Comfort access enkele symptomen + oplossing

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Comfort access enkele symptomen + oplossing

Bericht door ehombie » 31 mar 2019, 21:16

Reeds mijn e61 LCI 2,5 jaar (bouwjaar 9-2008) in bezit en reeds zijn alle 4 deurhendelmodules (Door carriers) vervangen EN 1 bumper antenne (voor het openen van de achterklep keyless).
Deurmodule links achter zelf vervangen en onderdeel besteld via EKris (onderdeel 192 euries). 2 deurmodules en 1 bumper antenne zijn onder garantie vervangen van wege defecten.

Bestuurderskant
Deurmodule is volgens de administratie van de garage enkele jaren geleden waar ik de auto heb gekocht, vervangen.

Bummer antenne:
Achterklep en glasklep gaan niet keyless open: foutcode heb ik niet meer maar de omschrijving was defective bumper antenne. Deze is ondergarantie vervangen. Weet even niet welke defect was. Er zit een onder de auto achter de bumper. Een aan de binnenzijde thv je reservewiel en slot waar je achterklep in valt.

Passagierskant
Deurmodule: Na het sluiten van de auto, bij bijvoorbeeld aan bestuurderskant en loop via de passagier deur voorbij, ging alles weer open. (geen foutmelding kunnen vaststellen)

Rechts achter
Deurmodule: Deed de deur niet meer keyless sluitens. Openen wel. (geen directe foutmelding kunnen vaststellen)

Links achter
Meerdere symptomen:
• Na het sluiten van de auto bij bijvoorbeeld de passagiers kant en via de deur voorbij te lopen ging alles weer open
• Deed mijn ramen sluiten in een soort: “aan-uit-aan-uit-enz. sequence”. (In feite was de sluitknop ingedrukt). Dit hoorde je met name in wat stillere omgeving. Je hoorde mijn inziens de raammotors een klikkend geluid maken.
• Foutmelding met een verhoogde accu ontlading: 002DED Power management, closed-circuit protrection quiescent current of injury
• Bij de module van comfort acces een code 00A099: DAYS HILI WATCHDOG timer/DAYS2 watchdog timer
• Tijdens wat diagnosewerk reageerde de afstandbediening even niet meer. Had de deuren al openstaan (slot doorgeduwd met schroevendraaier in de deur) en gelijk zekering 36 eruit getrokken en het was opgelost.
• Reparatietijd 2uur (kan sneller…nu je weet hoe alles in elkaar steekt)

TIPS
Zekering 36 (7,5A) handschoenvak  schakelt de deurmodules uit. (je afstandbediening heeft gewoon nog zijn functionaliteit) https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... ss/kYwrANo (van een e60 is vergelijkbaar)

Foutmelding met een verhoogde accu ontlading code: 002DED in de DME Closecurrent mesurement. Als je freeze frame data kan achterhalen kun je zien hoeveel ampere hoelang het heeft opgetreden.

Binnenfolie met butyl kit gedeeltelijk los maken zodat je overal bijkomt

Voor de deurmodule te verwijderen moet je de schroef t.b.v. deur verstevingen los maken. Deze schroef zit net achter een gedeelte van het raam (raam gesloten houden) Met een nr13 (ratel) steeksleutel kun je die los maken en het laatste stukje met de hand. Nu kun je die verstevingstaaf voldoende opzij duwen om die hele module zijdelings eruit te friemelen.

Om de deurtrim (handels en binnentrim te verwijderen zijn filmpjes genoeg te vinden. De binnentrim kun je het beste terug monteren met de raam open!

Voor reparatie
Voor schema’s: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/

Voor onderdelen o.a. http://www.realoem.com/bmw/nl/select
Aanvullende info over comfort acces: https://www.meeknet.co.uk/E64/Comfort%20Access.pdf

Foto’s heb ik ook…maar stuur ik op verzoek, omdat de site en afbeeldingen een ramp zijn.
Was een reiniging nog mogelijk? Dat weet ik niet. Heb eigenlijk gelijk een nieuwe module besteld. Omdat onder garantie hetzelfde is gebeurd.
Laatst gewijzigd door ehombie op 26 aug 2019, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Nielss
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2019, 09:45

Re: Comfort access enkele symptomen + oplossing

Bericht door Nielss » 30 apr 2019, 06:24

Hoi,

Bedankt voor je reactie!
Best een complex systeem zo te zien!

Ik zal alle schema's eens gaan bekijken en doornemen!

Zekering 36 heb ik gezocht, maar die heb ik niet...(Misschien omdat de mijne pre LCI is?)
Schroevendraaier in de deur gedaan, maar dit hielp niet....(deze snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal)
Alle deuren en ook de kofferklep lijken het soms, na lang proberen wel een keer te doen.
Ook de afstandsbediening doet het als ik deze dicht bij de auto hou.

Heb nog een extra accu met startkabels aangesloten gehad onder de motorkap....dit hielp helaas ook niet.

Vreemd vind ik eigenlijk dat zowel de comfort acces als de afstandsbediening opeens niet meer werken, dacht dat dit
een apart systeem zou zijn! (Maar daar ga ik de schema's nog voor doorkijken)

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Comfort access enkele symptomen + oplossing

Bericht door ehombie » 30 apr 2019, 08:15

Schroevendraaier in de deur gedaan, maar dit hielp niet....(deze snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal)
Door een deur open te houden (maar wel in de deur dichtstand) kun je nog altijd binnen komen zonder gekke fratsen uit te halen als je de deuren niet open krijgt...(raam open zetten kan ook)

Bekijk even goed wat er gebeurd als je de deur dicht doet. De deur komt/valt in een beugeltje aan het chassis en "grijpt" zich vast. Als je met een schroevendraaier in de deur het sluit mechanisme door duwt, "dan denkt je auto dat de deur dicht is". Vervolgens kun je het openen en sluiten testen met tenminste 1 deur open en altijd bij de zekeringen komen.

Vreemd vind ik eigenlijk dat zowel de comfort acces als de afstandsbediening opeens niet meer werken, dacht dat dit
een apart systeem zou zijn!

Mijn voorval met de afstandsbediening was mogelijk (hypothese): Misschien deed ik te snel openen en sluiten met zowel keyless en afstandbediening achter elkaar, let wel, met 1 defect deurmodule.... Deze defecte deurmodule zorgde vervolgens voor conflicten tussen de modules wat de auto moest gaan doen. Misschien als ik even gewacht had...enkele minuten (tot het uitgaan van bijv het lampje van de gearshifter) had de afstandbediening weer wel gewerkt denk ik. (of ik had wat verder van de auto af moeten staan, bedenk ik me nu...)

Comfort acces is een apart systeem...maar maakt uit eindelijk ook gebruik van de zelfde modules als je afstandsbediening...CAS,KBM, KGM enz..zie infolink hoe dit syteem werkt....

Zekering 36 heb ik gezocht, maar die heb ik niet...(Misschien omdat de mijne pre LCI is?)
Hij zit achter een klepje in het handschoenen vak? https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... 1VnXhMTurw
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... ss/kYwrANo

Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”