Nurdt 323CI trackcar
Nurdt 323CI trackcar
Hoi!
Mijn naam is Bert, 30 jaren jong en zojuist eigenaar van een 323CI van '00.
Deze auo gekocht met de intentie om deze als tracktool te gaan gebruiken.
Ze heeft 224dkm gelopen en wat schade aan voor en achterzijde. Enkel cosmetisch.
Ik heb haar nu in de garage staan en een "apk" gedaan.
Helaas paar dingen geconstateerd:
Diffrubber gescheurd, veroorzaakte gebonk met gas loslaten.
Remschijf rechtsvoor krom (schijf is niet goed weg gesleten en gaf trilling aan stuur met remmen)
Remolieleiding die lekt bij de pomp.
Carterpanpakking zweet net als koppakking.
De subframe rubbers zijn redelijk maximaal te noemen, niet slecht, maar ook niet het jufvanhet...
Wat te doen?
De voorremmen ga ik gelijk wisselen naar een 330 set.
Diff rubber wisselen.
Remolieslang wisselen.
Alle olien vervangen.
Alleen 1 vraag, wat voor olie kan ik het beste voor trackdays gebruiken? 5w40? 10w60?
Mijn naam is Bert, 30 jaren jong en zojuist eigenaar van een 323CI van '00.
Deze auo gekocht met de intentie om deze als tracktool te gaan gebruiken.
Ze heeft 224dkm gelopen en wat schade aan voor en achterzijde. Enkel cosmetisch.
Ik heb haar nu in de garage staan en een "apk" gedaan.
Helaas paar dingen geconstateerd:
Diffrubber gescheurd, veroorzaakte gebonk met gas loslaten.
Remschijf rechtsvoor krom (schijf is niet goed weg gesleten en gaf trilling aan stuur met remmen)
Remolieleiding die lekt bij de pomp.
Carterpanpakking zweet net als koppakking.
De subframe rubbers zijn redelijk maximaal te noemen, niet slecht, maar ook niet het jufvanhet...
Wat te doen?
De voorremmen ga ik gelijk wisselen naar een 330 set.
Diff rubber wisselen.
Remolieslang wisselen.
Alle olien vervangen.
Alleen 1 vraag, wat voor olie kan ik het beste voor trackdays gebruiken? 5w40? 10w60?
Re: Nurdt 323CI trackcar
5w-40
10w-60 alleen in M-modellen toepassen
10w-60 alleen in M-modellen toepassen
Re: Nurdt 323CI trackcar
Ah thx! twijfelde dus al, maar is toch het bloed van het beestje :-)
Re: Nurdt 323CI trackcar
Eerste aanschaffen zijn gedaan.
Complete voorremmerij overgenomen van een 330d. Zodra ik ermee begin zal ik er fotos van gaan plaatsen.
Schroefset op de kop weten te tikken.
Ga binnenkort eens beginnen met strippen voor onderdelen die overbodig zijn. Daarna ook maar kijken voor het installeren van bovenstaande.
Nog twijfelpunt om toch eerst een camber/caster plates te regelen voor het plaatsen vd schroefset of dit ooit ergens later te doen.
Complete voorremmerij overgenomen van een 330d. Zodra ik ermee begin zal ik er fotos van gaan plaatsen.
Schroefset op de kop weten te tikken.
Ga binnenkort eens beginnen met strippen voor onderdelen die overbodig zijn. Daarna ook maar kijken voor het installeren van bovenstaande.
Nog twijfelpunt om toch eerst een camber/caster plates te regelen voor het plaatsen vd schroefset of dit ooit ergens later te doen.
Re: Nurdt 323CI trackcar
Mooi project, ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Ik ben zelf ook bezig aan een trackday auto. Ben je ook van plan iets aan de performance te doen?
Re: Nurdt 323CI trackcar
Ben benieuwd naar de verdere plannen, Bert! Ziet er in ieder geval veel belovend uit!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Nurdt 323CI trackcar
Eerste is gedaan.
