P0420 na nieuwe montage uitlaat

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

P0420 na nieuwe montage uitlaat

Bericht door FirstString » 05 mar 2021, 22:01

Hi bimmer liefhebbers!

Ik zit met een uitdaging in mijn hoofd en het zou super fijn zijn wanneer een paar van jullie knappe koppen eens met me meedachten of me even fijn duidelijk maakten dat ik helemaal fout zit ;)

Een week of 3 geleden is er een nieuwe uitlaat voor en achter gemonteerd tijdens de APK op mijn 318i touring. Gasdruk was te laag en dat hoorde je ook wel, gaatje voor én achter. Lassen kon, maar ik hou van lange termijn oplossingen dus gegaan voor een nieuwe pijp.

Nu is het geval dat ik sinds een dag of 2 code P0420 lees waardoor het motor management lampje brand. En ben benieuwd naar de oorzaak daarvan.
Ik zag al een aantal provisorische manieren die “goedkoop” het lampje weer uit laten gaan, maar zoals boven beschreven, ben toch wel op zoek naar een oplossing die de waarde van de wagen een beetje op niveau houdt.

Nu zit ik met deze oorzaak in mijn hoofd; ik heb al lange tijd last van hoog olie verbruik. Dat kan de ‘vuile’ verbranding verklaren die de p0420 triggert. (Please correct me if I am wrong). Het enige niet logische aan dit verhaal is dat er in de oude pijp geen katalysator meer zat. Dan zou je zeggen dat de verbranding in die staat nog vuiler zou zijn dan hij nu is.. 🤷🏻‍♂️

Als gezegd, dit is mijn logica maar wie ben ik.. Nou, in ieder geval geen auto monteur 😁

Mijn hoofd spint al verder; laat ik dan maar de klepseal’s aanpakken, dan verbrand hij schoner.. maar voor ik het volgende rib uit mijn lijf trek dacht ik, misschien slim jullie eens te vragen naar jullie kijk hierop..

Thanks voor de moeite! 🙏🏼
Onno
E46 318i Executive 2001

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: P0420 na nieuwe montage uitlaat

Bericht door matheeuwissen » 06 mar 2021, 11:34

Ik weet niet hoe het bij de 4 cilinders zit, maar bij de 6 cilinder zit er een lambdasonde voor en na de kat. Na de kat meet alleen of er verschil zit tussen de vervuiling voor en na de kat. Dus werkt je katalysator wel? Zeker omdat je een nieuwe uitlaat hebt geplaatst. Of zijn de sensoren wellicht omgewisseld?

Dat voor de kat na de kat zit en vice versa.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: P0420 na nieuwe montage uitlaat

Bericht door rob75 » 08 mar 2021, 09:12

Als de katalysator niet is vervangen en de sensoren ook niet en deze vooraf gewoon goed functioneerden, zou ik eens goed kijken naar de signalen die de sensoren afgeven. Vooral de tweede sensor na de kat. Bekijk de meetwaarden van de sensoren.
Als de kat zelf defect is, dan kun je dit wellicht ook ruiken. Je krijgt dan vaak een "rotte eieren" lucht.

Ik zou eerst goed een diagnose stellen en dan pas iets gaan vervangen. Vooral de zaken controleren die los zijn geweest tijdens het vervangen van de uitlaat.

Succes,

Rob

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: P0420 na nieuwe montage uitlaat

Bericht door Martin280967 » 09 mar 2021, 11:52

Kijk op YouTube naar o2 sensors non faulers.
Ik denk dat jij die ook nodig hebt.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: P0420 na nieuwe montage uitlaat

Bericht door Robin » 09 mar 2021, 22:46

@Mat: schijnt dat er bij de 4-pitters ook niet een eenduidig antwoord te geven is. Ik heb er bij m'n E46 318i namelijk twee, één voor en één na de kat. Maar, ik heb ook verschillende verhalen gehoord over mensen die er 4 hebben. op het uitlaatspruitstuk één per bank, één voor en één na de kat.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”