bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Vandaag de bimmer naar de garage gebracht voor een beurt en om eens te laten kijken naar het stationair rommelig/ slecht lopen.
Men dacht eerst dat het de vanos was, sensoren gewisseld, geen resultaat.
Compressie gemeten: Cilinder 3 duidelijk minder compressie, bijna gehalveerd.
gekeken met endoscoop: kleppen zijn erg aangekoekt met roet wat erg vast zit.
Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
Motorreiniger is er al een keer in gegaan, half jaar geleden (toen het probleem begon)
Rijdt dus al een half jaar met deze problemen maar het wordt niet beter, met name als hij voor de aanhanger staat valt hij in motorstoring en rijdt je even rond zonder aanhanger is het lampje zo weer uit.
Wat is nu wijsheid, kop eraf en kijken (veel kosten ??)
bj is 2006, bijna 2 ton gelopen, is hij t nog waard om er een klap geld tegen te gooien ?
Ben zelf een beetje bang dat als dit gefixt is er wel weer wat nieuws aankomt, koppeling etc.
Wie heeft en tip hoe de koolaanslag te verwijderen zonder de kop eraf te halen ?
Men dacht eerst dat het de vanos was, sensoren gewisseld, geen resultaat.
Compressie gemeten: Cilinder 3 duidelijk minder compressie, bijna gehalveerd.
gekeken met endoscoop: kleppen zijn erg aangekoekt met roet wat erg vast zit.
Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
Motorreiniger is er al een keer in gegaan, half jaar geleden (toen het probleem begon)
Rijdt dus al een half jaar met deze problemen maar het wordt niet beter, met name als hij voor de aanhanger staat valt hij in motorstoring en rijdt je even rond zonder aanhanger is het lampje zo weer uit.
Wat is nu wijsheid, kop eraf en kijken (veel kosten ??)
bj is 2006, bijna 2 ton gelopen, is hij t nog waard om er een klap geld tegen te gooien ?
Ben zelf een beetje bang dat als dit gefixt is er wel weer wat nieuws aankomt, koppeling etc.
Wie heeft en tip hoe de koolaanslag te verwijderen zonder de kop eraf te halen ?
You don't always need a plan, just go
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Dit is het probleem van direct injectie. Je hebt niet meer de reiniging van de kleppen dmv benzine in de inlaatlucht.
Voor zulke problemen wordt het inlaat traject en kleppen gereinigd dmv Walnootstralen. Niet nodig om de kop te verwijderen.
bv https://www.digicar.nl/inlaat-reinigen/walnut-blasting/
Voor zulke problemen wordt het inlaat traject en kleppen gereinigd dmv Walnootstralen. Niet nodig om de kop te verwijderen.
bv https://www.digicar.nl/inlaat-reinigen/walnut-blasting/
525d E61 2007 pre-LCI
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
had idd met mn garage gehad over stralen.
Dit wordt echter lastig omdat de klepzittingen ook aangekoekt zijn met kool , als er druk op de cilinder gezet wordt dan komthet mn bij de uitlaatklep naar buiten. De uitlaatklep dicht niet goed meer af.
En met stralen moeten de kleppen dicht staan en kom je dus niet bij de zitting
Ook schijnt het nog al een gedoe (veel werk) om het uitlaat spruitstuk te verwijderen, je moet nog al wat weghalen wil je er goed bij kunnen.
Volgens mij garagist kon je in mijn geval beter de kop eraf halen omdat je dan beter de boel kunt reinigen en inspecteren.
Er is wel n maar bij het hele gebeuren, haal je de kop eraf dan kijk je natuurlijk de hele kop na en weet je niet wat je allemaal tegenkomt, vraag is zijn de geleiders etc nog goed of moet je daar ook mee bezig, kans is groot dat je duurder uit bent dan je van tevoren kunt bedenken.
Dit wordt echter lastig omdat de klepzittingen ook aangekoekt zijn met kool , als er druk op de cilinder gezet wordt dan komthet mn bij de uitlaatklep naar buiten. De uitlaatklep dicht niet goed meer af.
