Turbo plaatsen.?
Turbo plaatsen.?
Heey hallo allemaal.
Al een tijdje rij ik rond ik en 320ci met 150pk.
Voor zo'n zware auto naar mijn mening net iets te weinig.
Topsnelheid vind ik wel gebakken, maar de trekkracht mag van mij wel omhoog.
Hebben jullie iedeeen hoe ik dit het beste kan doen.?
Zelf dacht ik eraan om een turbo te laten plaatsen, maar wat komt daar allemaal bij kijken.?
Moet er het een en ander in het blok aangepast worden, moeten er andere remmen op etc etc.?
En is er iemand die deze stap al overwogen heeft.?
Zo ja, wat gaat het me ongeveer kosten en waar ga ik belanden qua pk's.? ik zit nu op de 150pk
Al het beetje info is welkom,
Bij voorbaat, Bedankt..!!
Al een tijdje rij ik rond ik en 320ci met 150pk.
Voor zo'n zware auto naar mijn mening net iets te weinig.
Topsnelheid vind ik wel gebakken, maar de trekkracht mag van mij wel omhoog.
Hebben jullie iedeeen hoe ik dit het beste kan doen.?
Zelf dacht ik eraan om een turbo te laten plaatsen, maar wat komt daar allemaal bij kijken.?
Moet er het een en ander in het blok aangepast worden, moeten er andere remmen op etc etc.?
En is er iemand die deze stap al overwogen heeft.?
Zo ja, wat gaat het me ongeveer kosten en waar ga ik belanden qua pk's.? ik zit nu op de 150pk
Al het beetje info is welkom,
Bij voorbaat, Bedankt..!!
Re: Turbo plaatsen.?
Laten we maar alvast beginnen om te zeggen dat het veel geld gaat kosten.
Om een turbo te kunnen plaatsen moet je kortweg het volgende doen:
- Je compressie omlaag brengen, vaak wordt dit bij het achteraf plaatsen van een turbo gedaan dmv het plaatsen van 1 of meerdere koppakkingen of een compressiereductieplaat (een soort van metalen koppakking), eventueel andere zuigers plaatsen zou ook kunnen maar is veel duurder
- Een ander (vermoedelijk custom made) uitlaatspruitstuk plaatsen zodat je je uitlaat lucht naar je turbo kan krijgen om die aan te drijven.
- Andere injectors plaatsen met een grotere capaciteit, je pompt meer lucht in je verbrandingsruimte, dan moet daar ook extra brandstof in
- Programmeerbare ECU plaatsen. Je standaard ECU is niet ontwikkeld voor een turbo en dus zul je hier iets anders voor moeten hebben. Goedkopere oplossing zou je kunnen vinden dmv. een piggyback systeem die feitelijk gewoon je standaard ECU compleet voor de gek houdt (zou ik zelf niet voor kiezen)
- Een turbo aanschaffen in de juiste dimensie
- Een serie slangen en leidingen die de hogere drukken aan kunnen, bijvoorbeeld van Samco
Je remmen zou ik zelf ook wel aanpassen inderdaad, zeker als je de wagen ook weer RDW gekeurd wilt gaan hebben is dit zeker een must.
Kortom, als je dat kleine beetje extra koppel wilt zou ik lekker kijken voor een 328ci, 330ci of gewoon een diesel da's een stuk voordeliger
Om een turbo te kunnen plaatsen moet je kortweg het volgende doen:
- Je compressie omlaag brengen, vaak wordt dit bij het achteraf plaatsen van een turbo gedaan dmv het plaatsen van 1 of meerdere koppakkingen of een compressiereductieplaat (een soort van metalen koppakking), eventueel andere zuigers plaatsen zou ook kunnen maar is veel duurder
- Een ander (vermoedelijk custom made) uitlaatspruitstuk plaatsen zodat je je uitlaat lucht naar je turbo kan krijgen om die aan te drijven.
- Andere injectors plaatsen met een grotere capaciteit, je pompt meer lucht in je verbrandingsruimte, dan moet daar ook extra brandstof in
- Programmeerbare ECU plaatsen. Je standaard ECU is niet ontwikkeld voor een turbo en dus zul je hier iets anders voor moeten hebben. Goedkopere oplossing zou je kunnen vinden dmv. een piggyback systeem die feitelijk gewoon je standaard ECU compleet voor de gek houdt (zou ik zelf niet voor kiezen)
- Een turbo aanschaffen in de juiste dimensie
- Een serie slangen en leidingen die de hogere drukken aan kunnen, bijvoorbeeld van Samco
Je remmen zou ik zelf ook wel aanpassen inderdaad, zeker als je de wagen ook weer RDW gekeurd wilt gaan hebben is dit zeker een must.
