Veel geluid na vervangen viscokoppeling
Veel geluid na vervangen viscokoppeling
Heren van het forum,
Bmw e39 2002 520, 170 pk
Na het bijvullen van de airco, kwam naderhand de aircoboer naar me toe, en zei verneem jij wel eens vliegtuig geluid bij het optrekken, niet dat me opviel zei ik, hij gaf als tip, dat ik me viscokoppeling moest vervangen.
Nou had ik al last van koelvloeistof bijvullen regelmatig, dus me garage maar nieuwe radiator laten inzetten en dan gelijk maar een nieuwe viscokoppeling.
Maar wat ik nu wel erg merk, heel veel geluid bij het optrekken ook bij koude motor, en nog veel harder bij de airco aanzetten, lijk wel een Boeing!!!
Ik begrijp er niks van, ben dat heerlijke stille bmw 6 cil geluid kwijt word behoorlijk overstemt door het geluid, lijkt wel of heel veel licht moet aanzuigen of afblazen.
Weten jullie forumleden wat het zijn??
Hopelijk hebben jullie de oplossing of ervaring
Gr mik
Bmw e39 2002 520, 170 pk
Na het bijvullen van de airco, kwam naderhand de aircoboer naar me toe, en zei verneem jij wel eens vliegtuig geluid bij het optrekken, niet dat me opviel zei ik, hij gaf als tip, dat ik me viscokoppeling moest vervangen.
Nou had ik al last van koelvloeistof bijvullen regelmatig, dus me garage maar nieuwe radiator laten inzetten en dan gelijk maar een nieuwe viscokoppeling.
Maar wat ik nu wel erg merk, heel veel geluid bij het optrekken ook bij koude motor, en nog veel harder bij de airco aanzetten, lijk wel een Boeing!!!
Ik begrijp er niks van, ben dat heerlijke stille bmw 6 cil geluid kwijt word behoorlijk overstemt door het geluid, lijkt wel of heel veel licht moet aanzuigen of afblazen.
Weten jullie forumleden wat het zijn??
Hopelijk hebben jullie de oplossing of ervaring
Gr mik
- LarsBrugman
Re: Veel geluid na vervangen viscokoppeling
Dat geluid wordt inderdaad door de visco veroorzaakt. Ik heb zelf dit soort ervaringen met aftermarket visco koppelingen, die enorm veel lawaai maken na installatie. Origineel BMW lost dit in veel gevallen op.
Is er een originele ingezet of een aftermarket ? Daar zou het inderdaad in kunnen zitten.
Ik ben ook nog steeds aan het 'klooien' met mijn visco, zie eigen topic... 525i E39 bj 2002.
Ik heb om te proberen een viscokoppeling van de sloop geprobeerd (kostte een paar tientjes, dacht gewoon proberen), maar deze joelt nog harder dan de defecte die ik er in had zitten.
Met koude motor gaat het nog goed, maar na een paar kilometer begint het geblaas en gejoel.
Welk merk zit er af-fabriek in gemonteerd dan? Eigen merk BMW, of Hella, FebiBiltstein?
Wanneer ik Google op Visco koppeling BMW E39 kom ik alle smaken tegen, van 30 euro nieuw, tot dik over de 100.
Welke moet ik hebben?
edit: bij Offenga vind ik deze... Vertrouwd adres, dus dit zal de goede zijn? Op kenteken opgezocht.
https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/k ... ing-3gaats
Ik heb om te proberen een viscokoppeling van de sloop geprobeerd (kostte een paar tientjes, dacht gewoon proberen), maar deze joelt nog harder dan de defecte die ik er in had zitten.
Met koude motor gaat het nog goed, maar na een paar kilometer begint het geblaas en gejoel.
Welk merk zit er af-fabriek in gemonteerd dan? Eigen merk BMW, of Hella, FebiBiltstein?
Wanneer ik Google op Visco koppeling BMW E39 kom ik alle smaken tegen, van 30 euro nieuw, tot dik over de 100.
Welke moet ik hebben?
edit: bij Offenga vind ik deze... Vertrouwd adres, dus dit zal de goede zijn? Op kenteken opgezocht.
https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/k ... ing-3gaats
- LarsBrugman
Visco is origineel van Behr.
Volgens mij is dat geluid niet van de Visco koppeling maar van je Airco Fan.
Die zit tussen je voorbumper en radiator.

