F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Beste medeforummers,
Een vraag van een vers forumlid.
Sinds enkele maanden trotse eigenaar van een 520D met 8-traps ZF uit 2012 (240.000 km).
En sindsdien ook dezelfde klacht in de automaat: als ik langzaam rij, met name in files, begint op een gegeven moment de bak te schokken, met name terug van trap 4 naar 1. En de hardste klap zit m van 2 naar 1 die telkens vertraagt plaats lijkt te vinden. Als je dit eenmaal hebt, kan je deze fout eenvoudig herhalen door vanuit de P-stand de bak in de D te zetten (voet op de rem houden) waarna een forse schok volgt. De klacht verdwijnt als je een keer volgas kunt optrekken, en liefst boven de 100 km/u komt. Het lijkt alsof een fors koppel en/of toerental vanuit de motor alles weer een beetje rechttrekt en de klacht is dan bijna weg. Maar ook als je savonds thuiskomt, is de klacht de volgende dag weer weg. In die eerste maanden werd het twee keer te erg, en volgde een officiële storing met als storingscode EGS 420341
Het gekke is: soms gaat er een week voorbij (met name snelwegkilometers) en dan is er niks aan de hand. En soms heb je het 3 keer op een dag.
Ik heb inmiddels veel topics en discussies gelezen en op jullie advies de bak afgelopen week laten spoelen bij ZF. Ook heb ik een paar keer een reset uitgevoerd. Maar de klacht blijft.
Wat is hier aan de hand?
Het feit dat het soms wel en soms niet is, maakt dat er niks afgebroken kan zijn en echt kapot. Uit dit forum maak ik op dat wellicht de lock-up van de koppelomvormer wellicht een veroorzaker is. Het lijkt wel alsof de lockup soms blijft 'plakken'. Dit is een pure gok, heel veel ervaring heb ik niet.
Vervolgvraag: wie heeft er ervaring met koppelomvormers (laten) vervangen en wat zijn de kosten hiervan?
fijn als iemand me verder kan helpen.
Beste groet, Bas
Een vraag van een vers forumlid.
Sinds enkele maanden trotse eigenaar van een 520D met 8-traps ZF uit 2012 (240.000 km).
En sindsdien ook dezelfde klacht in de automaat: als ik langzaam rij, met name in files, begint op een gegeven moment de bak te schokken, met name terug van trap 4 naar 1. En de hardste klap zit m van 2 naar 1 die telkens vertraagt plaats lijkt te vinden. Als je dit eenmaal hebt, kan je deze fout eenvoudig herhalen door vanuit de P-stand de bak in de D te zetten (voet op de rem houden) waarna een forse schok volgt. De klacht verdwijnt als je een keer volgas kunt optrekken, en liefst boven de 100 km/u komt. Het lijkt alsof een fors koppel en/of toerental vanuit de motor alles weer een beetje rechttrekt en de klacht is dan bijna weg. Maar ook als je savonds thuiskomt, is de klacht de volgende dag weer weg. In die eerste maanden werd het twee keer te erg, en volgde een officiële storing met als storingscode EGS 420341
Het gekke is: soms gaat er een week voorbij (met name snelwegkilometers) en dan is er niks aan de hand. En soms heb je het 3 keer op een dag.
Ik heb inmiddels veel topics en discussies gelezen en op jullie advies de bak afgelopen week laten spoelen bij ZF. Ook heb ik een paar keer een reset uitgevoerd. Maar de klacht blijft.
Wat is hier aan de hand?
Het feit dat het soms wel en soms niet is, maakt dat er niks afgebroken kan zijn en echt kapot. Uit dit forum maak ik op dat wellicht de lock-up van de koppelomvormer wellicht een veroorzaker is. Het lijkt wel alsof de lockup soms blijft 'plakken'. Dit is een pure gok, heel veel ervaring heb ik niet.
Vervolgvraag: wie heeft er ervaring met koppelomvormers (laten) vervangen en wat zijn de kosten hiervan?
fijn als iemand me verder kan helpen.
Beste groet, Bas
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Heb je je klacht niet voorgelegd aan ZF tijdens de spoeling?
Wat je aangeeft is mogelijk, een probleem met de lock-up, maar de lock-up wordt normaal niet veel gebruikt tijdens filerijden. Je zou eens contact kunnen opnemen met een revisiebedrijf. (Converter revisie Veenendaal) heeft veel ervaring met ZF transmissie van BMW. En reviseert ook koppelomvormers.
En garantie? Je hebt de auto nog maar een aantal maanden geef je aan?
Wat je aangeeft is mogelijk, een probleem met de lock-up, maar de lock-up wordt normaal niet veel gebruikt tijdens filerijden. Je zou eens contact kunnen opnemen met een revisiebedrijf. (Converter revisie Veenendaal) heeft veel ervaring met ZF transmissie van BMW. En reviseert ook koppelomvormers.
En garantie? Je hebt de auto nog maar een aantal maanden geef je aan?
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
idd wat je zegt lock up of solenoid vervuild had ik ook bij mijn vorige auto een Opel Omega, laten spoelen en solenoid vervangen
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
De lock-up wordt pas gebruikt vanaf de 3de versnelling dacht ik.
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Hey allen, dank zover voor de reacties,
ik heb nog wat aanvullende informatie...
Op het moment dat de storing zich voordoet (dus komt in op lage snelheid en lage motortoeren in file-achtige rijstijl), dan kan je dat makkelijk checken door van de 'P-stand' naar de D te gaan. Dat gaat dan met een flinke (vertraagde) schok,
nu ben ik erop gaan letten, en wat blijkt? Dat er bijna dagelijks een verschil is qua schokgrootte als je gaat van de P naar de D.