En met stralen moeten de kleppen dicht staan en kom je dus niet bij de zitting

Ook schijnt het nog al een gedoe (veel werk) om het uitlaat spruitstuk te verwijderen, je moet nog al wat weghalen wil je er goed bij kunnen.
Volgens mij garagist kon je in mijn geval beter de kop eraf halen omdat je dan beter de boel kunt reinigen en inspecteren.
Er is wel n maar bij het hele gebeuren, haal je de kop eraf dan kijk je natuurlijk de hele kop na en weet je niet wat je allemaal tegenkomt, vraag is zijn de geleiders etc nog goed of moet je daar ook mee bezig, kans is groot dat je duurder uit bent dan je van tevoren kunt bedenken.
You don't always need a plan, just go
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Heb je al een offerte opgevraagd?
Een 6 cylinder rijden kost nu eenmaal meer geld tov een 4 cylinder.
Een 6 cylinder rijden kost nu eenmaal meer geld tov een 4 cylinder.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Dat is veel te kort door de bocht. Ok, je hebt 2 bougies en-en-en meer, dat is waar.
Vroeger kreeg je het advies om toch nooit een Bmw te kopen. "Altijd de koppakking eruit". Kost klauwen met geld.
Gelukkig ben ik na 20 jaar 6 cilinder rijden erachter dat sommige harries inderdaad nog steeds met een koude motor gaan stampen ("moet hij tegen kunnen" als gebruikt argument
) en hun eigen kostbare graf graven.
Rijd je normaal warm en doe je ook aan cooling down is er nooit wat aan de hand.
De eerste rijder is bepalend. Die reed hem in. En daar valt en staat alles bij.
Maar duurder? Nee, absoluut niet.
Voor de vraagsteller: koolaanslag verwijderen met agressieve oplosmiddelen zal tot een mogelijkheid kunnen behoren. Laat je door Bmw adviseren wat te doen. Kan de kop er later alsnog af mocht dit niet baten.
Vroeger kreeg je het advies om toch nooit een Bmw te kopen. "Altijd de koppakking eruit". Kost klauwen met geld.
Gelukkig ben ik na 20 jaar 6 cilinder rijden erachter dat sommige harries inderdaad nog steeds met een koude motor gaan stampen ("moet hij tegen kunnen" als gebruikt argument

Rijd je normaal warm en doe je ook aan cooling down is er nooit wat aan de hand.
De eerste rijder is bepalend. Die reed hem in. En daar valt en staat alles bij.
Maar duurder? Nee, absoluut niet.
Voor de vraagsteller: koolaanslag verwijderen met agressieve oplosmiddelen zal tot een mogelijkheid kunnen behoren. Laat je door Bmw adviseren wat te doen. Kan de kop er later alsnog af mocht dit niet baten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 nov 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Reiniger in de brandstof en olie is al gedaan, half jaar geleden, niets geholpen.
Chemisch reinigen had volgens mn garage weinig zin daar de meeste koolaanslag aan de uitlaatkant zit en op de klepzitting, die zou je moeten infrezen/inschuren om de afdichting weer goed te krijgen.
Hij heeft de boel bekeken met n camera door t bougiegat en vondt dat de klepzittingen en erg ruw uitzagen.
Zijn advies was dus:kop eraf en kijken. Als de kop eraf is kun je ook kijken wat er allemaal moet gebeuren. Nadeel is wel , als de kop eraf is moet je eigenlijk wel wat doen en dan kan t aardig oplopen wbt de prijs die t gaat kosten.
Chemisch reinigen had volgens mn garage weinig zin daar de meeste koolaanslag aan de uitlaatkant zit en op de klepzitting, die zou je moeten infrezen/inschuren om de afdichting weer goed te krijgen.
Hij heeft de boel bekeken met n camera door t bougiegat en vondt dat de klepzittingen en erg ruw uitzagen.
Zijn advies was dus:kop eraf en kijken. Als de kop eraf is kun je ook kijken wat er allemaal moet gebeuren. Nadeel is wel , als de kop eraf is moet je eigenlijk wel wat doen en dan kan t aardig oplopen wbt de prijs die t gaat kosten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 12 nov 2019, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
You don't always need a plan, just go
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Erg vuile uitlaat kleppen duiden m.i. op problemen met je olie verbruik of serieuze verbrandingsproblemen. Hoe is je olie verbruik? Rij je erg veel korte stukken met koude motor? Carterventilatie nog wel ok?
