Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Beste forumleden,
Graag deel ik een ietwat vreemd voorval en ondanks dat ik uiteraard het forum heb doorzocht en al had gegoogeld op "Hoge accu ontlading", is het in mijn geval iets anders maar hoop dat jullie kunnen helpen. Excuses voor het lange(re) verhaal.
Het betreft een F11 uit 2015 waar tot vorige week ik nooit iets mee heb gehad. In 2019 heb ik Apple CarPlay geinstalleerd, een extra module die tussen het iDrive scherm en de NBT Head unit zit. Ook dat heeft altijd zeer goed gewerkt (en nog steeds).
De auto is vorige week voor het eerst voor een kleine onderhoudsbeurt bij een BMW specialist geweest met een kilometerstand van 130.000km. Met mijn 3 serie kwam ik al eerder bij deze specialist en daar goede ervaringen mee. De avond voor het afleveren van de auto heb ik nog even in de Check Control gekeken of de olie toch echt het enige was wat nodig was en ook het storingen menu gecheckt.
Sinds de dag na de onderhoudsbeurt krijg ik soms de melding 'Verhoogde accu ontlading". De auto start verder prima maar ik zag ook dat de tijds aanduiding weg iss op het iDrive scherm. Na de melding te willen bekijken onder Auto Status > Check Control zag ik dat dit menu nu helemaal leeg was. Ook het verbruik en andere boordcomputer data is verdwenen.
Ik ben direct terug gegaan naar de specialist want ik dacht dat ze wellicht iets met de accu hadden gedaan of dat ze een service menu oid in de software niet hadden afgesloten. Dit was niet het geval. Ze hebben de filters vervangen (ook interieur filter) en de motorolie en de APK. Verder niets en zijn niet aan de accu geweest. Bij het uitlezen kwamen ze met een fout in het instrument cluster en idd hoge accu ontlading sinds de ochtend na de onderhoudsbeurt. Verder gaven ze waarschijnlijke oorzaak aan als de Apple CarPlay. Wellicht dat die niet uit zou gaan 's avonds. Ik ben er 100km mee gaan rijden om de accu bij te laden maar dit maakte geen verschil want om de dag heb ik de melding. Na een paar dagen stilstand stond er zelfs "Accu leeg, motor starten".
Uiteraard vond ik het eerst bijna te toevallig dat de ochtend na de service beurt ik ineens deze meldingen krijg en zie dat het iDrive menu aardig wat data mist wat niet het geval was de avond ervoor. Ik wil echter geen vingers wijzen of de specialist de schuld geven want het kan uiteraard gewoon toeval zijn.
Ik ben gaan kijken naar de bekabeling onder het handschoenkastje (waar interieurfilter zit) en daar zat een kabel wat klem maar lijkt niet beschadigd. De auto heeft vervolgens 5 uur aan een Optimate (AGM) druppellader gehangen maar ik krijg deze ochtend wederom de melding "Verhoogde Accu ontlading"
Heeft een van jullie dit weleens gehad of bekend met het verdwijnen van verschillende informatie van het iDrive systeem? Enige andere tips? Ik dacht er aan om zelf het dashboard weer eens open te halen, de NBT unit te inspecteren en/of de zekeringen te checken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Graag deel ik een ietwat vreemd voorval en ondanks dat ik uiteraard het forum heb doorzocht en al had gegoogeld op "Hoge accu ontlading", is het in mijn geval iets anders maar hoop dat jullie kunnen helpen. Excuses voor het lange(re) verhaal.
Het betreft een F11 uit 2015 waar tot vorige week ik nooit iets mee heb gehad. In 2019 heb ik Apple CarPlay geinstalleerd, een extra module die tussen het iDrive scherm en de NBT Head unit zit. Ook dat heeft altijd zeer goed gewerkt (en nog steeds).
