Auto loopt minder vrij bij 1e gebruik op de dag

Voor alle technische vragen over de BMW X3
Pascal X3 E83

Auto loopt minder vrij bij 1e gebruik op de dag

Bericht door Pascal X3 E83 » 21 dec 2019, 09:38

Dag allemaal,

Zoals voorgesteld, ik heb een BMW X3 E83 3.0i XDrive uit 2005. Ik ervaar al wat ruimere tijd het inhouden van de auto als deze auto op de dag voor het eerst gebruikt wordt. Het lijkt wel of de auto iets harder moet werken om vooruit te komen of om vermogen te genereren. Je hoort aan de motor ook dat hij beter zijn best moet doen. Het is niet zo dat de auto niet voorruit komt en je komt prima van A naar B, echter voelt het niet super.

Wat bijzonder is dat wanneer ik na deze eerste rit de auto parkeer om bijvoorbeeld een boodschap te doen, dan rolt hij daarna weg als een zonnetje. Kortom hij loopt veel losser/vrijer, accelereert veel prettiger, rolt lekkerder uit in zijn vrij en de motor lijkt minder moeite te hoeven doen bij het optrekken, etc. Ook qua geluid.

In den beginne dacht ik dat dit wel aan de remmen zou moeten liggen. De remmen allemaal nagekeken en zelf aan een onderhoudsbeurt onderworpen. De wielen draaien opgekrikt voor en na deze beurt met evenveel of weinig weerstand vrij. Linksachter zag ik dat er een heel klein beetje roest op de cilinder zat, echter ervaar geen verschil met het terugdrukken van de cilinder in de klauw vergeleken met de andere klauwen, ook qua (gevoels)temperatuur na het rijden niet. Tevens hiermee al eens naar de lokale garage geweest en deze geven aan geen bijzonderheden te zien zijn bij de remmen.

Ik vind het in ieder geval bijzonder dat ik op het ene moment van de dag een vrijer lopende auto heb dan op het andere moment.

Wat zou dit kunnen zijn, herkennen jullie dit? Als jullie tips hebben voor mij om verder te kunnen uitlopen graag.

Alvast bedankt,

Gr Pascal

maartenhoksbergen

Re: Auto loopt minder vrij bij 1e gebruik op de dag

Bericht door maartenhoksbergen » 14 jul 2020, 19:33

Ik had hetzelfde probleem, bleek uiteindelijk wel een vastgelopen remzuiger te zijn. ik heb aan de voorzijde de L en R remmen en zuigers vervangen en het probleem was opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (E83) Techniek”