Catalytic converter efficiency bank 1
Catalytic converter efficiency bank 1
Goedemorgen forum leden,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb onlangs (begin dit jaar) 2 nieuwe lambda sondes vervangen (onder de motorkap).
Na een hoop problemen met slecht stationair uiteindelijk de vanos revisie laten doe door pmotorsport en deze zagen dat deze 2 lambda sondes op een extra stuk gemonteerd zijn.
Deze hebben ze verwijderd.
Nu had ik even gegoogled en nu dacht ik te menen dat deze extra stukken zogenaamde “foulers” waren.
Nu loopt de auto weer goed stationair maar nu gaat op dit moment elke dag het motormanagement lampje branden met de melding: DME: Catalytic-converter efficiency bank 1.
Enig idee wat dit kan zijn?
Hij is wel door de APK gegaan (vorige week) dus ik denk zelf niet dat de cat kapot is.
Wellicht de lamdasonde bij de uitlaat die vervangen moet worden?
Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb onlangs (begin dit jaar) 2 nieuwe lambda sondes vervangen (onder de motorkap).
Na een hoop problemen met slecht stationair uiteindelijk de vanos revisie laten doe door pmotorsport en deze zagen dat deze 2 lambda sondes op een extra stuk gemonteerd zijn.
Deze hebben ze verwijderd.
Nu had ik even gegoogled en nu dacht ik te menen dat deze extra stukken zogenaamde “foulers” waren.
Nu loopt de auto weer goed stationair maar nu gaat op dit moment elke dag het motormanagement lampje branden met de melding: DME: Catalytic-converter efficiency bank 1.
Enig idee wat dit kan zijn?
Hij is wel door de APK gegaan (vorige week) dus ik denk zelf niet dat de cat kapot is.
Wellicht de lamdasonde bij de uitlaat die vervangen moet worden?
Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties!
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
Bedankt, dat wist ik inderdaad.
Maar als het mijn lambda sonde zou zijn bij de uitlaat, dan zou die dat toch moeten aangeven?
Als het mijn cat zou zijn dan zou die niet door de APK komen denk ik dan?
Maar als het mijn lambda sonde zou zijn bij de uitlaat, dan zou die dat toch moeten aangeven?
Als het mijn cat zou zijn dan zou die niet door de APK komen denk ik dan?
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
Niemand een oplossing?
Heb nu sinds kort wynn's catalytic converter & oxygen sensor cleaner gebruikt en moet zeggen dat het lampje tot nu toe uit blijft.
Wellicht dat er nog andere tips zijn?
Heb nu sinds kort wynn's catalytic converter & oxygen sensor cleaner gebruikt en moet zeggen dat het lampje tot nu toe uit blijft.
Wellicht dat er nog andere tips zijn?
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
Wat je kunt afvragen is:
- onder welke motoromstandigheden geeft hij die melding?
- welke lambda sensors heb je vervangen? als je 2 banken hebt kun je er namelijk 4 hebben. als je zegt onder de motorkap ga ik even vanuit dat je ze VOOR de cat hebt vervangen bank 1 en 2.
- Wat zijn de fueltrims bij stationair en 3000rpm closed loop?
- Hoe gedragen de lambda sensors ACHTER de kat zich tov "een goede" bank 2 (beste grafisch weer te geven) bij stationair en 3000rpm
Deze zeggen iets over hoe de Kat presteert. Deze horen bij een goed werkende uitlaat niet of nauwelijks te varieren in lean en rich condities. Flimpjes genoeg over te vinden op youtube
-ik kan me een bericht herinneren dat je wat problemen had met misfires o.i.d. is dat ook opgelost?
-Zijn er geen lekkages in uitlaat gedeelte. (ga dan even uit van niet...).
