Verhoogde accuontlading

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
RobertF

Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 03 feb 2020, 19:18

Goede dag, ik kreeg vanochtend de melding verhoogde accuontlading en de klok en datum was weg..
Over de polen meet ik 14,6 V bij stationair, dus lijkt mij de dynamo in orde en de accu 95 Ah is een jaar oud.
Wat mij nu vanavond opvalt is dat de binnenverlichting na 10 sec dooft maar dat de verlichting van de versnelling, van de elektrische ramen en in de deurvakjes en de knoppen van het middenpaneel blijven branden.. Daardoor zal de accu wel ontladen.
Hoe krijg ik dit probleem opgelost, is dit een instelling zaak, Ik heb met INPA uitgelezen maar daar heb ik geen foutcodes.
Wie weet raad ?
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

tom_il

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door tom_il » 04 feb 2020, 06:06

Dat is normaal, ze blijven nog een hele tijd branden. Maar na een tijd moeten ze wel uitgaan.
Vermoedelijk heb je een probleem met de IBS sensor. Google maar eens op "E60 IBS sensor problem".

Bv https://www.youcanic.com/wiki/bmw-ibs-sensor
525d E61 2007 pre-LCI

Martijn.

Bericht door Martijn. » 04 feb 2020, 08:32

IBS zou idd goed kunnen.

Blijft je achter raampje in de klep wel gewoon dicht ?
De drukknop vd achterklep wil ook nog wel eens kapot gaan waardoor de auto niet in rust stand komt.
Dit heb ik gehad en zorgt ook voor een verhoogde accu ontlading.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

RobertF

Bericht door RobertF » 04 feb 2020, 16:33

Ik heb het volgende uitgelezen, Hij heeft gisteren wel 8 uur aan de oplader gezeten
Kan iemand iets met deze gegevens
Het wieltje van de instrumentenverlichting draait zonder weerstand en er gebeurt niks. Zou dit een oorzaak kunnen zijn
Zoek dan ook een lichtschakelaar 6925252 met Xenon zonder headsup zwart
https://www.e60-forum.de/index.php?thre ... entladung/
Jaguar XK140DHC 1956

ehombie

Bericht door ehombie » 04 feb 2020, 18:23

Die 002ded is de foutcode voor verhoogde accu ontlading. Maar kan niet opmaken wat die registeerd, alleen een batterij voltage. Meerdere modules kunnen batterij voltage registreren (o.a. dde/dme)
Als je accu ontlading had waren die velden met ampere bereiken ook ingevuld?
(Heb ik wel.eens gezien n.a.v. mijn keyless probleem)
EDIT Ik zie in infoveld 3 wel wat staan omtrent batterij ontlading...

Kijk ik naar die info velden 1 en 2 zie ik daar onderaan diverse fehler meldingen in aantallen.

Lijkt er misschien op dat die kapot is of ontkoppeld gezien er o.a. ram fouten worden weergegeven etc.?
Lijkt mij geen goed teken...in een eerste blik. EDIT ik zie dat evt normaal kan zijn...omdat ik bimmerprofs link ook "fehlers"zie staan

Heb je een metalen variant of zo'n zwarte ibs variant op je -pool? Weet je niet wat ik bedoel evt foto uploaden. De nieuwere variant (zwarte) kan evt. ook kapot gaan...

Wil je gaan weten welke module verantwoordelijk is die het systeem niet in slaap laat vallen, moet je het anders gaan aanpakken.

Wbt batterij spanning, let op, als jij deze op "ontsteking actief" hebt kan de batterij spanning zo tussen de 11 en 12V zakken...door stroomverbruik alle modules e.d.
Laatst gewijzigd door ehombie op 05 feb 2020, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ehombie

Bericht door ehombie » 04 feb 2020, 20:42

Wbt die lichtschakelaar...dat zou kunnen, maar hoe weet je dat zeker?
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

RobertF

Bericht door RobertF » 04 feb 2020, 22:17

Ik had van iemand de vraag gekregen of de deurverlichting ook veranderde als ik aan de instrumenten verlichting draaide. Toen ik daaraan draaide ging dit heel licht en gebeurde er niks met de instrumenten verlichting. Heb nu een andere lichtschakelaar besteld.
Is er iemand die weet hoe de oude eruit gaat zonder iets kapot te maken
Jaguar XK140DHC 1956

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 05 feb 2020, 08:57

even een simpel dingetje, heb je een jaar geleden toen de accu werd vervangen deze geregistreerd en ook op de juiste manier?
Dit moet namelijk echt met ISTA, registreren met Carly of programma's van 3e partijen blijkt niet te werken en laat de auto denken dat de accu niet is vernieuwd. Gevolg is dat de accu dan geladen wordt als een oude accu, wat een nieuwe accu eigenlijk vrij snel de das om doet...

