Pagina 1 van 1

520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 28 aug 2020, 14:37
door djim308
Dag allen,

Het F10 model en dan vanaf 2012 heb ik een klein vraagje over het motorblok wat hierin ligt
Zit momenteel te denken om misschien mijn e92 325i in te ruilen voor F10 520i / 528i

Nou weet ik dat er diversen kwaaltjes met die auto's zijn maar vind het uit eindelijk ook wel weer meevallen.
Nu heb ik een en ander research gedaan en zie ik af en toe voorbij komen dat de 520i vanaf 2012 exact hetzelfde blok is dan die van een 528i alleen gedowngrade.. Maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden/krijgen.

Dus mijn vraag is, is dit ook zo en is deze ook simpel up te graden qua software naar een 528i?

Groetjes,

Djim

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 28 aug 2020, 14:55
door Edward
Ik zou doorsparen voor een echte 528i. Een 520i heeft minder vermogen, ergo ook mindere remmen en andere dingen die afgestemd zijn op een 520i. Klinkt allemaal leuk, alleen softwarematig gedowngrade... uitlaat, drijfstangen, inlaat, ga zo maar door. Maar goed, in tuningsland zijn nu al zoveel cowboys waarbij het allemaal goed gaat. Persoonlijk had ik het niet gedaan.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 28 aug 2020, 15:55
door djim308
Thanks,

Ik ben dan ook altijd een geluksvogel dat het bij mij mis gaat vandaar dat ik het zeker wil weten.
Voornaamste vraag is dan inderdaad ook of het blok EXACT hetzelfde is qua drijfstangen, zuigers, nokkenas, inlaat, uitlaat etc. maar uit jou antwoord maak ik dus op van NIET.

Weet ik voldoende en dan word het inderdaad doorsparen voor 528i of toch weer een e92 maar dan 330/335 rond 2012

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 28 aug 2020, 20:51
door Rinkana
Je moet er van uit gaan dat ze niet het zelfde zijn.
Ja, de vervangings onderdelen zijn het zelfde maar af fabriek kan (en zit) er een verschil van kwaliteit in de onderdelen die geplaatst worden.

Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)

Op het moment dat je ze vervangt zul je wel te A+ kwaliteit krijgen aangezien die dus ook voor de 528 zijn.

Zal je motor opblazen na de chip? Waarschijnlijk niet.
Is de kans groter dat er iets kapot gaat dan bij een 528? Ja

Verder heb je hoofdzakelijk nog de transmissie.
De ratio’s voor de 520 en de 528 zijn (fysiek) anders ivm het vermogensverschil.
Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden aangezien je wel evenveel pk’s kan hebben, maar je dus nooit het zelfde gevoel krijgt. En ook hier heb je onderdelen die dus meer voor een wat lager vermogen zijn.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 29 aug 2020, 10:22
door Source
Eigenlijk vraag je ik wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten...ook in 2020 is dat niet mogelijk.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 29 aug 2020, 22:56
door Toink
Rinkana schreef: 28 aug 2020, 20:51 Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)
Interessante opmerking... van welke bron komt deze informatie vandaan?

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 30 aug 2020, 05:37
door m.h.
Ja idd, ik vroeg het me ook al af......
En zeker welke onderdelen het dan zou betreffen.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 30 aug 2020, 11:40
door djim308
Mmmm, wordt er nog niet allemaal duidelijker op, maar de 520 heb ik inmiddels wel uit me hoofd gezet!
Source schreef: 29 aug 2020, 10:22 Eigenlijk vraag je ik wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten...ook in 2020 is dat niet mogelijk.
jaa precies daarom me vraag ;)
Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15? :ja:

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 30 aug 2020, 18:04
door Rinkana
Toink schreef: 29 aug 2020, 22:56Interessante opmerking... van welke bron komt deze informatie vandaan?
O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 30 aug 2020, 18:50
door m.h.
:duim: Bedankt voor het delen

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 31 aug 2020, 08:23
door Source
djim308 schreef: 30 aug 2020, 11:40jaa precies daarom me vraag ;)
Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15? :ja:
Nee want dat weet je niet. Kwaliteitsverschil heet dat.

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:14
door djim308
Rinkana schreef: 30 aug 2020, 18:04O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.
Thanks! Dit is precies waar ik naar zocht!

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:17
door djim308
Source schreef: 31 aug 2020, 08:23Nee want dat weet je niet. Kwaliteitsverschil heet dat.
Dit kan een eindeloze discussie worden, maar denk dat we mekaar enigzins toch wel begrijpen ;)
Gelukkig heb ik een goed antwoord op me vraag gekregen! Al was de 520 toch al uit me gedachten verdwijnen

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Geplaatst: 31 aug 2020, 12:03
door Toink
Dat artikel is in elk geval heel duidelijk, dank voor het delen!