Soms voel je helemaal niks, zo vloeiend en soepel gaat ie in de D.
Soms voel je wat grotere schok, maar niks zorgwekkends
Soms klapt ie erin, net als ik schetste in de eerste post
En alles ertussenin is mogelijk.
Gister reed ik in de file, en kwam ie weer. En na een 40 kilometer snelweg, was alles weer weg en schakelde de bak boterzacht....
Wat is dit? Het lijkt erop alsof een onderdeel (relais, cilinder, ....of een solenoid zoals @jacques66 schetst) hapert. En het gebeurt alleen als de bak warm is.
mochten jullie nog meer suggesties hebben, dan hoor ik dat graag.
Bas
ik heb nog wat aanvullende informatie...
Op het moment dat de storing zich voordoet (dus komt in op lage snelheid en lage motortoeren in file-achtige rijstijl), dan kan je dat makkelijk checken door van de 'P-stand' naar de D te gaan. Dat gaat dan met een flinke (vertraagde) schok,
nu ben ik erop gaan letten, en wat blijkt? Dat er bijna dagelijks een verschil is qua schokgrootte als je gaat van de P naar de D.
Soms voel je helemaal niks, zo vloeiend en soepel gaat ie in de D.
Soms voel je wat grotere schok, maar niks zorgwekkends
Soms klapt ie erin, net als ik schetste in de eerste post
En alles ertussenin is mogelijk.
Gister reed ik in de file, en kwam ie weer. En na een 40 kilometer snelweg, was alles weer weg en schakelde de bak boterzacht....
Wat is dit? Het lijkt erop alsof een onderdeel (relais, cilinder, ....of een solenoid zoals @jacques66 schetst) hapert. En het gebeurt alleen als de bak warm is.
mochten jullie nog meer suggesties hebben, dan hoor ik dat graag.
Bas
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Heb je al contact opgenomen met een specialist?
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
nog niet..... door zakenreis en ziekte niet aan toegekomen....
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Ik ben ook wel benieuwd wat dit is, sinds vandaag heb ik ook dat de automaat wat schokt van p naar 1 bij optrekken van n naar 1 bij optrekken en soms als je heel langzaam rijd in zn 1 voel je m ook soms een schok geven als hij weer verkogen pakt.
In mijn geval f11 528 2010 8 speed
In mijn geval f11 528 2010 8 speed
Re: F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Het is alweer even geleden, maar hier toch een belangrijke update inzake het schokken en haperende schakelen van de 8 speed ZF in mijn F11 uit 2012. Zoals ik hierboven schets waren de klachten eerst nog heftiger na de bakspoeling, nu 3 maanden geleden. Echter, na zo'n 3.000 kilometer verdwenen de klachten en heb sindsdien (de laatste 8.000 kilometer) nog maar 1 keer de klacht gehad, en dat was bij een volle en zware aanhanger erachter. Daarna geen enkele keer meer. Ook niet in files. De auto schakelt werkelijk als een zonnetje, nu met bijna 255.000 km op de teller.
Ik vind dit heel bijzonder. Lijkt er dus echt op dat -zoals de mensen bij ZF al aangaven - dat je een tijd nodig hebt dat de bak alles weer goed heeft doorgespoeld en gereinigd intern. Ik heb overigens wel een paar keer (net na de spoeling) de bakinstellingen gereset.
Het enige dat ik nu nog kan verzinnen is dat de klachten verdwijnen bij hogere temperaturen. Als dat waar is, zou de klacht komend najaar weer terug moeten komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
PS: @m.h.: ik heb tussentijds inderdaad met de specialist nog gebeld in Veenendaal. Vanwege drukte verwees hij me door naar KCPerformance. Echter, omdat de klachten verdwenen heb ik een definitieve afspraak nog niet gemaakt. Zowel ZF als voorgenoemd bedrijf gokken het erop dat het roetfilter een mogelijke stoorzender kan zijn richting de aansturing / software van de 8-traps ZF. Dat klinkt logisch, want de bak schakelt immers, als alles goed loopt, als een zonnetjes. Dus het is iets externs wat de bak beïnvloed. Kennelijk beïnvloed het roetfilter de aansturing van de bak......... Ik zou het fijn vinden als mensen met ervaring in deze een reactie achter laten....
dank allen zover voor de nuttige tips. Ik hou jullie op de hoogte.
Bas
Ik vind dit heel bijzonder. Lijkt er dus echt op dat -zoals de mensen bij ZF al aangaven - dat je een tijd nodig hebt dat de bak alles weer goed heeft doorgespoeld en gereinigd intern. Ik heb overigens wel een paar keer (net na de spoeling) de bakinstellingen gereset.
Het enige dat ik nu nog kan verzinnen is dat de klachten verdwijnen bij hogere temperaturen. Als dat waar is, zou de klacht komend najaar weer terug moeten komen.
Ik hou jullie op de hoogte.
PS: @m.h.: ik heb tussentijds inderdaad met de specialist nog gebeld in Veenendaal. Vanwege drukte verwees hij me door naar KCPerformance. Echter, omdat de klachten verdwenen heb ik een definitieve afspraak nog niet gemaakt. Zowel ZF als voorgenoemd bedrijf gokken het erop dat het roetfilter een mogelijke stoorzender kan zijn richting de aansturing / software van de 8-traps ZF. Dat klinkt logisch, want de bak schakelt immers, als alles goed loopt, als een zonnetjes. Dus het is iets externs wat de bak beïnvloed. Kennelijk beïnvloed het roetfilter de aansturing van de bak......... Ik zou het fijn vinden als mensen met ervaring in deze een reactie achter laten....
dank allen zover voor de nuttige tips. Ik hou jullie op de hoogte.
Bas