- Ik weet ook niet precies hoe (snel) die 4gas test uitgevoerd wordt en of ze wel heel erg representatief zijn t.o.v. rij condities waardoor jij die code krijgt?(een doorsnee apk wordt nl binnen 30-60 min uitgevoerd)
Als je de relatie legt met een goeie 4gastest bij apk dan durf ik misschien wel te zeggen een slechte lambda sensor NA/achter de kat
Overigens een zichtbare melding (op intrumentcluster) als deze kan TIJDENS apk afkeur zijn...dacht ik.(corrigeer iemand me maar als ik ernaast zit)
Wbt de wynn's catalytic converter & oxygen sensor cleaner --> het zou geen kwaad kunnen, maar verwacht er ook niet te veel van.
Foutcodes zijn mijn inziens vaak een directie, want het kan ook een gevolg zijn van iets anders....en dat "iets anders" zou je evt. moeten uitsluiten. met de middelen zoals kennis en diverse apparatuur.
Blijft moeilijk als je er niet naast staat...
Oplossingen van goedkoop naar duurder als je het zelf doet.
- je verdiepen in de materie en met de middelen die je hebt er achter proberen te komen
- Lambda vervangen,
- kat vervangen
- naar een diagnose expert brengen (dwz: iemand die niet alleen onderdelen doet vervangen of onderhoudsbeurten doet)
Bedoel het niet sarcatisch ofzo...maar kan ook niks zeggen dan schiet je er ook niks mee op.
- onder welke motoromstandigheden geeft hij die melding?
- welke lambda sensors heb je vervangen? als je 2 banken hebt kun je er namelijk 4 hebben. als je zegt onder de motorkap ga ik even vanuit dat je ze VOOR de cat hebt vervangen bank 1 en 2.
- Wat zijn de fueltrims bij stationair en 3000rpm closed loop?
- Hoe gedragen de lambda sensors ACHTER de kat zich tov "een goede" bank 2 (beste grafisch weer te geven) bij stationair en 3000rpm
Deze zeggen iets over hoe de Kat presteert. Deze horen bij een goed werkende uitlaat niet of nauwelijks te varieren in lean en rich condities. Flimpjes genoeg over te vinden op youtube
-ik kan me een bericht herinneren dat je wat problemen had met misfires o.i.d. is dat ook opgelost?
-Zijn er geen lekkages in uitlaat gedeelte. (ga dan even uit van niet...).
- Ik weet ook niet precies hoe (snel) die 4gas test uitgevoerd wordt en of ze wel heel erg representatief zijn t.o.v. rij condities waardoor jij die code krijgt?(een doorsnee apk wordt nl binnen 30-60 min uitgevoerd)
Als je de relatie legt met een goeie 4gastest bij apk dan durf ik misschien wel te zeggen een slechte lambda sensor NA/achter de kat
Overigens een zichtbare melding (op intrumentcluster) als deze kan TIJDENS apk afkeur zijn...dacht ik.(corrigeer iemand me maar als ik ernaast zit)
Wbt de wynn's catalytic converter & oxygen sensor cleaner --> het zou geen kwaad kunnen, maar verwacht er ook niet te veel van.
Foutcodes zijn mijn inziens vaak een directie, want het kan ook een gevolg zijn van iets anders....en dat "iets anders" zou je evt. moeten uitsluiten. met de middelen zoals kennis en diverse apparatuur.
Blijft moeilijk als je er niet naast staat...
Oplossingen van goedkoop naar duurder als je het zelf doet.
- je verdiepen in de materie en met de middelen die je hebt er achter proberen te komen
- Lambda vervangen,
- kat vervangen
- naar een diagnose expert brengen (dwz: iemand die niet alleen onderdelen doet vervangen of onderhoudsbeurten doet)
Bedoel het niet sarcatisch ofzo...maar kan ook niks zeggen dan schiet je er ook niks mee op.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
Beste ehombie, bedankt voor je duidelijke uitleg en adviezen!
Motormanagement lampje gaat branden wanneer ik op de snelweg rij (gewoon netjes op de cruse control 100km per uur).
Heb inderdaad de lambda sondes voor de cat vervangen.
Ik zal eens kijken of ik die waardes kan uitlezen, goede tip!
Problemen met de misfires zijn inderdaad verholpen door o.a. de vanos te repareren.
Wat een ellende was dat (die misfires en onregelmatig stationair lopen).
