Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Sinds enige tijd heeft mijn benzinemeter besloten een eigen leven te gaan lijden.
Bij een volle tank begint de meter keurig op "vol". Maar na een paar minuten rijden schiet de meter ineens op leeg en gaat m'n reserve lampje branden.
Op onverklaarbare wijze schiet de meter ineens weer op vol, en dat herhaalt zich regelmatig.
Ook na bijvoorbeeld 100km rijden blijft de meter vol aangeven.
Beide vlotters geven de goede weerstanden aan, dus 10 Ohm bij leeg en 250 Ohm bij vol.
De "meter test" ook gedaan en alle meters reageren normaal. Dus contact uit, op de km knop drukken en contact op stand 1
Zit er toevallig tussen de vlotters en de benzinemeter in het dashboard toevallig nog een relais? Of is het een optie om de boel een zogenaamde reset te geven door de accu pool een los te halen en weer vast te zetten?
Iemand een idee?
Schijnt nog weleens vaker voor te komen bij de 316 Compact
Bij een volle tank begint de meter keurig op "vol". Maar na een paar minuten rijden schiet de meter ineens op leeg en gaat m'n reserve lampje branden.
Op onverklaarbare wijze schiet de meter ineens weer op vol, en dat herhaalt zich regelmatig.
Ook na bijvoorbeeld 100km rijden blijft de meter vol aangeven.
Beide vlotters geven de goede weerstanden aan, dus 10 Ohm bij leeg en 250 Ohm bij vol.
De "meter test" ook gedaan en alle meters reageren normaal. Dus contact uit, op de km knop drukken en contact op stand 1
Zit er toevallig tussen de vlotters en de benzinemeter in het dashboard toevallig nog een relais? Of is het een optie om de boel een zogenaamde reset te geven door de accu pool een los te halen en weer vast te zetten?
Iemand een idee?
Schijnt nog weleens vaker voor te komen bij de 316 Compact
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
De vlotters zitten direct aangesloten op de tellerbak (pennen 1 en 3 van de kleine zwarte connector achter op de tellerbak).
Het heen en weer springen tussen vol en leeg betekent dat zo goed als zeker een slecht contact ergens.
Mijn advies is eerst met het contact aan een keer alle stekkers langs te lopen, dus even bij de tank aan de stekkers voelen en achter de tellerbak en kijken of de benzine-meter weer uitvalt.
In de auto zitten nog 2 verdeelpunten in de kabelboom die mogelijk problemen kunnen geven, maar ik raad je aan om dat even op internet naar een versie van ETK te zoeken. Daarin staat exact waar welke aansluitingen zitten.
Het heen en weer springen tussen vol en leeg betekent dat zo goed als zeker een slecht contact ergens.
Mijn advies is eerst met het contact aan een keer alle stekkers langs te lopen, dus even bij de tank aan de stekkers voelen en achter de tellerbak en kijken of de benzine-meter weer uitvalt.
In de auto zitten nog 2 verdeelpunten in de kabelboom die mogelijk problemen kunnen geven, maar ik raad je aan om dat even op internet naar een versie van ETK te zoeken. Daarin staat exact waar welke aansluitingen zitten.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
We gaan weer aan de klus dan. Van voor af aan beginnen maar weer. Stekkers van de vlotter los en doormeten. Bedrading doormeten en controleren. En zo naar voren werken.
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Er zit vrees ik weinig anders op. Zorg ook dat je een goede contactspray bij de hand hebt om connectoren mee in te spuiten. Ik gebruik zelf die van WD-40, maar volgens de verschillende youtube-kanalen is DEOXIT D5S-6 ook erg goed. Vooral de connectoren bij de tank zijn gevoelig voor oxidatie.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Ik ga er morgen weer eens induiken, desnoods vanaf de stekkers een bypass maken met nieuwe draden. Hou je op de hoogte
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Probleem hopelijk opgelost...
Vloters doorgemeten en waardes oke
Bedrading rechts niet, keurig onder een stuk tape zat een draadbreuk.
Nieuwe stekker eraan en de meter gaf de juiste waarde weer aan.
Volgens de meter heb ik nu nog iets meer als een halve tank (klopt wel met het aantal gereden kilometers) dus morgen stuk rijden en tank vol gooien en kijken of de meter het goed blijft doen.
Vloters doorgemeten en waardes oke
Bedrading rechts niet, keurig onder een stuk tape zat een draadbreuk.
Nieuwe stekker eraan en de meter gaf de juiste waarde weer aan.
Volgens de meter heb ik nu nog iets meer als een halve tank (klopt wel met het aantal gereden kilometers) dus morgen stuk rijden en tank vol gooien en kijken of de meter het goed blijft doen.
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Fijn dat je het gevonden lijkt te hebben.rob217 schreef: ↑15 jan 2021, 20:27 Probleem hopelijk opgelost...
Vloters doorgemeten en waardes oke
Bedrading rechts niet, keurig onder een stuk tape zat een draadbreuk.
Nieuwe stekker eraan en de meter gaf de juiste waarde weer aan.
Volgens de meter heb ik nu nog iets meer als een halve tank (klopt wel met het aantal gereden kilometers) dus morgen stuk rijden en tank vol gooien en kijken of de meter het goed blijft doen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Benzinemeter "dronken" 316 Compact 1997
Moesten vandaag toch even boodschappen doen dus gelijk maar "testrit" eraan vastgeplakt.
Meter bleef keurig staan op de juiste plek, alleen vergeten te tanken
Nah, morgen maar sneeuwkettingen eronder en even volgooien.
Weer een probleem opgelost, nog 2 te gaan.
Meter bleef keurig staan op de juiste plek, alleen vergeten te tanken
Nah, morgen maar sneeuwkettingen eronder en even volgooien.
Weer een probleem opgelost, nog 2 te gaan.