Kabelboom achterklep verlengen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Reef

Kabelboom achterklep verlengen

Bericht door Reef » 06 nov 2020, 17:48

Dag beste forumcollegae,

Ongeveer een jaar geleden een, vind ik, mooi bmw 5 serie (e61) gekocht. Helaas vrij snel al wat problemen. Eerst de thermostaat kapot, kan gebeuren. Hij liep niet heel lekker, klein ‘hikje’ tijdens het rijden, en dus voor de zekerheid bougies vervangen....dat heeft gewerkt: rekening 400 euro. Echter na een paar maanden kreeg ik een melding vermogensverlies en nog wat andere meldingen. Balen, maar ok...met behulp van Thijs vd Zwam alles goed kunnen beoordelen en door een garage de boel laten maken: rekening 1300 euro. Gelukkig...overal vanaf, mooie auto! Paar maanden gereden en helaas paar weken geleden wilde de auto niet starten. Anwb erbij, accu helemaal leeg. Hoe kan dat nou? Blijkbaar in 1 nacht de hele boel leeggetrokken. Accu bijladen en ff laten lopen is advies van de anwb. Achterklep open waar accu zit....sh**....water in de kofferbak. De relais waren gewoon aan het roken omdat ze in het water warm aan het worden waren....water had al roestkleur.

Ok, wat nu...afwatering....panoramadak...bekend probleem. Had ik dat maar eerder geweten en dacht nog wel redelijk onderzoek gedaan te hebben. Heb geleerd dat mijn onderzoekstechnieken erg te wensen over laten blijkbaar. Boel laten maken: rekening 750 euro, maar toen ik de auto terug kreeg vertelde de garage mij dat de ruitenwisser en de achterruitverwarming het niet meer doen. Zekering klapt er telkens uit...wat is er aan de hand dan? Ja hoor...vermoeden kabelbreuk! Balen met een grote....vul zelf maar in.

2 hele bekende problemen in 1 klap.

Nu komt mijn vraag: Bij de dealer kost me dit geintje 1312 euro = vervanging kabelbomen links en rechts. De garage, waar ik inmiddels vanwege redenen weinig vertrouwen meer in heb zit daar niet echt onder kwa prijs. Repareren dmv verlengen is eigenlijk beste keus heb ik ontdekt op het forum en gehoord van Thijs vd Zwam. Echter durf ik dat echt zelf niet aan. In Oberhausen zit een bedrijf die dat wel doet, maar zo nu met corona lijkt het me niet fijn een hele dag in Oberhausen te moeten doorbrengen. 1000 euro of 1300 euro bij de dealer voor vervanging originele kabelboom is erg veel geld, zeker gezien alle uitgaven die ik inmiddels al in een jaar na aanschaf heb moeten maken. Ik woon zelf in Groningen en snap best dat de reparatie geld kost, maar weet iemand hier misschien een adres in het noorden die dit kan en wil doen tegen een wat ‘prettigere’ prijs dan de dealer en mijn huidige garage?

Waarom ik liever wil repareren ipv vervangen heeft met de ‘oplossing’ te maken. Vervangen met originele kabelboom zorgt ervoor dat ijk wel 8 tot 10 jaar verder kan, maar is behalve dat de prijs heel hoog is ook gewoon niet de meest duurzame oplossing. Verlengen van de kabels wordt gezegd dat je er dan voor altijd van verlost bent.

Hoop dat iemand tips en/of ideeën heeft. En nee...zelf de kabels gaan lostrekken en solderen omdat dit eigenlijk best makkelijk zou moeten zijn gaat voor mij niet werken, tenzij iemand zegt....ik wil dit best samen met je doen. Ben niet bang om mijn handen vies te maken, maar wel om schade te veroorzaken. En nogmaals...snap ook best dat reparaties geld kosten en wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar gezien de kosten binnen 1 jaar na aanschaf probeer ik wel andere opties dan garage en/of dealer.....

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ps: heel verhaal....moest er ff uit denk ik ;)

MatsuMatsu85

Re: Kabelboom achterklep verlengen

Bericht door MatsuMatsu85 » 07 nov 2020, 11:03

@Reef ik zit met hetzelfde probleem, ik heb een e61 525D uit 2005. Elke E61 krijgt met draadbreuk kofferbak te maken. Mijn beiden ab's doen het niet. Ik denk dat ik de kabel laat verlengen en opnieuw solderen ad 150-250. En wellicht de geleiders inkorten. Ik snap heel goed dat je die 1300 euro teveel vind, zeker gezien de leeftijd en economische waarde. Vindt dat namelijk zelf ook, los van de elektronica heb ik weinig problemen gehad. 300k gelopen, automaat bak 1x gespoeld. Luchtvering nog geen problemen. Nog 1ste turbo.

Maar het is idd niet het meest onderhoudsarme BMW touring.

Sterkte met je keuze.
Laatst gewijzigd door MatsuMatsu85 op 07 nov 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Reef

Bericht door Reef » 07 nov 2020, 11:14

Thanks voor de reactie. Waar laat jij dat doen dan, de kabels verlengen ad 150-250 euro? Ik zoek juist iemand die het voor me wil/kan doen tegen billijke vergoeding of die iemand kent die het wil doen....

Mijn garage vraagt voor verlengen kabels ook al 750 euro

MatsuMatsu85

Bericht door MatsuMatsu85 » 07 nov 2020, 11:37

Ik woon in Heerhugowaard, ik ga naar keyforcars in Heerhugowaard. Hij heeft al meerdere touring gedaan met hetzelfde probleem.

Reef

Bericht door Reef » 07 nov 2020, 11:41

En hij verlengt dan alle kabels voor 250 euro? Links en rechts?

MatsuMatsu85

Bericht door MatsuMatsu85 » 07 nov 2020, 12:57

Voor alles zal het denk iets duurder zijn, hij zag dat mijn linkerkant al een keer gerepareerd is. Daar heb ik ook geen klachten van, achteruit verwarming en fm signaal doen het goed die via links lopen. Dus zijn bij mij de 2 kabelbomen van rechterscharnier punt. Dus als ze alle 4 door zijn zal het denk 400-500 euro zijn schat ik.

De 20ste heb ik een afspraak, laat mijn ervaringen wel weten.

Reef

Bericht door Reef » 07 nov 2020, 13:22

Ja top...graag!

tom_il

Bericht door tom_il » 07 nov 2020, 16:35

Hoeveel er stuk zijn maakt niet uit. Als je eraan begint doe je gewoon alles. En beide zijdes gelijk, dit bespaart je tijd.

ik had er eentje over, maar aan beide zijdes een hoop kabels die erg beschadigd waren wat kan leiden tot kortstluiting tussen de kabels. Zie foto's, daar wil je zo toch niet laten ?

Maw laat beide zijdes doen in 1x, en dit volledig.

Afbeelding

Afbeelding
525d E61 2007 pre-LCI

Martijn.

Bericht door Martijn. » 07 nov 2020, 16:53

Herkenbaar.
De E61 zit vol met dit soort verrassingen helaas.
Ik heb al 21 auto's gehad, waarvan 11 BMW's in mijn leven maar de E61 heb ik echt belachelijk vaak mee in de garage gestaan voor al dit soort problemen, bah.
Tip, neem ook de microswitch voor het achterruitje gelijk even mee. Heb je niet over een paar weken weer het volgende issue hopelijk.. :gek:

Inderdaad zeker beide kanten repareren. Die zien er zeker weten hetzelfde uit.

Succes met de reparatie.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Reef

Bericht door Reef » 07 nov 2020, 17:09

Bedankt voor het meedenken. Ik ben zeker voornemens om beide zijdes tegelijk te doen. Nu ff iemand vinden die dit voor een redelijk bedrag wil doen :top:

Gurt

Bericht door Gurt » 08 nov 2020, 21:16

Als je handig bent kan je het zelf doen. Ik heb het 3 weken geleden zelf gedaan.
Kabelbomen links en rechts kosten bij elkaar ca 140,-
Je bent er wel een dag mee bezig. Dat is wat het duur maakt als je het laat doen. Technisch is de oplossing heel simpel maar het is gewoon een bak werk. Als je het zelf wil doen kan ik je wel de links geven van alle instructies van wat je moet doen. Laat maar weten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”