520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Dag allen,
Het F10 model en dan vanaf 2012 heb ik een klein vraagje over het motorblok wat hierin ligt
Zit momenteel te denken om misschien mijn e92 325i in te ruilen voor F10 520i / 528i
Nou weet ik dat er diversen kwaaltjes met die auto's zijn maar vind het uit eindelijk ook wel weer meevallen.
Nu heb ik een en ander research gedaan en zie ik af en toe voorbij komen dat de 520i vanaf 2012 exact hetzelfde blok is dan die van een 528i alleen gedowngrade.. Maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden/krijgen.
Dus mijn vraag is, is dit ook zo en is deze ook simpel up te graden qua software naar een 528i?
Groetjes,
Djim
Het F10 model en dan vanaf 2012 heb ik een klein vraagje over het motorblok wat hierin ligt
Zit momenteel te denken om misschien mijn e92 325i in te ruilen voor F10 520i / 528i
Nou weet ik dat er diversen kwaaltjes met die auto's zijn maar vind het uit eindelijk ook wel weer meevallen.
Nu heb ik een en ander research gedaan en zie ik af en toe voorbij komen dat de 520i vanaf 2012 exact hetzelfde blok is dan die van een 528i alleen gedowngrade.. Maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden/krijgen.
Dus mijn vraag is, is dit ook zo en is deze ook simpel up te graden qua software naar een 528i?
Groetjes,
Djim
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Ik zou doorsparen voor een echte 528i. Een 520i heeft minder vermogen, ergo ook mindere remmen en andere dingen die afgestemd zijn op een 520i. Klinkt allemaal leuk, alleen softwarematig gedowngrade... uitlaat, drijfstangen, inlaat, ga zo maar door. Maar goed, in tuningsland zijn nu al zoveel cowboys waarbij het allemaal goed gaat. Persoonlijk had ik het niet gedaan.
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Thanks,
Ik ben dan ook altijd een geluksvogel dat het bij mij mis gaat vandaar dat ik het zeker wil weten.
Voornaamste vraag is dan inderdaad ook of het blok EXACT hetzelfde is qua drijfstangen, zuigers, nokkenas, inlaat, uitlaat etc. maar uit jou antwoord maak ik dus op van NIET.
Weet ik voldoende en dan word het inderdaad doorsparen voor 528i of toch weer een e92 maar dan 330/335 rond 2012
Ik ben dan ook altijd een geluksvogel dat het bij mij mis gaat vandaar dat ik het zeker wil weten.
Voornaamste vraag is dan inderdaad ook of het blok EXACT hetzelfde is qua drijfstangen, zuigers, nokkenas, inlaat, uitlaat etc. maar uit jou antwoord maak ik dus op van NIET.
Weet ik voldoende en dan word het inderdaad doorsparen voor 528i of toch weer een e92 maar dan 330/335 rond 2012
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Je moet er van uit gaan dat ze niet het zelfde zijn.
Ja, de vervangings onderdelen zijn het zelfde maar af fabriek kan (en zit) er een verschil van kwaliteit in de onderdelen die geplaatst worden.
Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)
Op het moment dat je ze vervangt zul je wel te A+ kwaliteit krijgen aangezien die dus ook voor de 528 zijn.
Zal je motor opblazen na de chip? Waarschijnlijk niet.
Is de kans groter dat er iets kapot gaat dan bij een 528? Ja
Verder heb je hoofdzakelijk nog de transmissie.
De ratio’s voor de 520 en de 528 zijn (fysiek) anders ivm het vermogensverschil.
Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden aangezien je wel evenveel pk’s kan hebben, maar je dus nooit het zelfde gevoel krijgt. En ook hier heb je onderdelen die dus meer voor een wat lager vermogen zijn.
Ja, de vervangings onderdelen zijn het zelfde maar af fabriek kan (en zit) er een verschil van kwaliteit in de onderdelen die geplaatst worden.
Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)
Op het moment dat je ze vervangt zul je wel te A+ kwaliteit krijgen aangezien die dus ook voor de 528 zijn.
Zal je motor opblazen na de chip? Waarschijnlijk niet.
Is de kans groter dat er iets kapot gaat dan bij een 528? Ja
Verder heb je hoofdzakelijk nog de transmissie.
De ratio’s voor de 520 en de 528 zijn (fysiek) anders ivm het vermogensverschil.
Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden aangezien je wel evenveel pk’s kan hebben, maar je dus nooit het zelfde gevoel krijgt. En ook hier heb je onderdelen die dus meer voor een wat lager vermogen zijn.
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Eigenlijk vraag je ik wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten...ook in 2020 is dat niet mogelijk.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Interessante opmerking... van welke bron komt deze informatie vandaan?
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Ja idd, ik vroeg het me ook al af......
En zeker welke onderdelen het dan zou betreffen.
En zeker welke onderdelen het dan zou betreffen.
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Mmmm, wordt er nog niet allemaal duidelijker op, maar de 520 heb ik inmiddels wel uit me hoofd gezet!
Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15?
jaa precies daarom me vraag

Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15?

Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.
Laatst gewijzigd door Edward op 30 aug 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat ingekort.
Reden: Citaat ingekort.
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Nee want dat weet je niet. Kwaliteitsverschil heet dat.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Thanks! Dit is precies waar ik naar zocht!Rinkana schreef: ↑30 aug 2020, 18:04O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Dit kan een eindeloze discussie worden, maar denk dat we mekaar enigzins toch wel begrijpen

Gelukkig heb ik een goed antwoord op me vraag gekregen! Al was de 520 toch al uit me gedachten verdwijnen
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52
gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?
Dat artikel is in elk geval heel duidelijk, dank voor het delen!