Verstuivers 5 serie coderen???

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Verstuivers 5 serie coderen???

Bericht door CharlesB » 07 sep 2019, 22:06

Beste mensen,

Is het per se nodig nieuwe verstuivers van een 525i van 2008 van hetzelfde merk (bosch) te coderen. Indien ja, kan ik dan de auto na het aanbrengen van de nieuwe verstuivers toch starten en naar een garage rijden om ze alsnog te laten coderen?
Als je aanwezige verstuivers uit de motor haalt en weer terug zet, hoeft dit toch ook niet?

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Verstuivers 5 serie coderen???

Bericht door ehombie » 08 sep 2019, 07:49

Als we het hebben over n53 injectoren (en n54,n55)

Nieuwe injectoren moet je coderen en als je ze onderling verwisseld ook. Zet je ze gewoon terug hoef je niks te doen.
Het ritje naar een garage zou denk ik geen probleem zijn (nooit geprobeerd). Daar kom jezelf achter...

Ze zetten er niets voor niets een code op...hoe groot die "correctiefactor" is onderling...geen idee
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Verstuivers 5 serie coderen???

Bericht door Daytonawim » 08 sep 2019, 21:09

Ik weet niet beter of de nieuwe injectoren moeten ingeleerd worden, elke injector heeft opbrengst verschillen, doe je dat niet gaat je motor ongetwijfeld raar doen.
Kort ritje naar garage moet wel kunnen vermoed ik.

Je zou ook Source even kunnen vragen of hij ze op afstand kan inleren!
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Verstuivers 5 serie coderen???

Bericht door thijsvanzwam » 09 sep 2019, 09:21

Ja, dat moet.
Zoals hierboven al staat omschreven hebben injectoren een correctiefactor, dat is de afwijking die bepaald is tijdens fabricage. De computer moet die afwijking weten om correct te kunnen inspuiten. wanneer je je injectoren eruit haalt en weer terugplaatst (op de zelfde plek) dan veranderd er in weze niets aan de correctiefactor die bij de computer bekend is, daarom hoef je ze op dat moment niet opnieuw te coderen.
Nu spreken we hier over minuscule verschillen, echter zijn deze toch groot genoeg om de motor onregelmatig te laten lopen.

Een ritje naar de garage zal hij wel overleven al zul je misschien dan zelfs al merken dat de motor onregelmatig loopt en zelfs een foutmelding kan genereren.
Je zult ook even je adaptiewaarden moeten resetten, deze waarden zijn bepaald door de oude injectoren, de nieuwe kunnen hier dus niet mee overweg.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”