Mijn ervaringen met OBD
Mijn ervaringen met OBD
Vorige week de Carly app gekocht (Vollversion) en bijbehorende adapter besteld. Ik heb een iPhone, deze is met ingeschakeld voiceover zeer goed toegankelijk voor blinden en ik wilde toch eens proberen of ik zelf mijn auto zou kunnen uitlezen en dingen zou kunnen aanpassen. De Carly app zag er best bruikbaar uit voor mij dus ik wilde het er wel op wagen.
Gistermiddag aan de slag gegaan. Het opzetten van de wifi-verbinding in de telefoon ging goed. Alleen werd vervolgens de verbinding met de auto elke keer verbroken. Bluetooth uitgezet en nog een paar keer proberen en jawel, ik kon een diagnose laten doen.
Daar kwamen nogal wat fouten uit. Wat ook vreemd was was dat hij de ECU van de motor (motorsteuergerät) niet kon vinden.
Later nog maar eens proberen maar had niet verwacht dat ik helemaal zonder hulp al zo ver zou komen.
Ik heb de fouten er maar in laten staan. Toen ik ze allemaal wilde verwijderen kreeg ik een waarschuwing dat de airbag fouten er om veiligheidsredenen door een prof uit gehaald zouden moeten worden. Moet het foutenrapport nog lezen maar heb geen meldingen op het dashboard.
Ik hoop dat ik met Carly start/stop definitief uit kan zetten en dat de spiegels bij het vergrendelen inklappen zonder dat ik daarvoor de knop heel lang ingedrukt hoef te houden. Ben erg benieuwd wat er allemaal mogelijk is maar ben ook wel voorzichtig.
Gistermiddag aan de slag gegaan. Het opzetten van de wifi-verbinding in de telefoon ging goed. Alleen werd vervolgens de verbinding met de auto elke keer verbroken. Bluetooth uitgezet en nog een paar keer proberen en jawel, ik kon een diagnose laten doen.
Daar kwamen nogal wat fouten uit. Wat ook vreemd was was dat hij de ECU van de motor (motorsteuergerät) niet kon vinden.
Later nog maar eens proberen maar had niet verwacht dat ik helemaal zonder hulp al zo ver zou komen.
Ik heb de fouten er maar in laten staan. Toen ik ze allemaal wilde verwijderen kreeg ik een waarschuwing dat de airbag fouten er om veiligheidsredenen door een prof uit gehaald zouden moeten worden. Moet het foutenrapport nog lezen maar heb geen meldingen op het dashboard.
Ik hoop dat ik met Carly start/stop definitief uit kan zetten en dat de spiegels bij het vergrendelen inklappen zonder dat ik daarvoor de knop heel lang ingedrukt hoef te houden. Ben erg benieuwd wat er allemaal mogelijk is maar ben ook wel voorzichtig.
M550i XDrive High Executive mediteran blau 2020
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Exen:
Re: Mijn ervaringen met OBD
Goedemorgen,
Die melding over de airbags krijg je inderdaad altijd. Je kan ook even de airbag storing uitvinken en dan de overige storingen resetten. Ik gebruik Carly al ruim 5 jaar zonder problemen. Het enige dat ik een keer gehad heb, is dat de FRM module in storing viel. Na het terugplaatsen van de eerste backup, was dit verholpen.
Op de carly site vind je een overzicht met de mogelijkheden, hierbij de link:
http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... -possible/
Niet iedereen hier is even enthousiast over de app, omdat je zelf eigenlijk geen verstand hebt van de coding die je doorvoert. Het mooie er aan, is dat je daarom ook weinig verkeerd kan doen. De gebroeders Avini hebben standaard codeerregels geschreven. Ze helpen je erg snel als je een vraag hebt. Ze zijn ook niet te beroerd om nieuwe ideeen in de app door te voeren.
