4 Cilinder eigenaren, uw mening
4 Cilinder eigenaren, uw mening
Mensen
Wegens een ongeluk was ik genoodzaakt om mijn e46 sedan 323i te verkopen. Er is nogal wat waterschade ontstaan.
Anyway;
ik wil graag weer een e46 kopen, nu zit ik te denken om een cilinder te kopen. Het liefst een 318i.
Wat zijn jullie positieve en negatieve eigenschappen van deze 4 cilinder motoren.
Reden voor mij is, 6cil. lust een aardig slokje benzine in de stad. Heb nog nooit 1/10 gehaald, zelfs niet gecombineerd met snelwegkm's.
Wegens een ongeluk was ik genoodzaakt om mijn e46 sedan 323i te verkopen. Er is nogal wat waterschade ontstaan.
Anyway;
ik wil graag weer een e46 kopen, nu zit ik te denken om een cilinder te kopen. Het liefst een 318i.
Wat zijn jullie positieve en negatieve eigenschappen van deze 4 cilinder motoren.
Reden voor mij is, 6cil. lust een aardig slokje benzine in de stad. Heb nog nooit 1/10 gehaald, zelfs niet gecombineerd met snelwegkm's.
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Had er nooit iets op aan te merken, maar zou na het rijden van een 6 cilinder niet meer terug willen na een 4 cilinder.
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Ik was bang dat ik na het hebben van een bloedsnelle civic met 200+ wielpk's, dat ik de pk's zou missen. Het is bij mij gebleken dat ik sinds ik bmw reed nog nooit de power heb gebruikt van de 6cil.
In een nieuwere auto rij je weer heel anders..
In een nieuwere auto rij je weer heel anders..
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
zelf rijd ik een 6cilinder, en mijn vader een 4 cilinder. (320ci en 316i)
als er gewoon normaal wordt gereden met de auto maak t echt niet uit of er nou een 6 of 4 cilinder inligt!
nou weet ik ook wel dat een 320 ook weer niet een supersnelle 6 cilinder is, maar wel beduidend sneller als een 316i.
het 6 cilinder blokje klinkt wel veel beter qua geluid.
maar daar was je waarschijnlijk zelf ook al wel achter gekomen...
kortom... als je gewoon km's wilt maken en niet wil racen van stoplicht naar stoplicht is er niets mis met de 4cilinder.
ik rijd met mijn 320ci trouwens wel makkelijk 1 op 10. gecombineerd zit ik zo rond de 9.3 tot 9.5l / 100km..
als er gewoon normaal wordt gereden met de auto maak t echt niet uit of er nou een 6 of 4 cilinder inligt!
nou weet ik ook wel dat een 320 ook weer niet een supersnelle 6 cilinder is, maar wel beduidend sneller als een 316i.
het 6 cilinder blokje klinkt wel veel beter qua geluid.
maar daar was je waarschijnlijk zelf ook al wel achter gekomen...

kortom... als je gewoon km's wilt maken en niet wil racen van stoplicht naar stoplicht is er niets mis met de 4cilinder.
ik rijd met mijn 320ci trouwens wel makkelijk 1 op 10. gecombineerd zit ik zo rond de 9.3 tot 9.5l / 100km..

Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Hoi,
ik heb sinds kort een 318i met 2 liter 4 cylinder (143pk) en moet zeggen dat het prima bevalt.
Voor aanschaf keek ik ook naar 6 en 5 cylinders van andere merken maar nu ik het verbruik van de
BMW weet ben ik blij dat ik niet groter ben gegaan. (veel de cruisecontrol aan om het scheuren beetje te compenseren)
Hij is niet bloedsnel, automaat helpt natuurlijk ook niet mee, maar je kan er nogsteeds lekker mee spelen en redelijk racen, als je maar toeren maakt.
6 cylinder is leuker maar in de randstad kan je er bijna nooit iets mee, voor echt spelen heb ik een andere auto.
Voor dagelijks gebruik ben ik tevreden met deze wagen/motor/bak.
ik heb sinds kort een 318i met 2 liter 4 cylinder (143pk) en moet zeggen dat het prima bevalt.
Voor aanschaf keek ik ook naar 6 en 5 cylinders van andere merken maar nu ik het verbruik van de
BMW weet ben ik blij dat ik niet groter ben gegaan. (veel de cruisecontrol aan om het scheuren beetje te compenseren)
Hij is niet bloedsnel, automaat helpt natuurlijk ook niet mee, maar je kan er nogsteeds lekker mee spelen en redelijk racen, als je maar toeren maakt.
6 cylinder is leuker maar in de randstad kan je er bijna nooit iets mee, voor echt spelen heb ik een andere auto.
Voor dagelijks gebruik ben ik tevreden met deze wagen/motor/bak.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Als diesel een optie is, zou ik de 320d FL overwegen.
Die heeft toch verrassend veel power voor een 4 cyl.
Die heeft toch verrassend veel power voor een 4 cyl.
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Er is niets mis met een 4 cylinder. De FL 318i is eigenlijk nog best snel vind ik. Natuurlijk kan je het niet vergelijken met een 6 cylinder. Qua verbruik zou ik nou niet echt perse een 4 cylinder willen, als je normaal rijdt kan je ook gewoon een 6 cylinder rijden alleen ga je waarschijnlijk meer planken omdat je dat vermogen hebt. Maar als je zuinig wilt rijden moet je of een diesel nemen of een 316i...Ik heb het snel afgeleerd om te planken toen de brandstofprijzen zo hoog waren. 1 op 10 moet makkelijk te doen zijn.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Dit zijn reactie's waar ik wat aan heb..
Als ik voor een 4 cilinder ga, word het toch een 318i benzine. geen 316, die heeft te weinig vermogen.
Mijn vorige 323i 2.5liter 6 cilinder vond ik absoluut niet zuinig. 1 op 10 heb ik niet gehaald.
tuurlijk klinkt de 6 cil. mooier en is stiller, maar de verzekering is ook duurder.
Nog meer reactie's zijn welkom!
Als ik voor een 4 cilinder ga, word het toch een 318i benzine. geen 316, die heeft te weinig vermogen.
Mijn vorige 323i 2.5liter 6 cilinder vond ik absoluut niet zuinig. 1 op 10 heb ik niet gehaald.
tuurlijk klinkt de 6 cil. mooier en is stiller, maar de verzekering is ook duurder.
Nog meer reactie's zijn welkom!
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Ik zou eens goed rekenen wat het nou scheelt op maandbasis. Wij rijden met een 2.8 automaat net geen 1 op 10 (redelijk veel kortere stukken) maar op 10000km/jr scheelt 1 op 9 of 1 op 10 momenteel zo'n 125,- op jaarbasis. Stel je rijdt 20000km/jr dan scheelt het je met de huidige benzine prijzen dus 20,- per maand. Ieder z'n keuze maar als je naar de totale auto kosten op jaarbasis kijkt met afschrijving en onderhoud zijn dat bedragen die redelijk in het niet vallen. Of het dan 200,- goedkoper kan met een vier cilinder.......nee dank je
Er is een website waarbij je grofweg je autokosten kan uitrekenen; http://auto.rekenwijzer.com/auto/Frame.asp