Als je een hoog olie verbruik hebt lost het reviseren van je kop waarschijnlijk het probleem niet op..
Als je een hoog olie verbruik hebt lost het reviseren van je kop waarschijnlijk het probleem niet op..
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Het blijft me wel verbazen dat steeds een 5 serie deze trammelant heeft en een 3 serie niet. Erg vreemd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Er zijn zat 3 series met de gelijke problemen.
Was een van de redenen om juist een N53 motor te kiezen, die hebben ook wel gedoe maar meer met injectoren, is ook een kostbare reparatie, maar veel goedkoper dan de problemen met de andere motoren.
Voor een fabrikant als BMW vind ik het erg slecht dat dergelijke motor gebouwd worden, dat geldt ook voor de motoren met ketting problemen.
Was een van de redenen om juist een N53 motor te kiezen, die hebben ook wel gedoe maar meer met injectoren, is ook een kostbare reparatie, maar veel goedkoper dan de problemen met de andere motoren.
Voor een fabrikant als BMW vind ik het erg slecht dat dergelijke motor gebouwd worden, dat geldt ook voor de motoren met ketting problemen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: bmw 523i (2006) compressie verlies cil 3
Volgens mijn garagist speelt dit probleem bij meer merken, oorzaak is de EGR,motor krijgt veel troep te verwerken.
Rijd relatief veel korte stukken, 10-20 km, olievuldop binnenkant is brandschoon.
Olieverbruik is niet extreem hoog , iets van 1 l op 4 a 5000 km schat ik.
Carterventilatie allemaal gecontroleerd en ok.
Zal morgen eens bellen en overleggen of we nog iets kunnen met chemisch reinigen, las nl iets over een foam die ze in de verbrandingsruimte kunnen spuiten en die de koolaanslag oplost, later zuig je dan alles er weer uit. Ik heb hier meer vertrouwen is dan dat spul wat je bij n draaiende motor in de luchtinlaat moet spuiten, dat zit mi veel te kort in de motor om effectief iets te kunnen doen.
Iemand hier ervaring mee ? ziet er wel veelbelovend uit namelijk
https://www.veo-store.nl/Pro-Tec/Pro-Te ... c1_content
Lijkt niet al te moeilijk, bougie eruit, en erin spuiten, later met en dun slangetje alles eruit zuigen.
Mooist is om je kleppen ook open te zetten, hoe krijg je dat voor elkaar? ( ik sleutel zelf mn aan oldtimers, dan is t eenvoudig te realiseren door de klep ff in te duwen of nokkenas te verdraaien, bij n moderne moter met hydro stoters zal t minder eenvoudig zijn)
Rijd relatief veel korte stukken, 10-20 km, olievuldop binnenkant is brandschoon.
Olieverbruik is niet extreem hoog , iets van 1 l op 4 a 5000 km schat ik.
Carterventilatie allemaal gecontroleerd en ok.
Zal morgen eens bellen en overleggen of we nog iets kunnen met chemisch reinigen, las nl iets over een foam die ze in de verbrandingsruimte kunnen spuiten en die de koolaanslag oplost, later zuig je dan alles er weer uit. Ik heb hier meer vertrouwen is dan dat spul wat je bij n draaiende motor in de luchtinlaat moet spuiten, dat zit mi veel te kort in de motor om effectief iets te kunnen doen.
Iemand hier ervaring mee ? ziet er wel veelbelovend uit namelijk
https://www.veo-store.nl/Pro-Tec/Pro-Te ... c1_content
Lijkt niet al te moeilijk, bougie eruit, en erin spuiten, later met en dun slangetje alles eruit zuigen.
Mooist is om je kleppen ook open te zetten, hoe krijg je dat voor elkaar? ( ik sleutel zelf mn aan oldtimers, dan is t eenvoudig te realiseren door de klep ff in te duwen of nokkenas te verdraaien, bij n moderne moter met hydro stoters zal t minder eenvoudig zijn)
You don't always need a plan, just go