Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Hallo allemaal mijn naam is Hans.
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een E46 cabrio.
Uiteraard met de zes in lijn en liefst met automaat maar waar let ik allemaal op bij aankoop?
325 of 330?
Zijn hoge km standen problematisch?
Wat kun je verwachten van een auto met bijvoorbeeld 250.000km op de teller?
Duitse of USA import? Of toch gewoon NL?
Zijn er typische gebreken bij zo'n cabrio?
Andere zaken?
Er zitten zoveel mensen op dit forum er zijn er vast die me kunnen voorzien van de nodige tips & tricks.
Alvast bedankt allemaal!
Hans
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een E46 cabrio.
Uiteraard met de zes in lijn en liefst met automaat maar waar let ik allemaal op bij aankoop?
325 of 330?
Zijn hoge km standen problematisch?
Wat kun je verwachten van een auto met bijvoorbeeld 250.000km op de teller?
Duitse of USA import? Of toch gewoon NL?
Zijn er typische gebreken bij zo'n cabrio?
Andere zaken?
Er zitten zoveel mensen op dit forum er zijn er vast die me kunnen voorzien van de nodige tips & tricks.
Alvast bedankt allemaal!
Hans
Re: Tips & tricks: E46 cabrio
Enige wat ik zo kan bedenken is dat de draagarmen, van de E46 in het algemeen, een puntje van aandacht zijn. Cabriokap vervangen is sowieso niet goedkoop. Het schijnt dat de 330 nog wel eens een slok olie lust. (Ik heb een 330 coupe gehad en die had dat probleem totaal niet) Hoge km standen hoeven geen probleem te zijn mits het onderhoud goed is uitgevoerd en aantoonbaar. En ik zou eens kijken bij autobedrijven die BMW gespecialiseerd zijn. (en dus niet snel bij de handelaar op de hoek om het zomaar te zeggen.) ik ken je budget niet maar dit bedrijf bijvoorbeeld heeft vaak leuke BMW's staan. (Mijne komt er ook vandaan) En zo zijn er nog wel wat meer bedrijven.
Lexus RX450h President Line
Re: Tips & tricks: E46 cabrio
Mijn cabrio komt er ook vandaan en ik kan alleen maar het bovenstaande onderschrijven. Als je serieus op zoek bent naar een goede auto is het zeker waard om een kijkje te nemen.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Tips & tricks: E46 cabrio
Hmmm... Niet schrikken, maar ik zal even wat E46 kwaaltjes opnoemen
Tsja, als ik het zo zie zou ik ook schrikken, maar vergeet niet dat de eerste E46 ook alweer 20 jaar oud is. Een net origineel exemplaar is niet goedkoop maar zal ook zijn waarde niet verliezen, maar ik zou zeker een check doen van het subframe, onderstel, waterpomp, thermostaat en expansievat. Indien het een 330ci is zou ik ook kijken of de oliepomp moer goed vast zit. De rest kan je eventueel nog wel uitstellen of in termijnen (laten) doen. Een wagen met een gespoelde automaat is overigens wel een pre. Bovenstaande punten zijn bekende punten van de E46 en ik heb ze overigens ook allemaal gehad in mijn 5 jaar E46. Wel hele fijne tijdloze auto's, zeker met een M-pakket, xenon en een mooie staat. Mijn 325ci had ik nooit moeten verkopen.. Afijn.![Ja :ja:](./images/smilies/ja.gif)
Import uit Duitsland met de juiste papieren en checks zou ik aandurven. Ga dan voor een 2005 of 2006 cabrio 330ci met M-pakket, dan heb je 99,9% geen last van een scheurend subframe. Kilometerstand gesjoemel komt daar wel voor, maar dat lijkt vooral bij handelaren te gebeuren. Particulier valt het mee en als je een auto koopt die zeg al 10 jaar in bezit is van iemand zou ik het wel aandurven. Garantie etc. bij de E46 is toch een wassen neus. Ik heb geen idee wat je budget is (hoef ik ook niet te weten) maar ik zou bijzonder blij worden van zoiets voor de deur;
Klik!
