Electrisch verstelbare stoelen inbouwen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
german80

Electrisch verstelbare stoelen inbouwen?

Bericht door german80 » 10 apr 2009, 11:25

Hallo allemaal,

Ik wil in de toekomst luxere stoelen in mijn 318, electrische met verlengbare zitting.

-Heeft een standaard 318 ergens onder de voorstoelen een kabeltje liggen om electrische stoel op aan te sluiten?
-En is het gewoon een kwestie van, oude losschroeven, nieuwe erin, kabeltje aanklikken en klaar?

Stoelverwarming zou ook leuk zijn maar dat is te ingewikkeld voor mij ( http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=34&t=3631 ).

Is het trouwens ook mogelijk om alnog airbags in de achterdeuren te plaatsen? (kabels aanwezig, paneel wel geschikt, makkelijk zelf te doen, etc?)

Johnny

Re: Electrisch verstelbare stoelen inbouwen?

Bericht door Johnny » 10 apr 2009, 15:39

Zal bij de E46 volgens mij ook wat aanpassingen nodig zijn in de grondmodule (of hoe dat ding heet) om het een en ander aan te melden (memory stoelen?)
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Patron

Bericht door Patron » 10 apr 2009, 21:48

german80 schreef:Hallo allemaal,

Ik wil in de toekomst luxere stoelen in mijn 318, electrische met verlengbare zitting.

-Heeft een standaard 318 ergens onder de voorstoelen een kabeltje liggen om electrische stoel op aan te sluiten?
-En is het gewoon een kwestie van, oude losschroeven, nieuwe erin, kabeltje aanklikken en klaar?

Stoelverwarming zou ook leuk zijn maar dat is te ingewikkeld voor mij ( http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=34&t=3631 ).

Is het trouwens ook mogelijk om alnog airbags in de achterdeuren te plaatsen? (kabels aanwezig, paneel wel geschikt, makkelijk zelf te doen, etc?)
1. Er zit een blokje onder ieder stoel en daarnaartoe moet je een plus en een massa maken zodat je stoel voorziet van stroom.

2. Ik ga ervan uit dat je nu geen sportstoelen hebt, maar als je sportstoelen gaat kopen kan je deze gelijk met stoelverwarming kopen en kan je deze ook gewoon aansluiten als je toch bezig bent met het elektrische werk. Echter weet ik niet precies hoe het werkt met de knoppenbalk en zekeringskast.

3. geen idee
Johnny schreef:Zal bij de E46 volgens mij ook wat aanpassingen nodig zijn in de grondmodule (of hoe dat ding heet) om het een en ander aan te melden (memory stoelen?)
Nee, aanmelden hoeft niet. Er loop een kabel (wit/rood/geel) achter je radio/cc/knoppenbalk en die zorgt voor de memory. Als je je stekker van je stoel bekijkt (eentje met elektrische verstelling en met memory dus) heb je dus ook dat memory kabeltje en die moet je dus daaraan verbinden en je memory stoel werkt!
Afbeelding

Johnny

Bericht door Johnny » 10 apr 2009, 22:13

Ok ok ... gezocht: natur braun sportsitze!! electrisch! und mit sitzeheizung :~

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 10 apr 2009, 22:54

Jawohl!
Aber dann darf die Sitzheizung nicht fehlen.

Johnny

Bericht door Johnny » 10 apr 2009, 23:03

hou op jongens ... :~ :~ :~ :~

german80

Bericht door german80 » 11 apr 2009, 14:04

Hehe, ik heb nu standaarstoelen (Stof Jacquard Anthrazit) en zie inderdaad een snoer+stekker onder de stoel zitten.
Die verwarming inbouwen kan ik niet, ik heb er ook geen knopjes voor. Nu enkel een DSC knopje.

Patron

Bericht door Patron » 11 apr 2009, 14:38

als je stoelen koop waarin stoelverwarming ook inzitten moet je ook een nieuwe knoppenbalk halen en dan moet aansluiten echt wel lukken hoor!
Afbeelding

AnCo

Bericht door AnCo » 15 apr 2009, 21:51

Ik zelf heb vorige week een volledig elektrische Recaro stoel met verwarming en ventilatie ingebouwd. Op zich is dit niet zo heel veel werk. De stoel moet voorzien zijn van het juiste BMW montageframe. Dan is het een zaak van 4 bouten monteren. Onder mijn standaard stoel zit een elektriciteitconrector. Deze is voor de gordelspanner. Deze gordelspanner kon in zijn geheel op de Recaro stoel overgeplaatst worden. Omdat mijn nieuwe stoel verwarming en ventilatie heeft was het belangrijk dat er alleen spanning opstaat als het kontact aan is, want anders kost het me een keer een accu. Hiervoor heb ik een aansluiting gemaakt op zekering nummer 7.
Alles werk perfect.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 16 apr 2009, 07:25

Foto's!!!

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 16 apr 2009, 19:24

WAT! , zo hoor je niets van hem en als hij zich weer meldt op het forum vertelt hij doodleuk een Recaro stoel te hebben geplaatst! :P

Pic's or it didn't happen!
Spoiler: Laat zien
Leuk weer wat van je te lezen Anco :duimen:, graag foto's van je nieuwe stoel :)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

AnCo

Bericht door AnCo » 18 apr 2009, 22:34

Ha Paul en anderen, ja... ik ben er weer hoor. drukke periode achter de rug. (maar dat is of topic - bedankt voor je welkom!)

Foto`s ??? -_- tuurlijk, in de loop van de next week. :amen:
Laatst gewijzigd door Farl op 19 apr 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 01 jun 2009, 00:36

Patron. Ben ook bezig met een setje memory stoelen. Ik heb al verwarmde sportstoelen dus de stroom loopt er iig al wel. Nou ben ik even benieuwd of de stekker al bedraad is voor memory of moet ik toch nog dat kabeltje gaan trekken?

Waar ik dan ook even benieuwd naar ben is of ik dan de stoeprand functie gelijk kan gebruiken of moet ik dat eerst laten activeren? (dat las ik n.l. ergens)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Patron

Bericht door Patron » 01 jun 2009, 00:49

uhmm de memory kabel moet je ergens van je climate of radio pakken.. is een witte draad met oranje/geel/rood kleuren erin dacht ik zo uit mn hoofd..

en die optie moet daarna laten activeren denk ik.. ik ga het bij de volgende beurt van mn auto laten activeren als het kan iig..

als je hulp nodig hebt, geef maar een gil..
Afbeelding

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 01 jun 2009, 09:11

Ik heb zelf mijn reeds elektrische stoelen omgebouwd naar memory.
Voor memory heb je inderdaad nog een i-bus en 12V aansluiting naar je stoelen nodig.
Voeding voor stoelverwarming heb je niets aan, hier staat tenslotte aleen spanning op als je de stoelverwarming aanzet.. Let ook op dat je voldoende dik draad gebruikt en dat dit goed is afgezekerd ivm het hoge stroom verbruik van de stoelmotoren.

Wat dan echter niet gaat werken is memory op je buitenspiegels en stoeprandfunctie.
Hiervoor heb je ook nog andere spiegel-motoren en per deur een memory module nodig.
Tevens moet ook hiervoor de bedrading behoorlijk worden aangepast.
Ben nu zelf bezig de spullen hiervoor bij elkaar te krijgen, memory modules heb ik al, nu nog een mooi setje oem m3 spiegels met memory en el opklapfunctie vinden..
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”