Opeens heel veel storingen (ook opgelost)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
U-car

Opeens heel veel storingen (ook opgelost)

Bericht door U-car » 08 okt 2020, 15:59

Gisteren bij het wegrijden van mijn werk gingen opeens alle toeters en bellen af.

Afbeelding

Afbeelding

Auto reed verder wel, alleen minder stuurbekrachtiging en km teller/hud + genoemde systemen op display werkten niet.

Aangezien het uiterst onwaarschijnlijk was dat deze storingen “echt” waren even gegoogled en kwam uit op deze pagina:

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... e-10165233

Alles kwam wel overeen en daarom de zekering F2 gecontroleerd. Voor het gemak het handschoenenkastje gedemonteerd, anders heb je kinderhandjes nodig om er bij te komen. Zekering lag eruit en eerst een nieuwe zekering geprobeerd. Toen deze er gelijk uitklapte eerst alle vier de deurklinken gedemonteerd en stekkers los. Daarna foutcodes gewist en één voor één de klinken aangesloten. Passagierszijde was in orde maar bij de bestuurderskant achter klapte de zekering er uit bij aansluiten. Weer los en foutcodes gewist om de bestuurdersklink te checken, bij aansluiten bleef de zekering heel. Dader is dus deurklink LA.

Klink gemonteerd zonder aangesloten stekkers, dus kan geen kortsluiting veroorzaken de komende dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend gelijk bij de stealert een nieuwe klink besteld in kleur á € 286-, ex de btw.

Ik heb het verhaal hier neergezet als referentie voor als iemand anders hetzelfde meemaakt.

Groet,

Necati
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

ehombie

Re: Opeens heel veel storingen (ook opgelost)

Bericht door ehombie » 08 okt 2020, 16:03

Heb je keyless....? Ik acht de kans groot dat je nu gelijk stroomprobleem opgelost.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

U-car

Bericht door U-car » 09 okt 2020, 07:36

Keyless is aanwezig en niet werkend sinds aankoop. Ik krijg ook een foutmelding op de twee klinken aan de passagierszijde. Heb een 2e hands setje in kleur gevonden op Ebay. Als we eruit kunnen komen qua prijs gaan ze er op.

Stroomprobleem is hiermee misschien straks opgelost idd.

ehombie

Bericht door ehombie » 09 okt 2020, 08:59

Als je mij het keyless problemen eerder had medegedeeld icm je stroommeldingen, dan had je onnodige batterij leed kunnen besparen...(prime suspect no1)

enfin je hebt hier een mooie oplossing gedeeld.

offtopic:
Zijn mij inziens echt een potentieel probleem na verloop van tijd deze "aanraakgevoelige" keyless techniek... (Alles kan kapot gaan natuurlijk...)
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

U-car

Bericht door U-car » 16 nov 2020, 17:39

Even een update tussendoor.

Linksachter zit er nu een nieuwe oem deurklink in. Hier werkt de keyless acces prima op. Ik heb via aliexpress de overige drie klinken besteld om uit te proberen. Scheelde €850 in vergelijking met de dealer. Mochten ze gewoon werken en geen foutmelding geven gaan ze naar de spuiter. Carbonschwarz is niet een kleur die in China geleverd wordt 😅.

Sinds de accu fatsoenlijk ingeleerd is, heb nog niet de gelegenheid gehad om de auto twee dagen te laten staan, dus de accumelding wordt ook nog vervolgd.

U-car

Bericht door U-car » 16 nov 2020, 18:03

Nog even de oude klink uit elkaar gesloopt:

Op de achterkant zit een rubber seal, die gewoon al uit elkaar viel toen ik er naar keek.

Afbeelding

Anyway, de seal is op de foto al verdwenen/weggesloopd :W
Je ziet de roest op het plaatje. Roest geeft een andere weerstand, waardoor je bij het uitlezen er vrij snel achter komt of je klink onderweg is naar de eeuwige jachtvelden. Bij de nieuwe klink heb ik hier wat hittebestendige kit geplaatst, zodat de seal beter beschermd is tegen uitdrogen.

U-car

Bericht door U-car » 17 jan 2021, 10:14

De klinken uit China zijn inmiddels overgespoten in de juiste kleur. Ik wacht nog op levering van speciale kit die de rubber seal niet aantast. Zodra de seal beter afgeschermd is tegen vocht gaan ze op de auto. Ik heb ze een week er op gehad om te testen en werken perfect, zonder foutmeldingen.

m.h.

Bericht door m.h. » 17 jan 2021, 10:50

Goed bezig, daar zullen meer mensen wat aan hebben in de toekomst

Source

Bericht door Source » 18 jan 2021, 18:09

Netjes....heb je ook een link er van?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

U-car

Bericht door U-car » 20 jan 2021, 06:29

Link naar deurklinken:
https://a.aliexpress.com/_BUiGPt

Link naar kit, extra speciaal voor rubber componenten:
https://rubbermatten24.nl/kit-voor-rubber-zwart

Noot voor de kit: Het is belangrijk dat de kit geen rubber aantast. Je standaard siliconen kit en montage kit doet dat wel (uiteindelijk).

U-car

Bericht door U-car » 23 jan 2021, 18:49

Op de klink zit een plastic plaatje. Onder dit plaatje zit een rubber seal, die uiteindelijk door alle invloeden van buitenaf poreus en zelfs weggevreten wordt. De truc is om d.m.v. kit de naad die toegang biedt tot deze seal zoveel mogelijk af te dichten.
Op het plaatje is de naad zichtbaar tussen de gele lijnen:
Afbeelding

De kit die ik gebruikt heb:
Afbeelding

Ik heb royaal aangebracht en heb voor drie grepen ongeveer 2cm uit de tube verbruikt.
De rest heb ik aan mijn buurman gegeven, die is met een restauratie van zijn auto bezig en kan het beter gebruiken dan dat het de komende jaren ongebruikt in de schuur blijft liggen. :)

U-car

Bericht door U-car » 31 jan 2021, 15:36

Noot na monteren hendels: Niet teveel kit, ik heb een klein stukje kit weg moeten snijden. De kit kwam tegen het uitstulpsel van het slotmechanisme aan. Na een paar keer passen is het nu perfect.

U-car

Bericht door U-car » 03 aug 2021, 21:07

Update na zes maanden:De China klinken werken nog steeds zoals originele klinken. Wel een aanmerking: als je de auto met een spuitlans afspuit en je komt met de straal op de klink gaat de auto op slot of van het slot af, al naar gelang de situatie.

ehombie

Bericht door ehombie » 04 aug 2021, 13:07

Goed om te horen.

dit is inherent aan de "techniek" (ipv een knopje) van deze keyless functie...heb dit ook bij mijn e6x bij het wassen. Sleutel even verder weg leggen (indien mogelijk)
Laatst gewijzigd door Leen op 04 aug 2021, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”