De auto is vorige week voor het eerst voor een kleine onderhoudsbeurt bij een BMW specialist geweest met een kilometerstand van 130.000km. Met mijn 3 serie kwam ik al eerder bij deze specialist en daar goede ervaringen mee. De avond voor het afleveren van de auto heb ik nog even in de Check Control gekeken of de olie toch echt het enige was wat nodig was en ook het storingen menu gecheckt.
Sinds de dag na de onderhoudsbeurt krijg ik soms de melding 'Verhoogde accu ontlading". De auto start verder prima maar ik zag ook dat de tijds aanduiding weg iss op het iDrive scherm. Na de melding te willen bekijken onder Auto Status > Check Control zag ik dat dit menu nu helemaal leeg was. Ook het verbruik en andere boordcomputer data is verdwenen.
Ik ben direct terug gegaan naar de specialist want ik dacht dat ze wellicht iets met de accu hadden gedaan of dat ze een service menu oid in de software niet hadden afgesloten. Dit was niet het geval. Ze hebben de filters vervangen (ook interieur filter) en de motorolie en de APK. Verder niets en zijn niet aan de accu geweest. Bij het uitlezen kwamen ze met een fout in het instrument cluster en idd hoge accu ontlading sinds de ochtend na de onderhoudsbeurt. Verder gaven ze waarschijnlijke oorzaak aan als de Apple CarPlay. Wellicht dat die niet uit zou gaan 's avonds. Ik ben er 100km mee gaan rijden om de accu bij te laden maar dit maakte geen verschil want om de dag heb ik de melding. Na een paar dagen stilstand stond er zelfs "Accu leeg, motor starten".
Uiteraard vond ik het eerst bijna te toevallig dat de ochtend na de service beurt ik ineens deze meldingen krijg en zie dat het iDrive menu aardig wat data mist wat niet het geval was de avond ervoor. Ik wil echter geen vingers wijzen of de specialist de schuld geven want het kan uiteraard gewoon toeval zijn.
Ik ben gaan kijken naar de bekabeling onder het handschoenkastje (waar interieurfilter zit) en daar zat een kabel wat klem maar lijkt niet beschadigd. De auto heeft vervolgens 5 uur aan een Optimate (AGM) druppellader gehangen maar ik krijg deze ochtend wederom de melding "Verhoogde Accu ontlading"
Heeft een van jullie dit weleens gehad of bekend met het verdwijnen van verschillende informatie van het iDrive systeem? Enige andere tips? Ik dacht er aan om zelf het dashboard weer eens open te halen, de NBT unit te inspecteren en/of de zekeringen te checken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Ik zou de auto eerst uitlezen. Daar komt wel wat uit.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Dank Source.
Dat heeft de specialist vorige week gedaan. Daar kwam enkel de verhoogde accu ontlading uit. De melding was idd voor het eerst de ochtend na de onderhoudsbeurt. Ze dachten daar dat het waarschijnlijk toeval is dat de accu de geest heeft gegeven de dag erna. Ik heb al zaken gelezen over IBS etc maar blijkbaar niets. Ik heb zelf nog geen software om het uit te lezen. Heb wel Bimmercode en die hebben geloof ik ook een foutlees programma maar niet zeker of dat iets is?
Dat heeft de specialist vorige week gedaan. Daar kwam enkel de verhoogde accu ontlading uit. De melding was idd voor het eerst de ochtend na de onderhoudsbeurt. Ze dachten daar dat het waarschijnlijk toeval is dat de accu de geest heeft gegeven de dag erna. Ik heb al zaken gelezen over IBS etc maar blijkbaar niets. Ik heb zelf nog geen software om het uit te lezen. Heb wel Bimmercode en die hebben geloof ik ook een foutlees programma maar niet zeker of dat iets is?
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Probeer het eerst eens zonder die apple carplay. Voeding loskoppelen en kijken of de melding dan nog komt. Kun je die al uitsluiten
Laatst gewijzigd door m.h. op 08 mar 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Ok ik heb Bimmerlink gekocht en toch maar even zelf uitgelezen. Ik neem aan dat sommige foutcodes door de lage accu spanning komt. Die staat op 42% charge nadat ik hem gister 5 uur aan de druppellader (AGM gecertificeerd) had gehangen.
