F10 brandstoflekkage
F10 brandstoflekkage
Net volgetankt, en de vorige keren meende ik diesel te ruiken na het tanken (wat vrij logisch is bij een tankstation) maar ik sla net de auto gade voor de deur en zie bij het rechterachterwiel een plasje diesel.
De dieselgeur ruik je echt alleen na het voltanken.
Ik heb al even een zoekopdracht losgelaten op google en de symptomen komen vrijwel overeen met een lekkende ontluchtingsslang. Kost gelukkig niks, helaas veel arbeid....
Alleen check ik net de online etk, maar zie niet echt een duidelijke ontluchting bij de brandstoftank. Is dit gewoon een rubber slang of een speciaaltje??
Iemand die het weet?
De dieselgeur ruik je echt alleen na het voltanken.
Ik heb al even een zoekopdracht losgelaten op google en de symptomen komen vrijwel overeen met een lekkende ontluchtingsslang. Kost gelukkig niks, helaas veel arbeid....
Alleen check ik net de online etk, maar zie niet echt een duidelijke ontluchting bij de brandstoftank. Is dit gewoon een rubber slang of een speciaaltje??
Iemand die het weet?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: F10 brandstoflekkage
Nooit een "gewone" rubber slang gebruiken. Specifiek één die geschikt is voor olie. Normaal rubber gaat opzwellen en na verloop van tijd verduren / afbrokkelen. Niet zo lekker voor je brst-pomp.
Ik zou gewoon een origineel slangetje bij de dealer halen. Heb je meteen de juiste afmeting
Ik zou gewoon een origineel slangetje bij de dealer halen. Heb je meteen de juiste afmeting
Net de dealert gebeld, claimen nooit gehoord te hebben van een lekkende ontluchtingsslang (yeah right:P)
De ontluchtingsslang heeft twee delen, een deel wat samen met de vulpijp geleverd wordt en het andere deel zit aan de brandstoftank vast. Brandstoftank is vrij prijzig, vulpijp valt wel mee. Eerst maar eens uitvogelen waar het lek zich exact bevindt, voor de vervolgstappen.
De ontluchtingsslang heeft twee delen, een deel wat samen met de vulpijp geleverd wordt en het andere deel zit aan de brandstoftank vast. Brandstoftank is vrij prijzig, vulpijp valt wel mee. Eerst maar eens uitvogelen waar het lek zich exact bevindt, voor de vervolgstappen.
Heb je niet toevallig wat geknoeid bij tanken? De F10 heeft nog een afvoertrechtertje net onder de tankopening zitten, waar eventueel geknoeide druppels door weglopen. Die zullen ergens onder de auto gedropt worden.
Re: F10 brandstoflekkage (oorzaak gevonden)
Vandaag de brug op:
Hij lekt van onder de stekker met de twee bruine aansluitingen. Kabels zijn gesmolten.
Wordt vervolgd...
Hij lekt van onder de stekker met de twee bruine aansluitingen. Kabels zijn gesmolten.
Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link
Re: F10 brandstoflekkage (opgelost)
Vandaag lagedruk brandstofpomp binnengekregen en vervangen. Ik blijf het schandalig vinden dat er in een auto die nieuw 80k kost, dit kan ondervinden aan de stekkeraansluiting op zo’n kritisch deel. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem op de F10/F11 te zijn. In Amerika heeft BMW al een terugroepactie op touw gezet hiervoor in de voorgaande jaren.
Ik zou zeggen, check de aansluiting op je bmw voordat het te laat is. Voorkomen is beter dan genezen. Voor het zelfde geld, kom je er te laat achter, krijg je kortsluiting en fikt je auto af.
Ik zou zeggen, check de aansluiting op je bmw voordat het te laat is. Voorkomen is beter dan genezen. Voor het zelfde geld, kom je er te laat achter, krijg je kortsluiting en fikt je auto af.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tsja, das minder als de rest van de auto dan wel goed is... valt t nog mee toch. Bij een diesel zal het niet zomaar ontbranden bij een kortsluiting. Mocht het bij een bezine auto dezelfde pomp zijn dan is het zo gebeurd idd.
Bedankt voor het delen!
Bedankt voor het delen!
Dat diesel alleen onder druk kan ontbranden is niet helemaal waar. Het vlampunt van diesel is ongeveer 55 graden(benzine 21 graden). Dus vanaf 55 graden onstaan er brandbare dampen, die met een onsteking (bijv kortsluiting) kunnen gaan branden.
De locatie van deze lekkage leent zich voor ideale ontbrandingsomstandigheden: Bovenop brandstoftank onder een goede warmteisolering. Omgeving vol met brandbare plastics en rubberen delen. Een begin, smeulen kan al genoeg zijn om een brand in gang te zetten. Onderschat het risico niet.
De locatie van deze lekkage leent zich voor ideale ontbrandingsomstandigheden: Bovenop brandstoftank onder een goede warmteisolering. Omgeving vol met brandbare plastics en rubberen delen. Een begin, smeulen kan al genoeg zijn om een brand in gang te zetten. Onderschat het risico niet.
Dat doe ik uiteraard niet als raffinaderij chemicus......
ondanks het vlampunt rond 55 graden van diesel blijft het een moeilijke brandstof om te ontsteken.

Dan zijn wij of collega’s of concullega’s
.
Gheghe oei...