Originele dempers zijn verkocht en de velgen... 1 raam Mechanisme verkocht.
Eerst maar met de schroefset begonnen..
Demonteren zat tegen, spul zat muur vast. Ook een fuseetrekker opgehaald, welke niet echt paste... toch geprobeerd. Breekt schroefdraad af van de spoorstang. Heerlijk.
Dus slijpschijf erbij voor de fusee trekker om deze maar auto specifiek te maken...
Daarna niks geen gedonder en alles er makkelijk af en weer op.
Nieuwe korte koppelstangen eronder
Nieuwe spoorstangen, deze had ik nog nieuw liggen van een oude e46 (lucky me)
En de nieuwe schroefset eronder.
Binnenkort verder met spul eruit trekken.
Start gewicht:
1440kg met halve tank benzine, excl bestuurder.
Gewicht eruit:
Raam mechanisme passagier 2,4kg
Schokbrekers voor, -1,7 per stuk.(3,4kg)
Originele was 7,3kg en schroefset 5,6kg per voorpoot!
Heb er wel al meer uit, maar moet nog gewogen worden.. Komt nog wel een update binnen kort!
Originele dempers zijn verkocht en de velgen... 1 raam Mechanisme verkocht.
Eerst maar met de schroefset begonnen..
Demonteren zat tegen, spul zat muur vast. Ook een fuseetrekker opgehaald, welke niet echt paste... toch geprobeerd. Breekt schroefdraad af van de spoorstang. Heerlijk.
Dus slijpschijf erbij voor de fusee trekker om deze maar auto specifiek te maken...
Daarna niks geen gedonder en alles er makkelijk af en weer op.
Nieuwe korte koppelstangen eronder
Nieuwe spoorstangen, deze had ik nog nieuw liggen van een oude e46 (lucky me)
En de nieuwe schroefset eronder.
Binnenkort verder met spul eruit trekken.
Start gewicht:
1440kg met halve tank benzine, excl bestuurder.
Gewicht eruit:
Raam mechanisme passagier 2,4kg
Schokbrekers voor, -1,7 per stuk.(3,4kg)
Originele was 7,3kg en schroefset 5,6kg per voorpoot!
Heb er wel al meer uit, maar moet nog gewogen worden.. Komt nog wel een update binnen kort!
Re: Nurdt 323CI trackcar
Leuke updates! Kijk uit naar de volgende post
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Nurdt 323CI trackcar
Tot nu toe weinig tijd besteed. Heb enkel nog wat onderdelen weer bemachtigd en wat verder
gegaan met het leeg halen. Hoop binnenkort zodra de tuin ed thuis klaar zijn meer tijd
te kunnen steken in het verder “bouwen”.
Heb een lijstje met gewichten wat er tot nu toe uit is:
Heb 2 kuipstoelen op de kop weten te tikken incl rails. Enigste waar ik straks naar moet gaan kijken is het monteren van ze. Wel al even gepast natuurlijk....
Tevens een goede set wielen bemachtigd. Een setje styling 68 OEM bmw. Breedset. Waarom? Voorzijde is 9,5kg per velg en achterzijde 9,8kg per velg. Erg lichte OEM velgen voor een betaalbare prijs. Had rond gekeken naar lichtere velgen, echter kom je dan op BBS oid die kneiters aan de prijs zijn. Zaten leuke banden onder, voor Michelin pilot sport 3 en achter pilot sport 4 met ruim profiel!
Verdere updates komen natuurlijk nog!
gegaan met het leeg halen. Hoop binnenkort zodra de tuin ed thuis klaar zijn meer tijd
te kunnen steken in het verder “bouwen”.
Heb een lijstje met gewichten wat er tot nu toe uit is:
Heb 2 kuipstoelen op de kop weten te tikken incl rails. Enigste waar ik straks naar moet gaan kijken is het monteren van ze. Wel al even gepast natuurlijk....
