328Ci schommelt in toeren en heeft bijgeluid tijdens stationair

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Robin22

328Ci schommelt in toeren en heeft bijgeluid tijdens stationair

Bericht door Robin22 » 17 feb 2020, 20:19

Hallo lezers,

Ik heb afgelopen vrijdag een testrit gemaakt in een E46 328Ci.
Tijdens het draaien van de motor vielen mij een aantal dingen op waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Ten eerste kwam ik maar slecht van de plek, ik moest vrij veel gas geven om te zorgen dat de motor bleef draaien en de auto wegreed. Nadat de motor in toeren steeg zakte hij vervolgens weer fiks, hierna reed ik pas echt goed weg. Het rijden ging overigens goed (hij was heerlijk snel).
Ten tweede, als ik in neutraal stond en gas gaf (revven) zakten de toeren na loslaten van het gas tot circa 600 toeren, vervolgens steeg deze weer even naar een normaal niveau waarna hij weer naar diezelfde 600 toeren zakte, hierna bleef hij gewoon normaal stationair draaien.
Ten derde maakte de auto tijdens het stationair rijden een bijgeluid (zoals de dealer het noemde, ben hier zelf vergeten op te letten).

Zelfs na dit alles ben ik toch wel lichtelijk verliefd geworden op deze auto en wil ik hem wel graag hebben. :gek:

Mijn vraag aan jullie: Heeft iemand ook maar enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik lees zo hier en daar wat over de aanzuiging van valse lucht, zou dat kunnen? Verdere adviezen betreft de aanschaf zijn ook van harte welkom!

Groeten, Robin!

Peter160

Re: 328Ci schommelt in toeren en heeft bijgeluid tijdens stationair

Bericht door Peter160 » 28 feb 2020, 11:41

Hoi man, verliefd worden op BMW is niet lastig.
Bijgeluiden die je hoort wel wat lastig zo.
Omdat hij slecht trekt (van zijn plaats komt) zou het mij niet verbazen dat het de VANOS is.
Die ratelen wanneer ze versleten zijn. Reparatie kost een 400,-, zijn speciaal bedrijven voor.
Als je valse lucht lekkage hebt (vacuum lek) kan je dit redelijk snel merken door wanneer de auto stationair draait je de oliedop moet losdraaien.
Deze moet aangezogen worden (vacuum). (licht vacuum.
Tevens gaat de motor dan minder netjes draaien.
Van valse lucht lekkage krijg je overigens geen bijgeluiden.
Wel van je DISA klep wanneer deze defect is.

Overigens kunnen ze VANOS ook uitlezen.
Ik zou een aankoopkeuring doen voor je hem aanschaft.
Succes.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”