De achterruitenwisser van mijn e39 touring werkt niet goed. Op het moment dat je de ruitenwisser aan zet begint hij aan zijn slag, maar hij haalt het niet tot het eind. Op ongeveer 90% valt de ruitenwisser stil, en hij keert dan ook niet meer terug naar zijn ruststand. Pas wanneer je de ruitenwisser uit zet gaat hij weer terug.
Nou heb ik al een aantal dingen geprobeerd om dit op te lossen. Ik weet dat deze ruitenwissers vaak vast roesten, maar ik heb deze al uit elkaar gehad en schoon gemaakt, en op het moment dat je het achterraam open doet beweegt deze ook vrij. Dit kan het probleem dus niet zijn. Ik heb ook de motor al vervangen. De motor die er nu in zit is wel tweedehands, maar ik heb hem gekocht bij iemand die aangaf dat deze wel werkte. Ik vertrouw deze persoon er wel op dat dat ook klopt, dus ik denk dat het probleem ergens anders ligt.
Heeft iemand enig idee waar dit verder nog aan kan liggen? Of zou het toch aan de motor liggen? Ik ben ten einde raad. Alvast bedankt.
Ruitenwisser achter stopt halverwege slag (E39 touring 1998)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 nov 2020, 13:29
Re: Ruitenwisser achter stopt halverwege slag (E39 touring 1998)
Hmm dat is wel een heel vaag probleem.
Ik weet niet of het hier voor kan zorgen, maar de tourings staan erom bekend dat ze veel last hebben van kabelbreuk.
Bij die van mij gaat bijvoorbeeld af en toe spontaan de achterruit open (dus nu maar even het relais eruit gehaald).
Zou niet goed weten hoe dit ervoor kan zorgen dat hij halverwege stopt, maar ik zou het voor de zekerheid eens controleren.
Ik weet niet of het hier voor kan zorgen, maar de tourings staan erom bekend dat ze veel last hebben van kabelbreuk.
Bij die van mij gaat bijvoorbeeld af en toe spontaan de achterruit open (dus nu maar even het relais eruit gehaald).
Zou niet goed weten hoe dit ervoor kan zorgen dat hij halverwege stopt, maar ik zou het voor de zekerheid eens controleren.
Re: Ruitenwisser achter stopt halverwege slag (E39 touring 1998)
Goede avond heren,
Als u de achterruitenwisser eens inschakelt, en daarna de versnelling in de achteruit stand zet, uiteraard wel met het contact aan en of de motor laat draaien, de motor hoef eigenlijk niet eens te draaien.
Maar als u dit doet, dan zou als het goed is de ruitenwisser de gehele slag moeten maken en blijven werken.
Ik had dus ook dit probleem!
Bij maakte de touring ook een halve slag, maar wel tot het einde van de slag.
Echter ging de wisser wel de slagen maken bij het inschakelen van de achteruit versnelling met het contact aan.
IK dacht dus ook dat de as van de ruitenwisser achter vast zat.
Maar zolang de wisser heen en weer bewogen kan worden door de achterruit te openen, dan zit de wisserarm echt niet vast.
Anders zouden we de wisserarm echt niet vrij kunnen bewegen met de achterruit open.
Volgens mij kan de wisser werking veranderd worden met een uitlees programma.
Want in werkelijkheid is echt nog niet alles ingesteld in het geheugen van de E39.
Ik weet niet of u het al heeft geprobeerd, om met de sleutel de ramen open en dicht te doen?
Als de auto op slot staat, en u drukt de knop van het openen in, en u houd deze knop vast, dan gaan alle ramen open van de portieren, ook eventueel een schuifdak, indien aanwezig.
Dit kan natuurlijk ook andersom, als de auto open is, dan drukt u de sluitknop in, en houd deze ingedrukt, dan sluiten de ramen en eventueel ook het schuifdak.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als u de achterruitenwisser eens inschakelt, en daarna de versnelling in de achteruit stand zet, uiteraard wel met het contact aan en of de motor laat draaien, de motor hoef eigenlijk niet eens te draaien.
Maar als u dit doet, dan zou als het goed is de ruitenwisser de gehele slag moeten maken en blijven werken.
Ik had dus ook dit probleem!
Bij maakte de touring ook een halve slag, maar wel tot het einde van de slag.
Echter ging de wisser wel de slagen maken bij het inschakelen van de achteruit versnelling met het contact aan.
IK dacht dus ook dat de as van de ruitenwisser achter vast zat.
Maar zolang de wisser heen en weer bewogen kan worden door de achterruit te openen, dan zit de wisserarm echt niet vast.
Anders zouden we de wisserarm echt niet vrij kunnen bewegen met de achterruit open.
Volgens mij kan de wisser werking veranderd worden met een uitlees programma.
Want in werkelijkheid is echt nog niet alles ingesteld in het geheugen van de E39.
Ik weet niet of u het al heeft geprobeerd, om met de sleutel de ramen open en dicht te doen?
Als de auto op slot staat, en u drukt de knop van het openen in, en u houd deze knop vast, dan gaan alle ramen open van de portieren, ook eventueel een schuifdak, indien aanwezig.
Dit kan natuurlijk ook andersom, als de auto open is, dan drukt u de sluitknop in, en houd deze ingedrukt, dan sluiten de ramen en eventueel ook het schuifdak.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Ruitenwisser achter stopt halverwege slag (E39 touring 1998)
Even voor de zekerheid: Je hebt toch wel even langer dan een paar seconden gekeken voordat je hem uit hebt gezet? Er zit (bij mij in ieder geval) een soort van interval op de achter ruitenwisser. Als ik hem aan zet maakt hij één slag en pas na een seconde of 10 (schat ik) gaat hij weer terug. Als je hem uitzet dan gaat hij meteen terug.