velgen met banden van links naar rechts!
Als men dit doet, dan draaien de banden achteruit, terwijl deze vooruit zijn gebalanceerd!
Mogelijk zou ook dus kunnen zijn, dat Arnold de bouten direct heeft vast gezet, dus de eerste bout direct vast.
Terwijl men dus eerst met de auto op de krik eerst de bouten eerst allemaal hand vast aanzet, en daarna op moment gaat natrekken.
Ik zou dus als ik wielen ga verwisselen, eerst de wielen aantekenen waar deze gemonteerd is geweest, dus LV, enz.
Mogelijk zit hier de kneep.
Als Arnold de velgen niet heeft aangetekend waar deze hebben gezeten, of dat er geen rotatie pijl op de band zit, dan kan het wel eens een tijdje gaan duren, tot de juiste montage gevonden is.
De banden zijn dus ingesleten op de wijze dat deze zijn gemonteerd, draait men deze om, dan kan dat wel eens problemen veroorzaken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad