Oplossen storing in- en uitlaatsysteem

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Devries

Oplossen storing in- en uitlaatsysteem

Bericht door Devries » 10 okt 2020, 12:01

Hi,

Mijn BMW 1 serie e87 bevat twee storingen in het in- en uitlaat circuit. Betreft de luchtmassameter en lambda sensor (OBD codes P0133 en P1163). De eerste garage waar ik hem bracht kom het niet oplossen, de duurdere BMW dealer beweerde het wel op te kunnen lossen door de luchtmassameter te vervangen en een losse draad te trekken, beide zouden defect zijn. Daarbij zou een software update de tweede storing verhelpen.
Ik vond de offerte veel te hoog en ga zelf aan de slag, ik heb de luchtmassameter al vervangen.
Nu ben ik toe aan de kabel vervangen (een losse kabel zou voldoende zijn i.p.v. de hele kabelboom), Ik vind het lastig de kabel te volgen, weet iemand waar deze kabel naar toe getrokken en op aangesloten moet worden?

Verder ben ik benieuwd of iemand deze combinatie met storingen eerder heeft gezien en mij misschien uit kan leggen wat die update precies zou moeten doen. Daarbij lijkt de auto niet veel meer te verbruiken en loopt hij opzicht prima, hierdoor heb ik niet veel haast om te repareren, kan het kwaad dat ik hier mee door rijd?
Afbeelding

ehombie

Re: Oplossen storing in- en uitlaatsysteem

Bericht door ehombie » 12 okt 2020, 06:43

Je probleem icm met software update KAN helpen. Misschien zijn bepaalde toleranties wat ruimer beter afgestemd op vermogen vraag? Wat excacte update versies doen is vaak onbekend...

Waarom je een kabel moet trekken EN je lmm moet vervangen snap ik niet helemaal....Laat staan als je een "enkele" kabel moet trekken, een lmm bestaat al snel uit 3a5 kabels ..en die gaan allemaal naar de ecu/dme (je massa van de lmm KAN evt nog naar een gezamelijk massa punt gaan). Verwachten ze een kabelbreuk ofzo?

Ben niet helemaal bekend met deze foutcodes. HEb de betekenis nog niet opgezogd. Maar ik zou scandata willen zien...van je O2 sensor(s) en lmm onder bepaalde condities. Stationair, snap throttle ...stationair rijdend.

En wat is de staat van de auto...qua km's en reparatie historie?

Succes met oplossen... Newtis.info werkt niet meer dus je zult even creatief moeten zijn om aan stroomschema's te komen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Devries

Re: Oplossen storing in- en uitlaatsysteem

Bericht door Devries » 13 okt 2020, 17:00

Ik heb de auto begin dit jaar aangeschaft en ken de historie verder niet (hij komt uit Duitsland), km-stand is 168147.
Ik heb hem de eerste keer toen het motormanagementlampje ging branden bij een garage gebracht die de uitlaatgassen gemeten hadden en daar niks geks zagen, toen zat alleen de LLM storing er in, de o2 nog niet.

Met de kabel trekken bedoel ik de LLM kabel, met een stuk als 6 draadjes in de kabel en niet de hele kabel boom die door de hele auto loopt.
Ik heb twee foto's toegevoegd van de lucht inlaat-temperatuur sensor (MAF), volgens mij moet de de LLM zijn, bij het starten zie je dat hij een waarde krijgt en bij gas geven loopt hij op. Als ik hardop denk lijkt het me dan raar dat de kabel stuk is (of zou de error over een andere draad lopen dan de meetwaarde, jammer dat we Newtis.info missen).

Ik blijf het een rare storing vinden en me af vragen of er wel echt iets stuk is, tegelijkertijd voelt het niet verstandig om onnodig lang door te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”