Ik heb zelf volgende zaken aangepast:
- Welcome lights langer aan (FRM)
- Spiegels inklappen na 0 sek
- Start stop auto off
- Groot licht assisent auto aan
- DRL achter aan
- Headlight cleaning uit (JBBF)
- Piep bij ont- en vergrendelen (FZD)
- Geluid bij ontgrendelen in menu (I-drive)
- Close trunk met footwel (HKL)
- Open en close trunk op AB
- Auto vergrendelen op snelst .. 1 minuut (CAS)
- De wangen van mijn stoel sluiten bij starten en openen bij contact uit
Wat ik nog moet:
- Bandenspanning uitleesbaar
- Contacts in HUD
- Berichten lezen onder rijden
- Gear indicator
- Regensensor minder gevoelig
Wat ik nog mis en niet in de app zit:
- Hold auto op aan
- CC auto op aan
Die melding over de airbags krijg je inderdaad altijd. Je kan ook even de airbag storing uitvinken en dan de overige storingen resetten. Ik gebruik Carly al ruim 5 jaar zonder problemen. Het enige dat ik een keer gehad heb, is dat de FRM module in storing viel. Na het terugplaatsen van de eerste backup, was dit verholpen.
Op de carly site vind je een overzicht met de mogelijkheden, hierbij de link:
http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... -possible/
Niet iedereen hier is even enthousiast over de app, omdat je zelf eigenlijk geen verstand hebt van de coding die je doorvoert. Het mooie er aan, is dat je daarom ook weinig verkeerd kan doen. De gebroeders Avini hebben standaard codeerregels geschreven. Ze helpen je erg snel als je een vraag hebt. Ze zijn ook niet te beroerd om nieuwe ideeen in de app door te voeren.
Ik heb zelf volgende zaken aangepast:
- Welcome lights langer aan (FRM)
- Spiegels inklappen na 0 sek
- Start stop auto off
- Groot licht assisent auto aan
- DRL achter aan
- Headlight cleaning uit (JBBF)
- Piep bij ont- en vergrendelen (FZD)
- Geluid bij ontgrendelen in menu (I-drive)
- Close trunk met footwel (HKL)
- Open en close trunk op AB
- Auto vergrendelen op snelst .. 1 minuut (CAS)
- De wangen van mijn stoel sluiten bij starten en openen bij contact uit
Wat ik nog moet:
- Bandenspanning uitleesbaar
- Contacts in HUD
- Berichten lezen onder rijden
- Gear indicator
- Regensensor minder gevoelig
Wat ik nog mis en niet in de app zit:
- Hold auto op aan
- CC auto op aan
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Ik realiseer me dat ik, als ik Carly gebruik, bezig ben met coding waarvan ik geen verstand heb (zou het allemaal dolgraag willen leren.) Die kritiek snap ik ook best wel.
Om de eerste keer verbinding te kunnen maken met de auto moest ik de motor starten. Is het voor alles wat je doet nodig dat de motor draait? Of volstaat het als je hem op contact zet? Ik ben er niet zo kapot van om hem heel lang stationair te laten draaien als hij koud is. Of is dit een domme vraag?
Om de eerste keer verbinding te kunnen maken met de auto moest ik de motor starten. Is het voor alles wat je doet nodig dat de motor draait? Of volstaat het als je hem op contact zet? Ik ben er niet zo kapot van om hem heel lang stationair te laten draaien als hij koud is. Of is dit een domme vraag?
Exen:
Exen:
De auto hoeft niet te draaien. Contact is voldoende. De eerste keer hoeft hij ook niet te draaien hoor.
Als het goed is moet je je VIN nummer invoeren om de juiste auto te selecteren.
Als het goed is moet je je VIN nummer invoeren om de juiste auto te selecteren.
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Volgens de aanwijzingen moest ik hem starten om een WiFi verbinding te kunnen maken. Daar werd ik al niet zo blij van, hij rijdt nu sowieso al te weinig. Zal hem nog eens uitlezen op contact. VIN heb ik nog niet in moeten voeren maar dat kan nog wel komen. Toen mijn dealer mijn chauffeuse (buurmeisje) iDrive uitlegde deed hij dat overigens ook met draaiende motor, het systeem schijnt best wat stroom te trekken en als je een beetje je best doet schijn je al vrij snel met een lege accu te staan.
Exen:
Exen:
Waarom gebruik je de bluetooth verbinding niet ?
Ik vermoed dat jij een Iphone gebruikt ?
Ik vermoed dat jij een Iphone gebruikt ?
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Klopt, ik gebruik een iPhone. Bij mijn weten hoort daar dan een wifi adapter bij, als je Android gebruikt moet het volgens mij wel via bluetooth. Maar ik kan het mis hebben. De adapter die ik erbij heb is in elk geval een wifi.