Klopt naar mijn idee ook, wanneer het motormanegemt lampje brand tijdens de APK is het een afkeur.
Maar toen had ik het systeem uiteraard gereset,.
Kan met niet permiteren dat de auto niet door de APK komt door zoiets.
Moest al lang wachten op een stuurstangkogel....(niet meer nieuw te krijgen overigens, staat al heel lang in backorder bij BMW).
Die Wynn's is inderdaad wel ok maar het mmlampje ging vanochtend helaas weer branden..
Ik dacht altijd dat indien een lambda sonde niet goed werkte een aparte foutmelding zou geven?
Misschien toch maar even (weer) langs een dealer om te checken.
Krukaskeering zit er ook al aan te komen net zoals de draagarmen, dus dat wordt weer een dure grap.
Motormanagement lampje gaat branden wanneer ik op de snelweg rij (gewoon netjes op de cruse control 100km per uur).
Heb inderdaad de lambda sondes voor de cat vervangen.
Ik zal eens kijken of ik die waardes kan uitlezen, goede tip!
Problemen met de misfires zijn inderdaad verholpen door o.a. de vanos te repareren.
Wat een ellende was dat (die misfires en onregelmatig stationair lopen).
Klopt naar mijn idee ook, wanneer het motormanegemt lampje brand tijdens de APK is het een afkeur.
Maar toen had ik het systeem uiteraard gereset,.
Kan met niet permiteren dat de auto niet door de APK komt door zoiets.
Moest al lang wachten op een stuurstangkogel....(niet meer nieuw te krijgen overigens, staat al heel lang in backorder bij BMW).
Die Wynn's is inderdaad wel ok maar het mmlampje ging vanochtend helaas weer branden..
Ik dacht altijd dat indien een lambda sonde niet goed werkte een aparte foutmelding zou geven?
Misschien toch maar even (weer) langs een dealer om te checken.
Krukaskeering zit er ook al aan te komen net zoals de draagarmen, dus dat wordt weer een dure grap.
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
In zovere ik bekend ben met foutmeldingen. Ze zeggen eigenlijk altijd iets wat ze niet goed doen, of doen. Daarna kun je op basis van aantal eigen testen dit veriefieren:
Ga ik alleen sensor vervangen
Kat vervangen
Of beide tegelijk
Een dealert doet denk ik het laatste. (A omzet, b snelle diagnose, bmw flow chart zegt dit, c klant hoeft maar 1 maal terug te komen want deze lost het probleem 95% op)
Een monteur wordt bijna niet meer getriggerd om out of the box te denken....(denk ik, zeker bij dealers)
Ga ik alleen sensor vervangen
Kat vervangen
Of beide tegelijk
Een dealert doet denk ik het laatste. (A omzet, b snelle diagnose, bmw flow chart zegt dit, c klant hoeft maar 1 maal terug te komen want deze lost het probleem 95% op)
Een monteur wordt bijna niet meer getriggerd om out of the box te denken....(denk ik, zeker bij dealers)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Catalytic converter efficiency bank 1
Beste ehombie, klopt inderdaad. Helaas eigenlijk want op deze manier jaag je de kosten voor je klant hiermee op. Kan afschrikken is mijn persoonlijke mening en je krijgt het idee dat de dealer niet meedenkt met de klant.
Ik probeer hierdoor alles zelf te repareren (een omdat het leuk is en omdat het gewoon veel geld scheelt).
Echter diagnose maken van foutmeldingen is zeer lastig heb ik al ondervonden.
Ik zal eens kijken of ik aan de hand van de waardes wat kan achterhalen.
En anders zou ik hem moeten laten checken bij een garage.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
Ik probeer hierdoor alles zelf te repareren (een omdat het leuk is en omdat het gewoon veel geld scheelt).
Echter diagnose maken van foutmeldingen is zeer lastig heb ik al ondervonden.
Ik zal eens kijken of ik aan de hand van de waardes wat kan achterhalen.
En anders zou ik hem moeten laten checken bij een garage.
Nogmaals bedankt voor je reactie!