Er is een website waarbij je grofweg je autokosten kan uitrekenen; http://auto.rekenwijzer.com/auto/Frame.asp
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 21:07
- Locatie: Regio Arnhem
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Ik heb een 316i FL (115pk) gehad en rijd nu een 318Ci FL (143pk). Qua 6 cylinders een 320i (E36), een 528i (E39) en een 530d (E39) gehad.
Ik kan de 318i FL van harte aanbevelen, voldoende koppel/vermogen en motorgeluid prima. (Jaja, geen 6 cylinder maar persoonlijk maakt me dat niet uit.) Ik rijd 1:12,5 en dan doe ik niet aan het "nieuwe rijden" :>
Met de wegenbelasting val je ook in een lagere categorie, en de verzekering zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn.
Ik kan de 318i FL van harte aanbevelen, voldoende koppel/vermogen en motorgeluid prima. (Jaja, geen 6 cylinder maar persoonlijk maakt me dat niet uit.) Ik rijd 1:12,5 en dan doe ik niet aan het "nieuwe rijden" :>
Met de wegenbelasting val je ook in een lagere categorie, en de verzekering zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn.
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Een man met ervaring! dankje!jantje1978 schreef:Ik heb een 316i FL (115pk) gehad en rijd nu een 318Ci FL (143pk). Qua 6 cylinders een 320i (E36), een 528i (E39) en een 530d (E39) gehad.
Ik kan de 318i FL van harte aanbevelen, voldoende koppel/vermogen en motorgeluid prima. (Jaja, geen 6 cylinder maar persoonlijk maakt me dat niet uit.) Ik rijd 1:12,5 en dan doe ik niet aan het "nieuwe rijden" :>
Zijn er nog punten waar je specifiek op moet letten als je een 318i koopt?
Toch een n00bvraag
FL?

Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Face Lift, in 2001 heeft de E46 een faclift gehad vwb uitrustingsnivo en motorenaanbodHarko schreef:FL?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Uit de duurtest in Autoweek 14 van 2002 bleek dat de 1e serie al erg goed was en het model na de facelift nog iets verbeterd. Ook waren er bij de facelift kleine aanpassingen aan de stuurinrichting die de besturing nog directer maakten.
Bovendien kwam de 318 met 2 liter 143pk motor pas beschikbaar bij de facelift (in sept 2001).
Bovendien kwam de 318 met 2 liter 143pk motor pas beschikbaar bij de facelift (in sept 2001).
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
Hoe zit het met de oudere 318 motoren dan?
die met 118 pk en 1895 cc ?
Is 118 PK genoeg om zo'n zware auto vooruit te krijgen?
die met 118 pk en 1895 cc ?
Is 118 PK genoeg om zo'n zware auto vooruit te krijgen?
- Martijn_bmw
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54
Re: 4 Cilinder eigenaren, uw mening
opzich voldoende om gewoon mee te rijden maar uiteraard geen topsporter!
http://www.einszweidrei.de/bmw/318i1998-1.htm
voor de prestatie's!
ik vind hem lekker rijden en nog behoorlijk zuinig
en zeker in NL snel zat met al die huidige slome sukkels op de weg

http://www.einszweidrei.de/bmw/318i1998-1.htm
voor de prestatie's!
ik vind hem lekker rijden en nog behoorlijk zuinig



Laatst gewijzigd door Opt1mus op 06 apr 2009, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Reden: onnodige quote verwijderd
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006