Hier wat mij overkwam (dit zijn de foto's van mijn auto) https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/

hier nog een ander verhaaltje over accu's: https://bimmerprofs.com/registering-battery-launch/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

RobertF

Bericht door RobertF » 05 feb 2020, 10:16

De accu is gecodeerd met INPA. Trouwens de foutmelding is dat er een lekstroom is in ruststand, niet dat de accu slecht is
Jaguar XK140DHC 1956

ehombie

Bericht door ehombie » 05 feb 2020, 12:18

wbt die schakelaar, wacht maar dat je die hebt ontvangen. Je zult wel ergens met een trim removal tool de schakelaar eruit moeten wippen. Anders bekijk newtis.info of je daar wat kunt vinden.

@thijsvanzwam. ik ga ook eens in die infovelden snuffelen, bedankt voor de tip. Ik heb destijds bij aanschaf de batterij ook moeten registeren omdat dit niet was gedaan. Dit heb ik ook met carly gedaan (omdat ik me verder niet verdiept heb in de beschikbare progs).
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 05 feb 2020, 15:57

@ehombie:

Ik heb dat toentertijd ook gedaan, een nieuwe accu gekocht en met Carly geregistreerd. Na de melding "verhoogde accuontlading" aan het meten gegaan en uitgelezen met INPA. Daar bleek dat de registratie helemaal niet is gelukt. Contact opgenomen met bimmerprofs en hun bevindingen doorgestuurd naar Carly. Ik heb op kosten van Carly een nieuwe originele accu mogen kopen (na ongeveer anderhalf jaar met die andere nieuwe te hebben rondgereden!). Dat heb ik gedaan en heb het bedrag van de accu teruggekregen van ze.
Heb de nieuwe accu geregistreerd met ISTA en nu is alles wel zoals het hoort.

Ik ging er ook vanuit dat de (betaalde) functie om accu's te registreren in Carly naar mijn idee zou moeten werken...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

RobertF

Bericht door RobertF » 05 feb 2020, 20:51

Ik leer nu steeds meer van het uitlezen, ik heb vandaag het lichtmodule uitgelezen en kreeg volgende mededeling. De schakelaar heb ik al besteld en ik hoop dan ook dat het probleem van de ontlading opgelost is. Schakelaar is al verwijderd met removal tool om verdere ontlading tegen te gaan.
https://drive.google.com/open?id=15KNRm ... wmeDwWxZlY
https://drive.google.com/open?id=1F-csY ... Q--req-FUG
Laatst gewijzigd door RobertF op 07 feb 2020, 11:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Jaguar XK140DHC 1956

ehombie

Bericht door ehombie » 05 feb 2020, 22:21

Voor een foutcode...specifieker kun je ze niet krijgen. Goed gedaan en goed geïnformeerd.
E61 523i LCI verkocht

RobertF

Bericht door RobertF » 06 feb 2020, 00:58

Vroeger ging ik met een gereedschapkist en een spanningszoeker het probleem te lijf . Ik rij al 45 BMW en was nog nooit in de garage en dat wil ik graag zo houden. Ik heb mijn e23 745i afgelopen Kerstmis verkocht naar Polen, daaraan kon ik alles nog zelf.
Nooit gedacht dat ik met de computer de problemen zoek in mijn auto, en dat op mijn 73ste. Het internet en de forums zijn daar een voortreffelijk hulp bij.
Jaguar XK140DHC 1956

tom_il

Bericht door tom_il » 06 feb 2020, 09:36

Wow Respect 73J. BMW heeft een hele procedure om Accuontlading op te sporen. De moeilijkheid is dat de wagen een slaapmodus heeft. Deze dient monitored te worden gedurende lange tijd. Deze wagens zijn rijdende computers, zonder diagnose computer is het dikwijls zoeken naar een naald in een hooiberg.
Ik hoop dat je probleem opgelost is met die potentiometer. ik heb mijn twijfels hierover, vermits de binnen verlichting is uitgeschakeld als de wagen in slaap is. Zeker de moeite waard om te proberen.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”