Tevens een goede set wielen bemachtigd. Een setje styling 68 OEM bmw. Breedset. Waarom? Voorzijde is 9,5kg per velg en achterzijde 9,8kg per velg. Erg lichte OEM velgen voor een betaalbare prijs. Had rond gekeken naar lichtere velgen, echter kom je dan op BBS oid die kneiters aan de prijs zijn. Zaten leuke banden onder, voor Michelin pilot sport 3 en achter pilot sport 4 met ruim profiel!
Verdere updates komen natuurlijk nog!
Re: Nurdt 323CI trackcar
Auto is nu bijna leeg. Zowat alle bekabeling getrokken wat niet meer nodig was.
Al het teer eruit gehaald dmv fohn en plamuur mes. Wat een werk.... Maarrr 10 kg eraf!
Veel tijd zat erin om alles netjes te demonteren.
Zit nu rond de 230kg wat uit de auto is gekomen.
Bekabeling zit ik op een slordige 6kg wat eruit is gegaan.
Ga nog wel de stroomkabels verleggen om een paar meter van die dikke kabel minder te maken. Binnenkort eens een kleinere accu erop proberen te zetten. Heb nog een 44ah accu liggen. Is toch weer 7kg lichter dan de originele dikkert die achterin ligt.
Hoe ik te werk ben gegaan met de bekabeling. Eerst de auto zien te starten met het minimale wat nodig was.
Tellerunit, lichtschakelaar en airbagcomputer.
Als 1 van deze 3 niet aangesloten is start de auto niet... (lichtschakelaar wist ik eerst niet.....)
Hierna alles getagd wat wat was. Om duidelijk te houden welke kabel waarvan...
Uiteindelijk elke kabelboompje die ik weg haalde auto gestart om te checken of hij t nog doet natuurlijk! Controleren is zeker weten. ;-)
Ben nu begonnen met de airco delete. Zodra dat allemaal eruit is ook de bekabeling van airco verwijderen en dan bekabeling afwerken in de zekeringkast. Hierna bekabeling netjes afwerken.
Wat ligt er nog:
330 remmerij
Kuipstoelen monteren en stellen (heb een zeeeeer goede buurman die zich opofferde om beetje las werk te doen)
Subframe verstevigings platen (rubbers nog even bestellen)
Iemand suggesties los van powerflex?
Al het teer eruit gehaald dmv fohn en plamuur mes. Wat een werk.... Maarrr 10 kg eraf!
Veel tijd zat erin om alles netjes te demonteren.
Zit nu rond de 230kg wat uit de auto is gekomen.
Bekabeling zit ik op een slordige 6kg wat eruit is gegaan.
Ga nog wel de stroomkabels verleggen om een paar meter van die dikke kabel minder te maken. Binnenkort eens een kleinere accu erop proberen te zetten. Heb nog een 44ah accu liggen. Is toch weer 7kg lichter dan de originele dikkert die achterin ligt.
Hoe ik te werk ben gegaan met de bekabeling. Eerst de auto zien te starten met het minimale wat nodig was.
Tellerunit, lichtschakelaar en airbagcomputer.
Als 1 van deze 3 niet aangesloten is start de auto niet... (lichtschakelaar wist ik eerst niet.....)
Hierna alles getagd wat wat was. Om duidelijk te houden welke kabel waarvan...
Uiteindelijk elke kabelboompje die ik weg haalde auto gestart om te checken of hij t nog doet natuurlijk! Controleren is zeker weten. ;-)
Ben nu begonnen met de airco delete. Zodra dat allemaal eruit is ook de bekabeling van airco verwijderen en dan bekabeling afwerken in de zekeringkast. Hierna bekabeling netjes afwerken.
Wat ligt er nog:
330 remmerij
Kuipstoelen monteren en stellen (heb een zeeeeer goede buurman die zich opofferde om beetje las werk te doen)
Subframe verstevigings platen (rubbers nog even bestellen)
Iemand suggesties los van powerflex?
Re: Nurdt 323CI trackcar
Dat is behoorlijk wat gewicht eraf! Goed bezig!