Kortom, als je dat kleine beetje extra koppel wilt zou ik lekker kijken voor een 328ci, 330ci of gewoon een diesel da's een stuk voordeliger

Re: Turbo plaatsen.?

Ik weet niet precies wat je voor een turbo kwijt bent.
Maar zou je voor een supercharger gaan, dan kost dat zo'n 5500 euro ZONDER aanpassing van de rest van de auto (dus geen betere remmen, koppeling, aandrijflijn, etc) en je moet het zelf monteren.
Je gaat dan van 150pk naar zo'n 250pk (ESS Tuning)
Je zou natuurlijk je 320Ci kunnen verkopen en dit geld bijleggen op een 330Ci. Deze heeft zo'n 231pk.
Re: Turbo plaatsen.?
Mooie kit!
Grootste voordeel van de Supercharger is wat mij betreft het ontbreken van de turbolag. Hoe groter de turbo, hoe groter het gat.. en geloof me daar wordt je moe van als je een atmosferische motor gewend bent. (aan de andere kant wen je er ook wel aan, maar toch..)
Grootste voordeel van de Supercharger is wat mij betreft het ontbreken van de turbolag. Hoe groter de turbo, hoe groter het gat.. en geloof me daar wordt je moe van als je een atmosferische motor gewend bent. (aan de andere kant wen je er ook wel aan, maar toch..)
Re: Turbo plaatsen.?
Turbo gat is zo 1995... Bij een goede moderne turbo setup op een benzine auto is er heden ten dage weinig tot geen turbogat, zeker niet als de vermogens een beetje bruikbaar houdt. Zijn zat mogelijkheden voor, turbo icm met compressor, compound set-up, etc...
Compressor is vooral lekker makkelijk (lees: veel goedkoper) als een degelijke turbo setup.
Compressor is vooral lekker makkelijk (lees: veel goedkoper) als een degelijke turbo setup.
Re: Turbo plaatsen.?
Een kant en klaar, goeie turbo oplossing voor jou auto is er niet.
Een compressor echter is er wel. Ik rij zelf met de eerder genoemde ESS twinscrew en die bevalt prima.
Er zijn nog en aantal kits in omloop ook de ASA compressor hoor je wel goeie berichten over.
Overigens tot 9 a 10 psi hoef je niks aan je blok te veranderen en een goeie tuner kan je standaard motorsoftware herschrijven. Geen piggybags of zo nodig.
Bedenk ook dat een goedkope oplossing meestal een dure oplossing wordt.
In eerste instantie zou ik persoonlijk naar een 330CI gaan zoeken, vooral ook omdat bij de 330 de remmen al een mooie klap beter zijn dan bij de 320. Ten tweede boost/power is verslavend, daarom zou ik al wat hoger willen beginnen.
Als je nu bij je zelf denkt, een 330 is te duur op de weg voor mij, dan zou ik het hele idee van turbo/compressor laten varen.You got to pay, to play. (h)
Een compressor echter is er wel. Ik rij zelf met de eerder genoemde ESS twinscrew en die bevalt prima.
Er zijn nog en aantal kits in omloop ook de ASA compressor hoor je wel goeie berichten over.
Overigens tot 9 a 10 psi hoef je niks aan je blok te veranderen en een goeie tuner kan je standaard motorsoftware herschrijven. Geen piggybags of zo nodig.
Bedenk ook dat een goedkope oplossing meestal een dure oplossing wordt.
In eerste instantie zou ik persoonlijk naar een 330CI gaan zoeken, vooral ook omdat bij de 330 de remmen al een mooie klap beter zijn dan bij de 320. Ten tweede boost/power is verslavend, daarom zou ik al wat hoger willen beginnen.
Als je nu bij je zelf denkt, een 330 is te duur op de weg voor mij, dan zou ik het hele idee van turbo/compressor laten varen.You got to pay, to play. (h)
Re: Turbo plaatsen.?
ik baseer mijn ervaringen op de 1.8 20vt en 2.0TFSI van VAG.. zowel origineel als gechipped inclusief turbogat.Griffendahl schreef:Turbo gat is zo 1995...
Andere ervarigen heb ik helaas niet, echter weet ik van de subaru-boys dat zij met hetzelfde probleem kampen.
Daarnaast heb ik het niet echt over stage3 tuning ofzo, maar gewoon het bereik wat wij stervelingen mogen en kunnen bereiden.