Exen:
Exen:
-
Ik gebruik de Carly met de WiFi op de iPhone, dat werkt op zich goed.
Het spanningsniveau is wel een dingetje om goed in de gaten te houden, als je langer aan het prutsen bent, motor straten of accu lader aansluiten.
Wel heb ik wat moeite om alle mogelijkheden te begrijpen van Carly.
Airbag meldingen. kan je bij de E90 in elk geval mat de Carly wel resetten, heb ik laatst gedaan toen ik met de stoelen bezig was.
Wel een puntje van aandacht bij aanschaf van een nieuwe Carly set is dat er iets is met een abonnement wat je elk jaar moet verlengen. Ik heb nog een “ oude” op de kop weten te tikken met levenslange updates.
Het spanningsniveau is wel een dingetje om goed in de gaten te houden, als je langer aan het prutsen bent, motor straten of accu lader aansluiten.
Wel heb ik wat moeite om alle mogelijkheden te begrijpen van Carly.
Airbag meldingen. kan je bij de E90 in elk geval mat de Carly wel resetten, heb ik laatst gedaan toen ik met de stoelen bezig was.
Wel een puntje van aandacht bij aanschaf van een nieuwe Carly set is dat er iets is met een abonnement wat je elk jaar moet verlengen. Ik heb nog een “ oude” op de kop weten te tikken met levenslange updates.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ik heb de "Vollversion" en daarzit een abonnement van een jaar op. Mijn Duits is goed dus ik kan er goed mee uit de voeten. Ik had wel moeite om uiteindelijk een stabiele verbinding te krijgen.
Je schrijft dat je een airbagmelding kreeg toen je met je stoelen bezig was, zit er misschien onder je stoel een contact dat niet helemaal fris meer is?
Je schrijft dat je een airbagmelding kreeg toen je met je stoelen bezig was, zit er misschien onder je stoel een contact dat niet helemaal fris meer is?
Exen:
Exen:
Volgens mij kun je gewoon alles wissen (dat ze gelijk terug komen is een ander ding). En heb geen airbag fouten gehad...dus kan daar niet over oordelen.
Je kunt het beste een coderen met "ontsteking actief" (motor uit). Bij codering vraagt die echter wel om een voltage boven de 12.5v ofzo maar deze kun je evt negeren. Codering is binnen enkele seconden gepiept. Codering is pas actief als de auto uit en aan is gezet.
Als je begint zakt de voltage al snel naar 11.x volt bij stilstand (vandaar dat men tipt over een externe lader). Maar je gaat niet flashen....echter houdt deze voltage in de gaten (staat meen ik wel weergegevn in een van de schermen). Zakt de spanning in de 10v zou ik toch iets met een volle accu gaan doen icm een lader. (Een druppellader is overigens géén battery maintainer voor de langdurige flashes in istap enz..)
Zoek met de auto rijdend welke codering staat in de betreffede modulen. En voer ze tzt uit.
Had hem primair aangeschaft om bij aanschaf van mijn BMW wat specifieker uit te kunnen lezen en een codering te kunnen uitvoeren (omdat ik de bekende overige programma's nog niet had). Tevens wilde ik kijken of de batterij geregisterd was.
Mijn ervaring...prima appy. ik vind de dongle wat vervelend eruit halen bij mijn E61 (kan die niet goed vastpakken) moet er evt een koortje op maken.
Carly heeft bij het vrijschakelen van dvd rijdend een foutcode achter gelaten maar naar terug zetten oude config was die pas weer weg....was meer een vals positieve foutcode...(gaf verder ook geen issues...)
Gebruik het af en toe als ik als passagier zit en bekijk wat waardes. Als je data parameters wilt bekijken vind ik de weergeven wat rommelig/beperkt. Verder gebruik ik hem niet echt. Laatst met onderhoud aan de automaat had ik hem voor de temperatuur mee in de gaten gehouden.
Het verbinden kort na elkaar gaat wel goed. Maar ik had hem een tijd niet gebruikt maar moest wat oude koppelingen verwijderen, telefoon opnieuw opstarten...enz. Dat was vroeger toen ik hem net had, niet...