![smile :emo:](./images/smilies/emo.gif)
- VANOS rubbers gaan intern lekken; vermogen wordt minder, vaak een tikkend geluid te horen (alsof er knikkers liggen) aan de voorkant van het blok
- DISA klep heeft een pin die los kan gaan en in het blok kan schieten, maar dit is redelijk sporadisch
- Draagarmen voor zoals Leen al zei, gaan 50-75k kilometers mee
- Subframe kan doorscheuren, vooral bij handgeschakelde hogere motoriseringen van voor de facelift (cabrio praktisch uitgezonderd)
- Veren achter kunnen breken, te herkennen aan een ingezakte of schuine kont
- Handgeschakeld; bonk bij het schakelen (vooral lage versnellingen). Ligt aan de rubbers of hardyschijf maar worden ze oud mee
- Roest bij de wielkassen (voor en achter), dorpels, kofferbakklep, onderkant deur etc.
- Koelvloeistof expansietank scheurt met enige regelmaat - niet duur om (preventief) te vervangen overigens
- Waterpomp moet op tijd vervangen zijn (150k km ongeveer). Indien onbekend, vervangen samen met expansietank en thermostaat. Waterpomp is mechanisch dus is ook geen hele grote kostenpost
- Raam mechanisme - Te herkennen aan een moeilijk of niet openend/sluitend raam, gekke geluiden of kraakjes
- GM5 module - auto gaat niet op of van slot, of alleen bepaalde deuren, of de radio werkt niet, of allemaal
- Oliepomp moer van de 330(c)i - Deze kan lostrillen met alle gevolgen van dien
- Carterventilatie kan verstoppen - resulteert in een hoog olieverbruik
- Stuurbekrachtigingpomp gaat met enige regelmaat kapot door een slechte as
- Olieverbruik bij de M54 (320i, 325i, 330i)
- Indien een automaat; laat de bak spoelen of ga voor een beurt bij ZF. Het liefst is dat bij +/- 100.000km al eens gedaan en herhaald. Schommelend toerental bij +/- 70km/h op de cruise control is een teken dat de koppelomvormer versleten is. Is overigens geen ramp indien niet extreem. Spoelen kan helpen, maar is geen garantie
- Radiateur "zakt in" en kan gaan lekken
- Instapschade stoel en stuur
- Koplampen van de pre-facelift kunnen verweren, maar zijn makkelijk te vervangen
- Pakkingen in de motor kunnen gaan lekken
Tsja, als ik het zo zie zou ik ook schrikken, maar vergeet niet dat de eerste E46 ook alweer 20 jaar oud is. Een net origineel exemplaar is niet goedkoop maar zal ook zijn waarde niet verliezen, maar ik zou zeker een check doen van het subframe, onderstel, waterpomp, thermostaat en expansievat. Indien het een 330ci is zou ik ook kijken of de oliepomp moer goed vast zit. De rest kan je eventueel nog wel uitstellen of in termijnen (laten) doen. Een wagen met een gespoelde automaat is overigens wel een pre. Bovenstaande punten zijn bekende punten van de E46 en ik heb ze overigens ook allemaal gehad in mijn 5 jaar E46. Wel hele fijne tijdloze auto's, zeker met een M-pakket, xenon en een mooie staat. Mijn 325ci had ik nooit moeten verkopen.. Afijn.
![Ja :ja:](./images/smilies/ja.gif)
Import uit Duitsland met de juiste papieren en checks zou ik aandurven. Ga dan voor een 2005 of 2006 cabrio 330ci met M-pakket, dan heb je 99,9% geen last van een scheurend subframe. Kilometerstand gesjoemel komt daar wel voor, maar dat lijkt vooral bij handelaren te gebeuren. Particulier valt het mee en als je een auto koopt die zeg al 10 jaar in bezit is van iemand zou ik het wel aandurven. Garantie etc. bij de E46 is toch een wassen neus. Ik heb geen idee wat je budget is (hoef ik ook niet te weten) maar ik zou bijzonder blij worden van zoiets voor de deur;
Klik!
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
![///M :///m:](./images/smilies/M.png)
Re: Tips & tricks: E46 cabrio
Hi Jeremy,
Super bedankt voor de uitgebreide reactie!
Hele lijst met aandachtspunten inderdaad. Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar dus ik zal ze meenemen bij de zoektocht.
Cabrio is een cruiser als je het mij vraagt dus ik zoek wel een automaat, liefst 325 of 330. Hoe veel voorkomend is dat scheuren van het subframe bij deze versies? Heb je daar kennis van?
Import uit Duitsland heb ik al met andere auto's al eens gedaan maar enkel via Dealer bedrijven.