* edit: excuus voor de offtopic. Ik laat het vanaf nu varen..
Re: Turbo plaatsen.?
Ik zou zeggen, probeer eens echte moderne (bi-)turbo motor... 335i ofzo 

-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 mei 2008, 11:38
Re: Turbo plaatsen.?
Jaaa zo kan ik het ook. Die 2 turbo's hebben natuurlijk niet voor niets verschillende maten. Turbo-lag is inherent aan de techniek, en je kunt er dingen omheen verzinnen, maar het is er, het blijft er, en tenzij je er bakken met geld tegenaan gooit kom je er niet van af.
Maar om terug ontopic te gaan, ik zou zeggen, niet doen. Verkoop je auto (of ruil hem in) en koop een 328/330. Zelfs al zou je hem inruilen dan nog ben je sneller en goedkoper (in ieder geval op de lange duur, denk aan verkoopwaarde, een supercharger op de auto gaat je vrijwel niets extra opleveren bij verkoop) klaar.
Maar om terug ontopic te gaan, ik zou zeggen, niet doen. Verkoop je auto (of ruil hem in) en koop een 328/330. Zelfs al zou je hem inruilen dan nog ben je sneller en goedkoper (in ieder geval op de lange duur, denk aan verkoopwaarde, een supercharger op de auto gaat je vrijwel niets extra opleveren bij verkoop) klaar.
- Marvin 328iT
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
- Locatie: Rotterdam e.o.
Re: Turbo plaatsen.?
Turbo lag hoef je (haast) niet te hebben...
Het ligt er maar net aan wat voor turbo je neemt.(klein, met verstelbare schoepen, enz.)
En het ligt er ook maar net aan wat je doel is...max vermogen, of wat meer vermogen èn driveability
De Mosselman turbo bmw's hebben ook haast/geen turbogat....ligt ook aan de kleine turbo die vrij snel mee gaat doen!
hier is het een en ander goed uitgelegd
http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=18530
Als je er echt in verder wilt, dan weet ik wel een paar gasten uit m'n Peugeot tijd die erg goed bezig zijn met turbo conversie's, en die nu ook een goed tuningsbedrijfje hebben die vooral turbo ombouw doen.
http://www.dp-engineering.nl/
Ze doen vooral Peugeot/citroën, maar ik denk dat ze een BMW project ook niet uit de weg gaan...
Het is voor de meeste mensen ook niet simpel om zoiets zelf erop te bouwen...hoewel er in mijn Peugeot tijd een aantal mensen waren die op alles zomaar ff een turbo bouwden...
http://www.youtube.com/watch?v=MVmd0fG0 ... re=related
Ding heeft als ik het goed heb iets van 466pk en 500+Nm...niet normaal
Maar ik denk dat het een flink aantal duiten gaat kosten....ik denk dat je dan idd beter je auto kan inruilen, en er een nieuwere 330 voor in de plaats kan kopen.
gr.
Marvin
Het ligt er maar net aan wat voor turbo je neemt.(klein, met verstelbare schoepen, enz.)
En het ligt er ook maar net aan wat je doel is...max vermogen, of wat meer vermogen èn driveability
De Mosselman turbo bmw's hebben ook haast/geen turbogat....ligt ook aan de kleine turbo die vrij snel mee gaat doen!
hier is het een en ander goed uitgelegd
http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=18530
Als je er echt in verder wilt, dan weet ik wel een paar gasten uit m'n Peugeot tijd die erg goed bezig zijn met turbo conversie's, en die nu ook een goed tuningsbedrijfje hebben die vooral turbo ombouw doen.
http://www.dp-engineering.nl/
Ze doen vooral Peugeot/citroën, maar ik denk dat ze een BMW project ook niet uit de weg gaan...
Het is voor de meeste mensen ook niet simpel om zoiets zelf erop te bouwen...hoewel er in mijn Peugeot tijd een aantal mensen waren die op alles zomaar ff een turbo bouwden...


http://www.youtube.com/watch?v=MVmd0fG0 ... re=related
Ding heeft als ik het goed heb iets van 466pk en 500+Nm...niet normaal
Maar ik denk dat het een flink aantal duiten gaat kosten....ik denk dat je dan idd beter je auto kan inruilen, en er een nieuwere 330 voor in de plaats kan kopen.
gr.
Marvin
Re: Turbo plaatsen.?
graag! ;DGriffendahl schreef:Ik zou zeggen, probeer eens echte moderne (bi-)turbo motor... 335i ofzo