Dit komt eruit:
Dit komt eruit:
Laatst gewijzigd door F11Fly op 08 mar 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Dank voor de tip. Ik was dit ook van plan maar die zit zorgvuldig weggewerkt achter het dashboard en is een aardige klus haha vandaar toch maar eerst die € 34 aan Bimmerlink besteed en de auto weer aan de druppellader.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Na wat zoekwerk met bovenstaande foutcodes lijkt het wel eens te maken kunnen hebben met de MOST bus (fiber). Het zou zo maar kunnen dat deze los is geraakt / gemaakt tijdens het vervangen van de filters. Geen idee nog hoe en waar deze zit dus wordt stap 2...
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Wat m.h. voorsteld zou ik ook doen...
waarom in het kort:
- dit is de variable wat aangepast is na "een goede werking"
- die CID en MOST code (en de rest denk ik ook) zijn een gevolg van elkaar.
- omdat mogelijk nu deze "CID fout", je auto niet "inslaap" wilt. Je headunit/navigatie wil je CID (Central Information Display) module afsluiten, maar dat lukt hem niet. let op de headunit/navigatie bestaat uit 3 of 4 modules (even uit mijn hoofd).
waarom in het kort:
- dit is de variable wat aangepast is na "een goede werking"
- die CID en MOST code (en de rest denk ik ook) zijn een gevolg van elkaar.
- omdat mogelijk nu deze "CID fout", je auto niet "inslaap" wilt. Je headunit/navigatie wil je CID (Central Information Display) module afsluiten, maar dat lukt hem niet. let op de headunit/navigatie bestaat uit 3 of 4 modules (even uit mijn hoofd).
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Dank wederom voor het meedenken.
@m.h.:
De Apple CarPlay module is geplaatst tussen de NBT head unit en het iDrive scherm en haalt z'n voeding dus ook daar direct vandaan.
@ehombie:
Het enige wat er gebeurt is tussen "alles werkt perfect" en de problemen nu is een tijdspanne van 14 uur waarin een onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden en de eerste melding "Verhoogde accu ontlading". De Apple CarPlay module is het enige non standaard aan de auto maar zit er al bijna 2 jaar in zonder problemen. Het bedrijf die deze units maakt reageerde binnen een paar minuten nadat ik ze op de hoogte bracht van de meldingen en denken met mij mee. Zij zijn ervan overtuigd dat tijdens de service beurt de MOST bus kabel ergens is los geraakt en een lekstroom veroorzaakt die ook de missende informatie op de iDrive normaal voorziet. Ik ga morgen de Apple Carplay eruit halen en de kabels eens goed inspecteren en dan gaan we verder kijken.
Nogmaals, ik wil niet meteen de specialist de schuld geven, het kan nog steeds gewoon stom toeval zijn.
@m.h.:
De Apple CarPlay module is geplaatst tussen de NBT head unit en het iDrive scherm en haalt z'n voeding dus ook daar direct vandaan.
@ehombie:
Het enige wat er gebeurt is tussen "alles werkt perfect" en de problemen nu is een tijdspanne van 14 uur waarin een onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden en de eerste melding "Verhoogde accu ontlading". De Apple CarPlay module is het enige non standaard aan de auto maar zit er al bijna 2 jaar in zonder problemen. Het bedrijf die deze units maakt reageerde binnen een paar minuten nadat ik ze op de hoogte bracht van de meldingen en denken met mij mee. Zij zijn ervan overtuigd dat tijdens de service beurt de MOST bus kabel ergens is los geraakt en een lekstroom veroorzaakt die ook de missende informatie op de iDrive normaal voorziet. Ik ga morgen de Apple Carplay eruit halen en de kabels eens goed inspecteren en dan gaan we verder kijken.