Goed onderhoud en een bekende onderhoudshistorie zijn dus heel belangrijk.
Super bedankt voor de uitgebreide reactie!
Hele lijst met aandachtspunten inderdaad. Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar dus ik zal ze meenemen bij de zoektocht.
Cabrio is een cruiser als je het mij vraagt dus ik zoek wel een automaat, liefst 325 of 330. Hoe veel voorkomend is dat scheuren van het subframe bij deze versies? Heb je daar kennis van?
Import uit Duitsland heb ik al met andere auto's al eens gedaan maar enkel via Dealer bedrijven.
Goed onderhoud en een bekende onderhoudshistorie zijn dus heel belangrijk.
Re: Tips & tricks: E46 cabrio
Hey Hans!
De E46 cabrio zou zo goed als geen last moeten hebben van een scheurend subframe omdat deze extra verstevigingen heeft wegens het “missen” van een dak. Neemt niet weg dat het wel de moeite waard is om te checken natuurlijk, omdat het verder natuurlijk dezelfde carrosserie is.
Een 325 of 330 automaat is zeker een geschikte combinatie in een E46 Cabrio. Ik heb zelf ook een 330ci cabrio gehad en dit was toch echt een fijn vervoersmiddel. Vlot, fantastisch geluid maar qua verbruik toch wel gauw 1 op 7. De 330 heeft trouwens hetzelfde verbruik maar wel een berg meer koppel en klinkt zwaarder en dikker, dus mijn voorkeur zou (weer) voor een 330 zijn. Soms mis ik die auto wel...
De E46 cabrio zou zo goed als geen last moeten hebben van een scheurend subframe omdat deze extra verstevigingen heeft wegens het “missen” van een dak. Neemt niet weg dat het wel de moeite waard is om te checken natuurlijk, omdat het verder natuurlijk dezelfde carrosserie is.
Een 325 of 330 automaat is zeker een geschikte combinatie in een E46 Cabrio. Ik heb zelf ook een 330ci cabrio gehad en dit was toch echt een fijn vervoersmiddel. Vlot, fantastisch geluid maar qua verbruik toch wel gauw 1 op 7. De 330 heeft trouwens hetzelfde verbruik maar wel een berg meer koppel en klinkt zwaarder en dikker, dus mijn voorkeur zou (weer) voor een 330 zijn. Soms mis ik die auto wel...
- Spoiler: Laat zien
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
![///M :///m:](./images/smilies/M.png)
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
We hebben er 1 op het oog maar daarvan wordt gezegd dat het airbag lampje blijft branden op het dashboard.
Zou een bekend probleem zijn wat verder geen nadelige gevolgen heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou een bekend probleem zijn wat verder geen nadelige gevolgen heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Laat de auto even uitlezen. Als de code niet verdwijnt met resetten van de code dan is er iets stuk. Als het lampje brand dan staan alle airbags uit! Ook al is er niks kapot.
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Mmm... dat is toch raar!
Auto staat bij een merkdealer (geen BMW overigens) te koop. Die zouden dit toch moeten weten.
Die moeten dit toch ook kunnen uitlezen en resetten.
Volgens hen wordt de auto er ook niet op afgekeurd bij de APK.
Auto staat bij een merkdealer (geen BMW overigens) te koop. Die zouden dit toch moeten weten.
Die moeten dit toch ook kunnen uitlezen en resetten.
Volgens hen wordt de auto er ook niet op afgekeurd bij de APK.
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Dit zou de sensor in de passagiersstoel kunnen zijn, of de seatbelt tensioner. Even uitlezen en dan zou het naar boven moeten komen. Allebei redelijk makkelijke fixes, als je interesse in die auto heb zou ik gewoon zeggen dat het opgelost moet worden. ![Duim omhoog :duim:](./images/smilies/1duim.gif)
![Duim omhoog :duim:](./images/smilies/1duim.gif)
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
![///M :///m:](./images/smilies/M.png)
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Waarschijnlijk het stoelmatje inderdaad.
Verder sluit ik me aan bij alle punten van Leen.
Gezien de leeftijd kan het lonen alle deurrubbers en de parafan nog even goed na te lopen. Kachel wil ook wel eens matig werken, dus zou die bij de proefrit zeker uitproberen.
V. W. B. De roest bij de wielkasten achter, ik voel altijd met de vinger of daar een aangekoekte vichtige massa zit. Als de eigenaar dit bij elke wasbeurt netjes schoon houdt is de kans op roest een stuk kleiner.
Verder sluit ik me aan bij alle punten van Leen.
Gezien de leeftijd kan het lonen alle deurrubbers en de parafan nog even goed na te lopen. Kachel wil ook wel eens matig werken, dus zou die bij de proefrit zeker uitproberen.
V. W. B. De roest bij de wielkasten achter, ik voel altijd met de vinger of daar een aangekoekte vichtige massa zit. Als de eigenaar dit bij elke wasbeurt netjes schoon houdt is de kans op roest een stuk kleiner.
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Gisteren proef gereden in een 320i cabrio.
Volledig gedocumenteerd en al 6 jaar in onderhoud bij een (niet BMW) merkdealer.
Paar zaken uit de lijst van Jeremy hierboven al vervangen.
Maar hij vertoond het euvel met het schommelend toerental tussen 50 en 70 km/u, toerenval +/- 500 toeren. Het viel nota bene de vriendin op ;-). Bak was niet gespoeld?
Hij verteld me dit op te lossen (spoelen en koppelomvormer wordt bekeken, "technische moet hij gewoon in orde zijn" waren zijn woorden) bij een eventuele koop en krijg zelfs een half jaar garantie...
Is het daarmee verholpen of is dit een terugkomend probleem?
Verder waren de interieurlijsten niet meer zo mooi maar wrappen zou een fix kunnen zijn lees ik elders in het forum.
Al heb ik (nog) geen idee hoe deze te demonteren.
Volledig gedocumenteerd en al 6 jaar in onderhoud bij een (niet BMW) merkdealer.
Paar zaken uit de lijst van Jeremy hierboven al vervangen.
Maar hij vertoond het euvel met het schommelend toerental tussen 50 en 70 km/u, toerenval +/- 500 toeren. Het viel nota bene de vriendin op ;-). Bak was niet gespoeld?
Hij verteld me dit op te lossen (spoelen en koppelomvormer wordt bekeken, "technische moet hij gewoon in orde zijn" waren zijn woorden) bij een eventuele koop en krijg zelfs een half jaar garantie...
Is het daarmee verholpen of is dit een terugkomend probleem?
Verder waren de interieurlijsten niet meer zo mooi maar wrappen zou een fix kunnen zijn lees ik elders in het forum.
Al heb ik (nog) geen idee hoe deze te demonteren.
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
+/- 500 toeren is wel erg veel, mijn 330ci schommelde op het einde maximaal 50 toeren bij 70 km/h op de cruise control. Ik denk persoonlijk niet dat dat te verhelpen is met een spoeling maar dat de koppelomvormer aan vervanging toe is. Nu zul je denken; garantie gevalletje? Veel garages zullen dit niet doen omdat de koppelomvormer niet “stuk” is (en/of geen lampjes branden op het dash) en er zijn erbij die dit onder “producteigenschap” zullen laten vallen. De koppelomvormer is wel een duur grapje overigens, ik kreeg een quote van €1300,- in het meest gunstigste geval.
Interieurlijsten zijn redelijk makkelijk te verwijderen met een plastic trim remover. Even op YouTube zoeken bijv. Je kunt overigens ook een set op bijv. marktplaats kopen die al naar je smaak is.
Interieurlijsten zijn redelijk makkelijk te verwijderen met een plastic trim remover. Even op YouTube zoeken bijv. Je kunt overigens ook een set op bijv. marktplaats kopen die al naar je smaak is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
![///M :///m:](./images/smilies/M.png)
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Ik hoor net van de verkoper dat ze verwachten dat dit te maken kan hebben met het feit dat de accu er (tijdelijk) af is geweest.
Het motormanagement zou zichzelf opnieuw moeten inregelen wat circa 50 kilometer duurt.
Herkennen we dit?
Hij bevestigd ook dat mocht dit het niet zijn dat het alsnog opgelost wordt.
Het motormanagement zou zichzelf opnieuw moeten inregelen wat circa 50 kilometer duurt.
Herkennen we dit?
Hij bevestigd ook dat mocht dit het niet zijn dat het alsnog opgelost wordt.
Re: Hans - (binnenkort) E46 cabrio
Ga gewoon voor een 330 of 325. Bertje deftige met lage km stand is een goede investering ![😉](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f609.svg)
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R