van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Hi,
Ik ben aan het overwegen deze motor wissel wel/niet te doen.
Mijn auto is een 325i handgeschakelde pre-facelift van 2006.
Ik weet dat de DME/ECU motormanagement aangepast moet worden, dit kan ik niet zelf en zal daar iemand voor moeten vinden die mij daarmee kan helpen.
Hardware matig vergelijkend in de onderdelen boeken zie ik dat eigenlijk alles van een 330i een ander onderdeel nummer heeft maar mijn vraag is of dat het ook echt nodig is om werkelijk alles te vervangen zoals
- het motorblok ja dat is duidelijk
- Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ? of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
- Aandrijfas is anders
- Differentieel is nu 3.23 en van een 330i is 3.15, deze wil ik uiteraard aanpassen omdat ik anders met onnodig hoog toerental rij.
- Remmerij is duidelijk, een set andere remtangen en bijbehorende blokken/schijven lossen dit op. Deze upgrade komt er sowieso op, remtangen heb ik inmiddels en de rest koop ik nieuw.
Reden waarom ik dit nu overweeg is omdat de auto deels uit elkaar heb liggen ivm veel roestvorming sub-frame achter en bodem daar waarmee dus ook diff en aandrijfas er onderuit liggen incl remmerij achter.
Nee ik ga geen andere auto kopen/zoeken omdat dat eenvoudiger is, de auto is al aardig op leeftijd en ik heb er al best veel aan hersteld en geen zin met een andere auto weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Ja ik weet dat het een aardig potje € zal kosten terwijl mijn blok/bak/diff nu bij 200K kmtr eigenlijk nog prima zijn maar wellicht kan ik daar weer een ander blij mee maken.
Reden dat ik dit zal doen is omdat ik het leuk vind om deze aanpassing zelf aan de auto te gaan doen maar uiteraard is het budget afhankelijk en wanneer ik weet wat ik wel/niet kan gebruiken en wat wel/niet zou moeten vervangen kan ik eens een sommetje gaan maken.
Ik ben aan het overwegen deze motor wissel wel/niet te doen.
Mijn auto is een 325i handgeschakelde pre-facelift van 2006.
Ik weet dat de DME/ECU motormanagement aangepast moet worden, dit kan ik niet zelf en zal daar iemand voor moeten vinden die mij daarmee kan helpen.
Hardware matig vergelijkend in de onderdelen boeken zie ik dat eigenlijk alles van een 330i een ander onderdeel nummer heeft maar mijn vraag is of dat het ook echt nodig is om werkelijk alles te vervangen zoals
- het motorblok ja dat is duidelijk
- Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ? of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
- Aandrijfas is anders
- Differentieel is nu 3.23 en van een 330i is 3.15, deze wil ik uiteraard aanpassen omdat ik anders met onnodig hoog toerental rij.
- Remmerij is duidelijk, een set andere remtangen en bijbehorende blokken/schijven lossen dit op. Deze upgrade komt er sowieso op, remtangen heb ik inmiddels en de rest koop ik nieuw.
Reden waarom ik dit nu overweeg is omdat de auto deels uit elkaar heb liggen ivm veel roestvorming sub-frame achter en bodem daar waarmee dus ook diff en aandrijfas er onderuit liggen incl remmerij achter.
Nee ik ga geen andere auto kopen/zoeken omdat dat eenvoudiger is, de auto is al aardig op leeftijd en ik heb er al best veel aan hersteld en geen zin met een andere auto weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Ja ik weet dat het een aardig potje € zal kosten terwijl mijn blok/bak/diff nu bij 200K kmtr eigenlijk nog prima zijn maar wellicht kan ik daar weer een ander blij mee maken.
Reden dat ik dit zal doen is omdat ik het leuk vind om deze aanpassing zelf aan de auto te gaan doen maar uiteraard is het budget afhankelijk en wanneer ik weet wat ik wel/niet kan gebruiken en wat wel/niet zou moeten vervangen kan ik eens een sommetje gaan maken.
MvG,
Huub
Huub
vraagje V-Bak: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Versnellingsbak GS6-37BZ/DZ
Betreft de V-Bak handgeschakeld 330i :GS6-37BZ/DZ
Deze bak zit ook onder veel diesels maar voordat ik er 'lul-kraak' 1 aanschaf wil ik graag weten of deze bak onder een bv 320D vandaan gelijk is aan de bak van een 330i.
Benaming vd bak is gelijk maar onderdeel nr is anders volgens het onderdelen boek.
Weet iemand wat de verschillen zijn ?
V-Bak: GS6-37BZ
330i 23007565853
320d 23007562730
318d 23007565194
*Allemaal gebaseerd op bouwjaar mei-2006
Alvast dank,
Update
Inmiddels iets verder,
Nog steeds geen antwoord of de 'diesel v-bakken' uitwisselbaar zijn maar vermoed van niet.
Wel gevonden onder welke auto's met welke motoren deze v-bak geleverd is geweest.
Betreft de V-Bak handgeschakeld 330i :GS6-37BZ/DZ
Deze bak zit ook onder veel diesels maar voordat ik er 'lul-kraak' 1 aanschaf wil ik graag weten of deze bak onder een bv 320D vandaan gelijk is aan de bak van een 330i.