Nogmaals, ik wil niet meteen de specialist de schuld geven, het kan nog steeds gewoon stom toeval zijn.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Je kan ook meten per circuit hoe veel stroom er wordt verbruikt alleen is dat wel wat geadvanceerder.
Bij het uitlezen van dit soort storingen staat er niet het ligt aan deze module maar je hebt een begin en vanaf daar dien je verder te werken.
Bij het uitlezen van dit soort storingen staat er niet het ligt aan deze module maar je hebt een begin en vanaf daar dien je verder te werken.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
ow ik zie dat je carplay er langer inzit. mijn excuus. neemt niet weg dat ik obv die melding wel in die hoek zou zoeken gezien die cid melding.
als je most defect/kapot/los was dan had je denk ik ook andere problemen met andere modules in de most ring.
Is het wat anders, zeg bijv keyless entry, dan moet je een lekstroom proef uitvoeren (wat source voorstelt).
als je most defect/kapot/los was dan had je denk ik ook andere problemen met andere modules in de most ring.
Is het wat anders, zeg bijv keyless entry, dan moet je een lekstroom proef uitvoeren (wat source voorstelt).
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Dank wederom. Vandaag de tijd alles even goed te inspecteren.
Waarom ik denk dat de MOST los zit is omdat ik dus ook andere problemen met verschillende modules heb. Verdwenen iDrive data zoals tijd, check control, en verbruik/consumptie gegevens.
Ik zal zo eerst even de accu uitlezen en daarna beginnen met dashboard open en de kabels checken. Heb ik het juist dat bij klein onderhoud/vervangen van microfilters men binnen enkel de interieurfilters vervangt onder het handschoen kastje of mis ik er nog een?
Groet
Waarom ik denk dat de MOST los zit is omdat ik dus ook andere problemen met verschillende modules heb. Verdwenen iDrive data zoals tijd, check control, en verbruik/consumptie gegevens.
Ik zal zo eerst even de accu uitlezen en daarna beginnen met dashboard open en de kabels checken. Heb ik het juist dat bij klein onderhoud/vervangen van microfilters men binnen enkel de interieurfilters vervangt onder het handschoen kastje of mis ik er nog een?
Groet
Laatst gewijzigd door F11Fly op 09 mar 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
In principe kom je niet eens in de buurt om een most kabel los te maken tenzij de after market module niet meteen achter de radio zit. Een visuele controle en je weet meer.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Net 2 uur bezig geweest. Alles los gemaakt en de Apple CarPlay unit verwijderd. Vervolgens alle kabels bekeken maar zie niets vreemds en geen schade. Ik heb alles weer verbonden zoals het was toen ik de auto kocht (origineel).
Daarna heb ik de foutcodes via BimmerLink gewist en deze geeft nu geen fouten aan. Echter zie ik wel nog steeds dat ECU 60 (Instrument cluster) geen verbinding heeft en dus geen foutcodes kan uitlezen. Dit was gister ook al zo.
Helaas is er in mijn iDrive nog niets veranderd, ik krijg nog steeds de tijd niet ingesteld, geen verbruiksgegevens en geen Service behoefte en Check Control. Het lukt wel om via Bluetooth mijn telefoon te verbinden en te bellen & muziek af te spelen.
Ook heb ik de accu gecontroleerd. Deze geeft 12V en de lading was 72% vanmorgen. Na een ritje van 15 min was hij 84% dus die lijkt gewoon op te laden. Ik ga dus kijken of ik morgenochtend nog steeds Verhoogde Accu ontlading melding krijg nu de Apple CarPlay verwijderd is.
The mystery continues....mocht er nog iemand de gouden tip hebben?
Ik heb online wat gelezen over een Fiber -lus? Ik zie die niet bij mijn zekeringen zitten.
Laatst gewijzigd door F11Fly op 09 mar 2021, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
2020 R Nine T Scrambler & 2015 F11 520 Touring