ik had zelfde probleem nadat ik mijne vervangen had omdat de oude niet werkte.
Hier mijn verhaal viewtopic.php?t=56900&start=15
Leek wel een straaljager als die aanging.
heb ik met huidige auto geen last van. Probleem is dat snelheid geregeld wordt door de ECU, dus je kan er niets aan doen.
Visco wordt niet door ECU geregeld maar door je motor. Toeren zal nooit meer zijn dan dat wat de motor draait
Die zit tussen je voorbumper en radiator.

ik had zelfde probleem nadat ik mijne vervangen had omdat de oude niet werkte.
Hier mijn verhaal viewtopic.php?t=56900&start=15
Leek wel een straaljager als die aanging.
heb ik met huidige auto geen last van. Probleem is dat snelheid geregeld wordt door de ECU, dus je kan er niets aan doen.
Visco wordt niet door ECU geregeld maar door je motor. Toeren zal nooit meer zijn dan dat wat de motor draait
-
vervang je thermosckakelaar eens. deze zit in je onderste slang. deze regelt de electrische fan. kost een paar tientjes.als deze kapot is gaat de fan op volle toeren draaien. had het zelfde probleem. sckakelaar kun je er zo uitwippen. zit een clipje op. daarna loeide de fan niet meer en slaat gewoon aan als het moet. succes martin
-
ik bedoelde dewaterslang die van je thermostaathuis naar de radiateur loopt daar zie je boven af een schakelaar zitten langs de airco
-
Nu ben ik nieuwschierig geworden, wat is het ""normale"" gedrag van een viscokoppeling eigenlijk?
die van mij begint pas te lopen net nadat de motor op temparatuur is, maar blijft vervolgens ook wel joelen, ook middenin de winter na een lang stuk snelweg of regionale weg.
motortemparatuur staat echter keurig in het midden.
wat zijn indicaties dat de viscokoppeling aan vervanging toe zou zijn?
die van mij begint pas te lopen net nadat de motor op temparatuur is, maar blijft vervolgens ook wel joelen, ook middenin de winter na een lang stuk snelweg of regionale weg.
motortemparatuur staat echter keurig in het midden.
wat zijn indicaties dat de viscokoppeling aan vervanging toe zou zijn?
-
dat is je electrische fan die aanslaat.vervang de thermoschakelaar, als je viscokoppeling kapot is kun jemerken door met een opgerolde krant by een hoger toerental de vin tegen te houden. als je hem kunt tegenhouden met een warme motor id de visco kapot succes martin
Hoi, erg late reactie. Privé erg druk geweest met andere zaken. Ik wil er nu toch wel werk van gaan maken, want het gejoel wordt storend...martindebelitos schreef: ↑16 jun 2020, 12:12 ik bedoelde dewaterslang die van je thermostaathuis naar de radiateur loopt daar zie je boven af een schakelaar zitten langs de airco
Is dit zelf te doen? Ik heb 2 linker handen, maar dingen die plug and play zijn moet nog wel lukken.
En is wat ik moet hebben dan de thermostaat + MAP sensor
deze: https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/k ... map-sensor
Of moet ik een temperatuursensor voor de koelvloeistof hebben?
Deze: https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/k ... lvloeistof
Of geen van beiden?
-
hallo de onderste moet je hebben .de koelvloeistof temperatuur meter.deze kun je er zo uitklikken zonder koelvloeistof verlies.succes martin
Dankje voor je reactie. Moet ik nog wat mee bestellen? Ze doen een suggestie om een kunstof ontluchtingsschroef mee te bestellen. Of heb ik dat niet nodig?
-
heb je niet nodig maar kun je altyd in je auto leggen kost byna niks
A.s. vrijdag naar de dealer voor de terugroepactie die op de auto staat (iets met de airbag). Gevraagd of ze dan ook heel even de sensor willen vervangen (als ik er dan toch ben...). Krijg vandaag de sensor binnen van Offenga.
Serviceadviseur van de dealer begint echter over het feit dat dit een behoorlijke klus is, en dat het gehele inlaatspruitstuk eruit moet om de sensor te vervangen (??). Klopt dit?
Serviceadviseur van de dealer begint echter over het feit dat dit een behoorlijke klus is, en dat het gehele inlaatspruitstuk eruit moet om de sensor te vervangen (??). Klopt dit?