Trilling is stuur opgelost
Trilling is stuur opgelost
I.p.v. een probleem deze keer een oplossing. Afgelopen jaar steeds een (voor mij zeer irritante) lichte trilling in het stuur. Banden bij bmw laten balanceren onder “Roda force”, nieuweling setje winterbanden, uitlijnen, draagarmen, niets hielp. Was er zo klaar mee dat ik hem bijna ingeruild had op een nieuwe tesla model 3....
De trilling was vooral aanwezig rond de 100-110 en was ook te omschrijven als een zoekerig gevoel bij licht sturen. Uiteindelijk de stelmoer van Doherty stuurhuis een aantal graden strakker gezet (wel even aftekenen voor je hier aan gaat draaien). Toen nog een klein tikje strakker en nu rijdt die weer als nieuw! Te strak is niet handig, dan komt je stuur niet vanzelf weer recht als je uit een bocht komt.
Misschien heeft iemand hier iets aan.
De trilling was vooral aanwezig rond de 100-110 en was ook te omschrijven als een zoekerig gevoel bij licht sturen. Uiteindelijk de stelmoer van Doherty stuurhuis een aantal graden strakker gezet (wel even aftekenen voor je hier aan gaat draaien). Toen nog een klein tikje strakker en nu rijdt die weer als nieuw! Te strak is niet handig, dan komt je stuur niet vanzelf weer recht als je uit een bocht komt.
Misschien heeft iemand hier iets aan.
Re: Trilling is stuur opgelost
Netjes. Heb er ook eens over gelezen. Niet te straks anders knelt het stuurhuis idd.
Re: Trilling is stuur opgelost
Zit die stelmoer dan op de stuurstang?.... of op de stuuras?
Re: Trilling is stuur opgelost
Op het stuurhuis, in het verlengde van de as van het stuur. Je kan er bij zonder iets te demonteren.
Re: Trilling is stuur opgelost
Hoi, mag ik vragen of je me kan uitleggen, waar die stelmoer exact te vinden is in de auto ? Is dat in de motorruimte, of onder het dashboard bij het stuur ? Alvast bedankt.
Re: Trilling is stuur opgelost
Ontzettend bedankt om dit te posten... ik had ook last van trillingen tussen 110 - 135 km/h. En trillen in het stuur bij het remmen. Na het aantrekken van deze moer is het opgelost.
De moer zat nagnoeg niet vast bij mij. Heb m behoorlijk vast gezet.
Hier was ik zelf niet zomaar opgekomen, trillingen bij deze snelheid zoek je toch vaak in de wielen
@richi, de moer vind je op het stuurhuis in het verlengde van de as die van het stuur naar het stuurhuis loopt. (Sleutel of dop 22)
De moer zat nagnoeg niet vast bij mij. Heb m behoorlijk vast gezet.
Hier was ik zelf niet zomaar opgekomen, trillingen bij deze snelheid zoek je toch vaak in de wielen
@richi, de moer vind je op het stuurhuis in het verlengde van de as die van het stuur naar het stuurhuis loopt. (Sleutel of dop 22)
Laatst gewijzigd door m.h. op 19 mei 2019, 06:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Trilling is stuur opgelost
Let heel goed op, met een paar graden wordt ook echt een paar graden bedoelt.
Normale procedure is schroef iets verstellen, vast zetten proef rijden ! Eventueel daarna nog een keer herhalen. Een te strakke afstelling zorgt voor onherstelbare slijtage !
Let ook op dat als je de moer borgt dat de schroef niet verdraait!
Normale procedure is schroef iets verstellen, vast zetten proef rijden ! Eventueel daarna nog een keer herhalen. Een te strakke afstelling zorgt voor onherstelbare slijtage !
Let ook op dat als je de moer borgt dat de schroef niet verdraait!
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Trilling is stuur opgelost
Bedankt voor de tip. Maar hij stond helemaal los vandaar. (Het was alleen de "borg moer" zeg maar)
Vond het wel frapant dat de moer nagenoeg los zat bij mij.
Vond het wel frapant dat de moer nagenoeg los zat bij mij.