Je kunt het beste een coderen met "ontsteking actief" (motor uit). Bij codering vraagt die echter wel om een voltage boven de 12.5v ofzo maar deze kun je evt negeren. Codering is binnen enkele seconden gepiept. Codering is pas actief als de auto uit en aan is gezet.
Als je begint zakt de voltage al snel naar 11.x volt bij stilstand (vandaar dat men tipt over een externe lader). Maar je gaat niet flashen....echter houdt deze voltage in de gaten (staat meen ik wel weergegevn in een van de schermen). Zakt de spanning in de 10v zou ik toch iets met een volle accu gaan doen icm een lader. (Een druppellader is overigens géén battery maintainer voor de langdurige flashes in istap enz..)
Zoek met de auto rijdend welke codering staat in de betreffede modulen. En voer ze tzt uit.
Had hem primair aangeschaft om bij aanschaf van mijn BMW wat specifieker uit te kunnen lezen en een codering te kunnen uitvoeren (omdat ik de bekende overige programma's nog niet had). Tevens wilde ik kijken of de batterij geregisterd was.
Mijn ervaring...prima appy. ik vind de dongle wat vervelend eruit halen bij mijn E61 (kan die niet goed vastpakken) moet er evt een koortje op maken.
Carly heeft bij het vrijschakelen van dvd rijdend een foutcode achter gelaten maar naar terug zetten oude config was die pas weer weg....was meer een vals positieve foutcode...(gaf verder ook geen issues...)
Gebruik het af en toe als ik als passagier zit en bekijk wat waardes. Als je data parameters wilt bekijken vind ik de weergeven wat rommelig/beperkt. Verder gebruik ik hem niet echt. Laatst met onderhoud aan de automaat had ik hem voor de temperatuur mee in de gaten gehouden.
Het verbinden kort na elkaar gaat wel goed. Maar ik had hem een tijd niet gebruikt maar moest wat oude koppelingen verwijderen, telefoon opnieuw opstarten...enz. Dat was vroeger toen ik hem net had, niet...
Laatst gewijzigd door ehombie op 12 jul 2019, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
@ Marc, Ik heb mijn mechanische stoelen electrisch gemaakt, en had contact stroom nodig, tja zonder stoel in auto krijg je echt een airbag melding....
Qua verbinding werkt het eigenlijk altijd gelijk.
Qua verbinding werkt het eigenlijk altijd gelijk.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ik heb een BT dongle in mijn F11 en werk met Android. Op de dongle zit gewoon een aan/uit knop op en zit dus altijd in mijn OBD aansluiting. Mijne staat altijd op ontsteking, nooit draaiend. Ik heb nog nooit problemen gehad. Ik vind het wel overzichtelijk. Als je op de site even kijkt wat er mogelijk is, hoef je ook niet te zoeken waar de codering zit die je zoekt. Ik heb een full versie met life time updates, omdat ik er vrij vroeg bij was :-)
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
Heb net de carly adapter gehaald, daarna moet je nog een keer 50 euro dokken....
Hebben we hier niet een gedeelde account? Of is het beveiligd per auto, ik zal best wel een 10je willen betalen om van iemand zijn volle versie te mogen gebruiken, maar 50 euro is wel een flinke geldgraai...
Hebben we hier niet een gedeelde account? Of is het beveiligd per auto, ik zal best wel een 10je willen betalen om van iemand zijn volle versie te mogen gebruiken, maar 50 euro is wel een flinke geldgraai...

En die €50,- is - sinds halverwege vorig jaar - per jaar...
Ik was net op tijd met de aanschaf voor onbeperkt.
Ik was net op tijd met de aanschaf voor onbeperkt.
De app hangt aan je google account helaas. Dus die is slecht deelbaar. Ik heb in het verleden een gecrackte versie gebruikt via een APK download, maar daar waren ze vrij snel achter.
Mijn Full versie is gratis. Ik heb de dongle voor 50 euro gekocht en de app is lifetime updates in mijn geval. Ik woon in Ommen en wil met alle plezier mensen in de omgeving wel helpen met mijn telefoon + software, mits dat in de agenda past.
Mijn Full versie is gratis. Ik heb de dongle voor 50 euro gekocht en de app is lifetime updates in mijn geval. Ik woon in Ommen en wil met alle plezier mensen in de omgeving wel helpen met mijn telefoon + software, mits dat in de agenda past.
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport