Nieuwe/gebruikte klepdeksel boutjes e60 n53

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CharlesB

Nieuwe/gebruikte klepdeksel boutjes e60 n53

Bericht door CharlesB » 02 apr 2019, 17:00

Mijn klepdekselpakking moet vernieuwd worden. Ik ruik verbrande olie. Op Youtube staan genoeg filmpjes hierover. Wat mij opvalt is dat men de oude klepdekselboutjes gewoon weer gebruikt. In de handleiding staat echter dat nieuwe boutjes moeten worden gebruikt. Nu ben ik in de war.

Wie is er niet in de war?

Charles

ehombie

Re: Nieuwe/gebruikte klepdeksel boutjes e60 n53

Bericht door ehombie » 02 apr 2019, 17:11

Jaar geleden mijn kleppendekselvervangen ivm carterventilatie membraam defect (poging gedaan om dit zonder kleppendeksel te vervangen)

Boutjes kun je mijn inziens gewoon hergebruiken....zijn volgens mij ook geen aluminiumboutjes.

Wanneer je bij ekris een nieuwe kleppendeksel besteld zitter er nieuwe schroeven bij en afdichting/pakking.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

CharlesB

Bericht door CharlesB » 03 apr 2019, 11:10

Ze zijn wel degelijk van aluminium. Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze niet hergebruikt mogen worden van BMW. Ik vermoed dat het een aluminium motorblok is. Dus daar moeten aluminium boutjes in. Er mogen geen stalen bouten is. Staal en alumium is water en vuur. (Corrosie)

ehombie

Bericht door ehombie » 03 jun 2019, 16:17

Niet om mijn gelijk te halen....maar de klepdeksel boutjes zijn magnetisch....(net tegen automaatfilter magneet gehouden). Aluminium magneetjes bestaan niet.... :gek: Hierdoor zul je zemogen hergebruiken ook gezien het feit dat het niet de hoogste belasting heeft en aantrek moment...

Ik snap het principe wel wat jij uitlegd...
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

witje

Bericht door witje » 03 jun 2019, 17:24

Niet besparen op een paar boutjes

Martijn van Tilburg

Bericht door Martijn van Tilburg » 05 jun 2019, 20:23

Nee, zeker niet besparen hierop!
En ik dacht dat alle bouten in een bmw blok die blauw gemarkeerd zijn, na het losmaken altijd moet vervangen!

CharlesB

Bericht door CharlesB » 20 jul 2019, 21:07

Bij mij zijn de klepdekselboutjes helemaal niet blauw gemarkeerd. Hoort dat dan wel zo? Zo ja, dan is de enige conclusie dat ze ooit vervangen zijn, toch?

CharlesB

Bericht door CharlesB » 23 aug 2019, 13:21

Ook ik heb een oliestank van mijn 525i met een n53 motor. Ik heb geinformeerd bij Offenga BMW. Er zijn geen sets klepdekselboutjes voor een n53 motor te krijgen. Voor de n52 en n54 gewoon setjes te krijgen voor nog geen 3 tientjes. Voor mijn n53 motor moesten ze los gekocht worden. Alles bij elkaar €128,- Ook Offenga kon aanvankelijk niet vinden of de boutjes vervangen moeten worden. Bij de n 52 en 54 staat dat gelijk al vermeld. Na 5 minuten speurwerk op zijn computer kwam hij tot de conclusie dat in de algemene beschrijving NIET stond dat de boutjes moesten worden vervangen. Na wat verder graafwerk vond hij in de werkplaatshandleiding dat de boutjes wel vervangen moesten worden. Het was de eerste keer dat hij hiermee geconfronteerd werd. Zijn conclusie: gewoon hergebruiken. Ik ga nog eens na of de boutjes magnetisch zijn, zoals al eerder opgemerkt do “ehombie”. Als ik dat gedaan heb, laat ik het resultaat van mijn speurwerk weten.

jos528

Bericht door jos528 » 25 aug 2019, 11:41

heb nieuw deksel gemonteerd.Daarin zitten de boutjes al in meegeleverd , net als de pakking
boutjes zijn overigens niet blauw gemarkeerd.

CharlesB

Bericht door CharlesB » 25 aug 2019, 12:25

Heb ik een verkeerde klepdekselpakking besteld? Aan de achterkant van de motor bij het schutblad kun je erg moeilijk bij de boutjes. Ik tel bij BIJ DE PAKKING ZELF zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de pakking 4 boutjes.. Ik heb gevoeld achterop de motor, en nog eens, en nog eens, en nog eens maar ik kom maar aan 3 boutjes. Voel ik nou goed of mankeert er wat aan mijn gevoel??? Let wel het is een n53 motor.
Heb ik misschien de pakking van een n52 of n54 motor omdat deze misschien wel 4 boutjes heeft achterin bij het schutbord?