Re: Nurdt 323CI trackcar
Dat scheelt weer wat kilootjes. Ziet er goed uit zeg.
Hoop ook ooit een trackcar te hebben, lijkt me een goede hobby in de toekomst .
Hoop ook ooit een trackcar te hebben, lijkt me een goede hobby in de toekomst .
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Nurdt 323CI trackcar
Airco delete is klaar.
Al met al zon 20kg wat er totaal uit is gekomen.
Dit is incl de radiator en de heatertjes die in de HVAC bak zitten! Deze heb ik dus ook volledig gedemonteerd en weer in elkaar gezet.
Zit nu op een gewicht van 1195kg van de auto met alles wat eruit is gekomen. Mijn streefgewicht was in de 11.... kg
Heb hierna de bekabeling afgewerkt en weer begonnen met monteren.
Tijdens het monteren per ongeluk een paar kabelbreukjes gemaakt met het plaatsen van de HVAC en deze vast te zetten.
Hierdoor zaten er enkele kabels geklemd en deden een paar items het niet meer na testen.... grrrmbl.
HVAC eruit, kabelbreukjes hersteld en weer terug naar monteren.. Dit keer wel opgelet waar de kabels komen.............
Hierna moest de dashboard weer terug. Maar vond de dash compleet iets aan de zware kant. Heb circa 3kg ervan af gezaagd met een fijne zaagje. Zo lijkt het toch nog een beetje een auto maar toch met het minimum aan wat nodig is qua gewicht!
Ben nu bijna zover met alle elektra af te werken dat ik kan beginnen aan de remmen. Heb nog de 330 remmen liggen.
Hierna maar even kijken om de stoelen te gaan plaatsen.
In de tussentijd had ik nog een ouwe accu liggen van onze fiat500. Die was ooit eens gewisseld, was toendertijd niet het probleem.
Deze gewogen en vergeleken met de "ouwe bmw" accu, 8,5kg verschil! Gelijk maar testen of de bmw probleemloos aanslingert... merkte geen verschil... starten en lopen
Binnenkort weer meer.
Al met al zon 20kg wat er totaal uit is gekomen.
Dit is incl de radiator en de heatertjes die in de HVAC bak zitten! Deze heb ik dus ook volledig gedemonteerd en weer in elkaar gezet.
Zit nu op een gewicht van 1195kg van de auto met alles wat eruit is gekomen. Mijn streefgewicht was in de 11.... kg
Heb hierna de bekabeling afgewerkt en weer begonnen met monteren.
Tijdens het monteren per ongeluk een paar kabelbreukjes gemaakt met het plaatsen van de HVAC en deze vast te zetten.
Hierdoor zaten er enkele kabels geklemd en deden een paar items het niet meer na testen.... grrrmbl.
HVAC eruit, kabelbreukjes hersteld en weer terug naar monteren.. Dit keer wel opgelet waar de kabels komen.............
Hierna moest de dashboard weer terug. Maar vond de dash compleet iets aan de zware kant. Heb circa 3kg ervan af gezaagd met een fijne zaagje. Zo lijkt het toch nog een beetje een auto maar toch met het minimum aan wat nodig is qua gewicht!
Ben nu bijna zover met alle elektra af te werken dat ik kan beginnen aan de remmen. Heb nog de 330 remmen liggen.
Hierna maar even kijken om de stoelen te gaan plaatsen.
In de tussentijd had ik nog een ouwe accu liggen van onze fiat500. Die was ooit eens gewisseld, was toendertijd niet het probleem.
Deze gewogen en vergeleken met de "ouwe bmw" accu, 8,5kg verschil! Gelijk maar testen of de bmw probleemloos aanslingert... merkte geen verschil... starten en lopen
Binnenkort weer meer.
Re: Nurdt 323CI trackcar
Pfoe, da’s een net gewicht zeg!
Ben benieuwd hoe ‘ie zich op het circuit gaat gedragen.
Ben benieuwd hoe ‘ie zich op het circuit gaat gedragen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw