E91 335i touring vs E61 touring
E91 335i touring vs E61 touring
Al n poosje ben ik aan het rondkijken voor een vervanger voor onze 523i touring van 2006.
Nu viel mijn oog op een 335i van 2010.
Maar ja,van een 5 naar een 3.... hoe zit het met de laadruimte ? Volgens autoweek scheelt het 40 liter, das niet heel veel, met de bank plat scheelt het iets meer, n kleine 250 liter.
Niet dat ik vaak met de bank plat rij maar met regelmatig 2 (middelgrote) honden achterin is een beetje ruimte wel handig.
Wie heeft er ervaring mee om van een 5 naar een 3 serie te gaan en kan mij iets vertellen over de kofferruimte ?
En dan nog het blok, ik lees verschillende verhalen over het 335 (of 535) blok, waar moet ik op letten ?
Nu viel mijn oog op een 335i van 2010.
Maar ja,van een 5 naar een 3.... hoe zit het met de laadruimte ? Volgens autoweek scheelt het 40 liter, das niet heel veel, met de bank plat scheelt het iets meer, n kleine 250 liter.
Niet dat ik vaak met de bank plat rij maar met regelmatig 2 (middelgrote) honden achterin is een beetje ruimte wel handig.
Wie heeft er ervaring mee om van een 5 naar een 3 serie te gaan en kan mij iets vertellen over de kofferruimte ?
En dan nog het blok, ik lees verschillende verhalen over het 335 (of 535) blok, waar moet ik op letten ?
You don't always need a plan, just go
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Heb zelf net een E91 330i touring aangeschaft. Kwam van een E39 sedan en die heeft veel meer ruimte achterin. Maar geen kofferbak /5de deur. De E91 is niet ruim. Heb zelf 2 honden, herder en kleinere vuilnisbak. Zal net passen. Voor de ruimte moet je zo'n 3 serie niet kopen.
Verder heb ik het N52 blok. Geen directe inspuiting. Dat heeft het N53 blok wel, meer last van vervuiling van de kleppen. Die worden niet "schoongepoeld" zeg maar. Wel zuiniger. Het N52 blok kan nog wel eens olie slurpen (wordt er gezegd). Verder heb ik geen turbo erop, kan dus ook niet kapot gaan.
Waarop moet je letten? Goed onderhoud! Sluitend boekje zou mooi zijn, facturen erbij nog beter. Hoge km stand hoeft helemaal niet erg te zijn, als er goed onderhoud gepleegd is. Ik heb mijn auto net aangeschaft, de olie was 7000km geleden gewisseld. Heb toch een nieuwe oliewissel gedaan met filter. Dan kan ik weer kmters gaan tellen (ik wissel altijd om de 15dkm of max 1 jaar). Let op de juiste olie (bij mij LL 01 of 04). En ik zweer bij tsl. Google dat maar eens.
Succes en veel plezier met je speurtocht![Duimen omhoog :duimen:](./images/smilies/duimen.gif)
Verder heb ik het N52 blok. Geen directe inspuiting. Dat heeft het N53 blok wel, meer last van vervuiling van de kleppen. Die worden niet "schoongepoeld" zeg maar. Wel zuiniger. Het N52 blok kan nog wel eens olie slurpen (wordt er gezegd). Verder heb ik geen turbo erop, kan dus ook niet kapot gaan.
Waarop moet je letten? Goed onderhoud! Sluitend boekje zou mooi zijn, facturen erbij nog beter. Hoge km stand hoeft helemaal niet erg te zijn, als er goed onderhoud gepleegd is. Ik heb mijn auto net aangeschaft, de olie was 7000km geleden gewisseld. Heb toch een nieuwe oliewissel gedaan met filter. Dan kan ik weer kmters gaan tellen (ik wissel altijd om de 15dkm of max 1 jaar). Let op de juiste olie (bij mij LL 01 of 04). En ik zweer bij tsl. Google dat maar eens.
Succes en veel plezier met je speurtocht
![Duimen omhoog :duimen:](./images/smilies/duimen.gif)
E34 M5 Touring 1993
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Als ik t zo hoor kan ik dus beter op zoek gaan naar een 5 touring.
Mn 523i heeft ook een N52 blok, gebruiken inderdaad veel olie.
Ik moet regelmatig bijvullen, ik schat iedere 4000 km een litertje.
Auto heeft geen peilstok, kan zijn dat de olieniveau meter vandaag aangeeft dat er voldoende olie in zit en dat de volgende dag opeens de melding komt dat er 1 liter bijgevuld moet worden.
Doe mij maar een peilstok, daar heb ik meer gevoel bij.
mn 523i heeft ook 210 gelopen maar ik vindt 1 liter op 4000 km veel, hiervoor had ik een 330Cd (E46) daar hoefde ik nooit bij te vullen, verversen om de 30000 km en je had er geen omkijken naar, ik heb m ingeruild met 380k en zelfs met die km stand 0,0 olie verbruik.
Die 3.0 diesels zijn zeer goede blokken (die 330 was van bj 2003)
Mn 523i heeft ook last van een vervuilt uitlaat traject, al een paar keer gereinigd maar het komt telkens terug, om het echt goed op te lossen zal de kop eraf moeten en daar wil ik nog niet aan beginnen. Met name als ik met de aanhanger rij dan komt telkens het motorstoring lampje in beeld.
Eerlijk gezegd vindt ik de BMW benzine blokken niet zo heel best, heb ook n E36 328 gehad en naar mijn idee waren die blokken wel beter.
Mn 523i heeft ook een N52 blok, gebruiken inderdaad veel olie.
Ik moet regelmatig bijvullen, ik schat iedere 4000 km een litertje.
Auto heeft geen peilstok, kan zijn dat de olieniveau meter vandaag aangeeft dat er voldoende olie in zit en dat de volgende dag opeens de melding komt dat er 1 liter bijgevuld moet worden.
Doe mij maar een peilstok, daar heb ik meer gevoel bij.
mn 523i heeft ook 210 gelopen maar ik vindt 1 liter op 4000 km veel, hiervoor had ik een 330Cd (E46) daar hoefde ik nooit bij te vullen, verversen om de 30000 km en je had er geen omkijken naar, ik heb m ingeruild met 380k en zelfs met die km stand 0,0 olie verbruik.
Die 3.0 diesels zijn zeer goede blokken (die 330 was van bj 2003)
Mn 523i heeft ook last van een vervuilt uitlaat traject, al een paar keer gereinigd maar het komt telkens terug, om het echt goed op te lossen zal de kop eraf moeten en daar wil ik nog niet aan beginnen. Met name als ik met de aanhanger rij dan komt telkens het motorstoring lampje in beeld.
Eerlijk gezegd vindt ik de BMW benzine blokken niet zo heel best, heb ook n E36 328 gehad en naar mijn idee waren die blokken wel beter.
You don't always need a plan, just go
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Heb alle types (behalve de nieuwe g30) 3 serie gereden en zelf een f10 gehad. E60/E61 wel eens gereden, maar nooit de kofferbak gevuld.
5 serie is absoluut de ruimste. Echter, als je bijvoorbeeld voor een f10 gaat, is deze minder efficient qua ruimte. De voorstoelen nemen afhankelijk van het type een enorme bak ruimte in.
Verder was de 5 heerlijk comfortabel, maar lang niet zo dynamisch als de 3 serie (e46 + e90). Was echt krap soms met vrachtwagens op een smalle tweebaansweg.
335i n54 heb ik gehad en een f10 535xi n55.
Vond de n54 leuker om te rijden, maar de n55 voelde geciviliseerder aan. Met de n55 nooit problemen gekend maar met de n54 diverse issues.
Bekende pijnpunten waar je op moet letten zijn hpfp, electrische waterpomp en wastegate rattle bij de turbo's. Google maar eens.
5 serie is absoluut de ruimste. Echter, als je bijvoorbeeld voor een f10 gaat, is deze minder efficient qua ruimte. De voorstoelen nemen afhankelijk van het type een enorme bak ruimte in.
Verder was de 5 heerlijk comfortabel, maar lang niet zo dynamisch als de 3 serie (e46 + e90). Was echt krap soms met vrachtwagens op een smalle tweebaansweg.
335i n54 heb ik gehad en een f10 535xi n55.
Vond de n54 leuker om te rijden, maar de n55 voelde geciviliseerder aan. Met de n55 nooit problemen gekend maar met de n54 diverse issues.
Bekende pijnpunten waar je op moet letten zijn hpfp, electrische waterpomp en wastegate rattle bij de turbo's. Google maar eens.
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Mijn 540i (V8) reed uitstekend, heeft me nooit laten staan. Geen olie slurper of zoiets. Koppelbeul. Mijn S38B38 idem dito. Er wordt wel eens gezegd dat de 6 cilinder benzine van de BMW de beste motoren zijn. Vooral de wat oudere typen. Denk dat er tegenwoordig veel te veel poespas opzit wat kapot kan gaan. Maar alles valt of staat met (zeer) goed onderhoud.
Qua ruimte kun je idd beter een 5 serie touring aanschaffen dan een 3 serie touring. Wellicht een uitvoering met een iets zwaardere motor (> pk & Nm). Mijn E34 525i (automaat) had 192 pk en dat vond ik echt te weinig voor zo'n "zware" auto. Zeker met aanhangers erachter.
E34 M5 Touring 1993
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Heb ook t idee dat de oudere blokken beter zijn. Er zit tegenwoordig door alle milieu eisen veel electronica op wat stuk kan gaan.
Hoor over de V8 van BMW ook verschillende verhalen, V8 is mooi maar nadeel lijkt me dat de auto eigenlijk te zwaar in de neus wordt, hetzelfde met de 3 liter diesels, zijn machtige blokken maar kwa gewichtsverdeling zit er te veel gewicht in de neus.
Ben t met je eens dat een 523 eigenlijk te licht is, ik merk dat zelf met mn 523 ook, voor de aanhanger merk je dat.
Een 520 zal ik dan ook niet kopen, zal toch minimaal een 530 moeten worden.
Verschil in 3 en 5 is naast ruimte ook vooral de rij eigenschappen, de 3 serie is meer een gooi en smijt auto, en de 5 serie is meer op comfort gericht, rijdt geweldig maar de scherpe randjes zijn er een beetje af. De kopersgroep die een nieuwe 5 koop zoekt daar ook niet naar, die wil vooral comfortabel kms afleggen en als t kan een beetje snel.
Hoor over de V8 van BMW ook verschillende verhalen, V8 is mooi maar nadeel lijkt me dat de auto eigenlijk te zwaar in de neus wordt, hetzelfde met de 3 liter diesels, zijn machtige blokken maar kwa gewichtsverdeling zit er te veel gewicht in de neus.
Ben t met je eens dat een 523 eigenlijk te licht is, ik merk dat zelf met mn 523 ook, voor de aanhanger merk je dat.
Een 520 zal ik dan ook niet kopen, zal toch minimaal een 530 moeten worden.
Verschil in 3 en 5 is naast ruimte ook vooral de rij eigenschappen, de 3 serie is meer een gooi en smijt auto, en de 5 serie is meer op comfort gericht, rijdt geweldig maar de scherpe randjes zijn er een beetje af. De kopersgroep die een nieuwe 5 koop zoekt daar ook niet naar, die wil vooral comfortabel kms afleggen en als t kan een beetje snel.
You don't always need a plan, just go
Re: E91 335i touring vs E61 touring
Klopt, vond mijn 540i ook heerlijk rijden. Een limousine. De 330i rijdt heel anders. Handbak. Active steering. Dan rijd je ook anders.
Vond niet dat mijn 540i een zware neus had, nooit gemerkt. Maar dat komt waarschijnlijk door het rijgedrag als limousine. De E39 - 530i van BMW schijnt een hele fijne motor te zijn.
Vond niet dat mijn 540i een zware neus had, nooit gemerkt. Maar dat komt waarschijnlijk door het rijgedrag als limousine. De E39 - 530i van BMW schijnt een hele fijne motor te zijn.
E34 M5 Touring 1993
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)
E91 330i Touring 2005 (daily driver)
E39 540i 1999 (sold)
E34 525i 1996 (sold)
E28 528i 1984 (sold)