De boutjes zijn trouwens van aluminium en moeten, na de pakkingvervanging aangedraaid worden met een aandraai moment van 8 Nm. Ik heb voor de lol een een M6 aluminiumboutje getest. De boutjes eerst verwarmd tot 70 graden. Af laten koelen. Stalen M6 moer in de draaibank. Bout vast op 8 Nm. Doorgedraaid tot 10 Nm, doorgedraaid tot 12 Nm, doorgedraaid tot 14 Nm, doorgedraaid tot 18 Nm, aangedraaid tot 20Nm. Aangedraaid tot 22Nm, aangedraaid tot 24 Nm en toen begaf de schroefdraad het. Dolgedraaid. M.a.w. Ik ga mijn gebruikte boutjes gewoon weer terugzetten met 8 Nm. Voor mijn n53 moet ik de boutjes per stuk kopen. Ping kassa: €135,- Het zijn wel heel speciale boutjes met een aluminium busje rond de schroefdraad dat niet van het boutje verwijderd kan worden. Gewone boutjes (N52 en N54 motor???) kun je per setje kopen voor een tientje of 3.
Voordat ik echter de boel ga loshalen moet ik echter weten hoeveel boutjes er achteraan bij de schutbord kant zitten. Ik kan lang zoeken naar 4 boutjes als er maar 3 zitten. Als ik er via dit forum niet uitkom, dan ga ik maar bij de dealer langs om het te vragen, maar dat is weer 2x 30 km rijden.

jos528

Bericht door jos528 » 25 aug 2019, 12:38

wanneer je alles op chassisnummer besteld kan het eigenlijk niet fout gaan en krijg je altijd het juiste onderdeel
tenminste bij de dealer

ehombie

Bericht door ehombie » 25 aug 2019, 13:29

Heb je de ccv slang er ook afgehaald? Om beter te voelen? Er zitten er 4 (95% zeker
Ja idd het is lastig. Misschien heb je zo'n magneet pikker/antenne
Afbeelding
E61 523i LCI verkocht

CharlesB

Bericht door CharlesB » 25 aug 2019, 15:22

Ben er net achter via “tis bmw” in Google. Na wat speurwerk op deze site een foto gevonden van een omgedraaid klepdeksel van een n53 motor. En inderdaad, er zitten 4 boutjes in het klepddeksel bij de schutplaat. Dat wordt dan nog eens goed voelen/zoeken. De aanhouder wint.

Iemand nog tips voor het vervangen van de pakking bij een n53. De carterontluchtinslang boven de boutjes is trouwens los.

ehombie

Bericht door ehombie » 25 aug 2019, 19:39

Handleidingen volgen op newtis...

Demonteren
1 van de KV leinding losmaken op reservoir
Die koelbuis naar uitlaatspruitstuk demonteren
Accu loskoppelen en klep openhouden! Want als je hem van het slot haalt of deur opent, begint de brandstofpomp te primen!
Eerst bobines verwijderen voordat je aan brandstofleidingen begint...als daar brandstof op komt, zwellen ze uit
Evt de injectoren en openingen op rail afdoppen met tiewraps en vingertopjes van plastic handschoen, voor evt vuiligheid
Die leidingen over kleppendeksel nummer je met een stift, en stop je evt. in een handschoen (talkvrije he...)
Die alu schachten waar de bobines in zitten komen wel los met verwijderen van deksel.
Deksel verwijderen met een kunstof wig...als je voorraan begint, volgt de rest vanzelf...
Als je toch bezig bent...neem evt ook bougies mee.
Resten van oude pakking schoonmaken met remmenreiniger en vezelvrije doek.

Monteren
Alu schachten eerst erop zetten, vervolgens deksel
De brandstofleiding heb ik op moment gezet met een soort "lamba sensor dop" kan ook met een steeksleutel...maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn...bij vastdraaien, draad even een likje atf/hydroliek olie voorzien volens voorschrift.
Succes
E61 523i LCI verkocht

CharlesB

Bericht door CharlesB » 07 sep 2019, 13:35

Bedankt voor de reacties. Ik heb de 3 snoerenkabels die achterlangs de motor lopen opgehangen met ty ribs. Wel eerst alle stekkertjes die aan deze snoeren vast zitten losmaken. Ook de ccv slang losgemaakt. Met heel deze handel uit de weg kon ik net bij de 4 boutjes. Losgedraaid en met een flexibele “pick tool” (dit is een lang flexibel kokertje met een beweegbare kern) waaraan het ene eind een soort klauwtje zit en aan het andere eind een drukknop die, indien ingedrukt, het klauwtje opent. Dit was onmisbaar om de betreffende 4 boutjes goed vast te pakken en te verwijderen. Te koop bij Action.

Het enige wat zwaar tegenviel is het rvs “schild” dat helemaal langs het klepdeksel loopt. Dit belemmert het losmaken van 2 klepdekselboutjes. Ik heb dit schild niet los kunnen krijgen, met geen mogelijkheid en heb met een ijzerzaagje in een selfgriptang de twee belemmerende delen ingezaagd en omgebogen. Trek hier maar wat tijd voor uit als je dit ook wilt doen.
Toen alle boutjes verwijderd waren en het deksel los, bleef het klepdeksel achter de verstuivers hangen toen ik het wilde verwijderen. Ik heb de verstuivers eruit gehaald, genummerd, schoon gemaakt en apart in een plastic zakje gedaan. Ze waren knap vies. Vervolgens het deksel verwijderd.
Verder wijst alles zichzelf. Voor de zekerheid heb ik hier een daar in de pakkinggroeven van het klepdeksel wat vloeibare pakking gedaan zodat de pakking er niet uit komt als het deksel wordt teruggezet. Let op dat de afdichtringetjes van de verstuivers vernieuwd moeten worden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”