Benaming vd bak is gelijk maar onderdeel nr is anders volgens het onderdelen boek.
Weet iemand wat de verschillen zijn ?
V-Bak: GS6-37BZ
330i 23007565853
320d 23007562730
318d 23007565194
*Allemaal gebaseerd op bouwjaar mei-2006
Alvast dank,
Update
Inmiddels iets verder,
Nog steeds geen antwoord of de 'diesel v-bakken' uitwisselbaar zijn maar vermoed van niet.
Wel gevonden onder welke auto's met welke motoren deze v-bak geleverd is geweest.
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Besloten de upgrade van 325i naar 330i te gaan doen.
Differentieel heb ik inmiddels binnen
Aandrijfas van v-bak naar diff is onderweg.
Nog zoekende naar een v-bak (al wat gevonden maar de aanbieder kan niet aangeven hoeveel km deze gedraaid heeft).
Nog zoekende naar een blok, deze worden wel aangeboden maar kijk eerst even rustig rond.
Dus zo meteen een complete aandrijflijn N52B25 + handbak + aandrijfas + diff in de aanbieding.
Ook de complete remmerij, remklauwen en schijven
Differentieel heb ik inmiddels binnen
Aandrijfas van v-bak naar diff is onderweg.
Nog zoekende naar een v-bak (al wat gevonden maar de aanbieder kan niet aangeven hoeveel km deze gedraaid heeft).
Nog zoekende naar een blok, deze worden wel aangeboden maar kijk eerst even rustig rond.
Dus zo meteen een complete aandrijflijn N52B25 + handbak + aandrijfas + diff in de aanbieding.
Ook de complete remmerij, remklauwen en schijven
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Succes met je project!
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Wie kan mij helpen met de upgrade van het motormanagement van N52B25 naar N52B30 ?
Alvast dank,
Alvast dank,
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Dat kan ik wel. Ik zit op 20 min rijden van jou.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Thanks Source,
Heb je een email via het forum gestuurd.
Heb je een email via het forum gestuurd.
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Waar het allemaal mee is begonnen..
Roestvorming aan subframe en bodem achter.
Ik heb de hele santemekraam gedemonteerd, schoongemaakt, in de roestomvormer gezet, owatrol CIF, verse lak.
Heel, heel veel nwe onderdelen zoals alle lagers/rubbers/bussen, armen boutjes, remleidingen, handremkabels etc.
Vandaag staat de auto weer op 4 wielen en kan het upgrade project van 325i naar 330i beginnen
Paar foto's voor de liefhebbers:
Zoals het was
Schoonmaak aan de gang
Resultaat
Roestvorming aan subframe en bodem achter.
Ik heb de hele santemekraam gedemonteerd, schoongemaakt, in de roestomvormer gezet, owatrol CIF, verse lak.
Heel, heel veel nwe onderdelen zoals alle lagers/rubbers/bussen, armen boutjes, remleidingen, handremkabels etc.
Vandaag staat de auto weer op 4 wielen en kan het upgrade project van 325i naar 330i beginnen
Paar foto's voor de liefhebbers:
Zoals het was
Schoonmaak aan de gang
Resultaat
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Succes met je project, hopelijk lukt het allemaal lekker vlot
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Vandaag een blok en een v-bak besteld.
Deze komen ergens komende week binnen.
Dan inventariseren en benodigdheden bestellen zoals pakkingen en keringen, deze ga ik vervangen voor de inbouw.
Ook is het schakelset iets anders en nog wat zaken uit te zoeken.
Verder ben ik nog de voorpoten aan het vervangen (Veren - Schokbrekers) en in afwachting van een kleine bestelling daarvoor.
Daarna kan de grote klus beginnen, de uitbouw van bak en blok.
Al met al begint het meer op een deel-restauratie te lijken
Deze komen ergens komende week binnen.
Dan inventariseren en benodigdheden bestellen zoals pakkingen en keringen, deze ga ik vervangen voor de inbouw.
Ook is het schakelset iets anders en nog wat zaken uit te zoeken.
Verder ben ik nog de voorpoten aan het vervangen (Veren - Schokbrekers) en in afwachting van een kleine bestelling daarvoor.
Daarna kan de grote klus beginnen, de uitbouw van bak en blok.
Al met al begint het meer op een deel-restauratie te lijken
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Vandaag de N52B30 ontvangen met 153K kmtr op de klok.
De V-Bak was er al eerder deze week.
Nu e.e.a. schoonmaken, uitbouwen etc.
De V-Bak was er al eerder deze week.
Nu e.e.a. schoonmaken, uitbouwen etc.
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Dat is mooi spul!
Succes met de ombouw
Succes met de ombouw
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Alweer even geleden,
Kleine update nwe voorpoten geplaatst, 2,5 ltr motor uitgebouwd
Na een beetje schoonmaken en plaatsen van nwe motorsteunen
De N52B25 is inmiddels verkocht en gaat een overleden 'familie lid' vervangen zodat er weer een E9x is gered van de ondergang
Kleine update nwe voorpoten geplaatst, 2,5 ltr motor uitgebouwd
Na een beetje schoonmaken en plaatsen van nwe motorsteunen
De N52B25 is inmiddels verkocht en gaat een overleden 'familie lid' vervangen zodat er weer een E9x is gered van de ondergang
MvG,
Huub
Huub