Koplampglas vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
U-car

Koplampglas vervangen

Bericht door U-car » 14 mar 2021, 10:41

Om alvast te oefenen voor het eraf snijden, bakken en lostrekken van het koplampglas, heb ik een LCI koplamp gekregen van mijn schadehersteller. Vraag is welke het exact is. Op de site van Hella kom ik de nummers niet tegen en BMW werkt niet met Hella nummers.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door U-car op 28 mar 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Edward

Re: Welk type koplamp is dit?

Bericht door Edward » 14 mar 2021, 11:02

In ieder geval eentje van een F10/F11 LCI... ik zit al op RealOEM te kijken, maar de nummers komen niet overeen. Het is in ieder geval een BMW OE koplamp.

https://www.google.com/search?q=63117317132

m.h.

Bericht door m.h. » 14 mar 2021, 13:04

Ik ga vd week een koplamp van een vriend zn f11 bekijken waar vocht in zit. Wat ga je gebruiken qua materiaal? Alleen een lens? Of ook een nieuw rubber? Daar ben ik nog naar opzoek

U-car

Bericht door U-car » 14 mar 2021, 14:50

De koplamp is van een LCI F10, 520d geweest. Kenteken etc ontbreken, omdat de auto tussendoor ff onder handen genomen is. Dus kan niet 123 opzoeken of er bijv bochtverlichting op zit.

Ik ga de kit die ik voor de deurhendels gebruikt heb, straks ook gebruiken voor de lens. Die blijft elastisch terwijl de kunstof delen niet aangetast worden.

Snijden is met een dremel, duurt langer dan met een multitool, maar je kan nauwkeuriger snijden. Als ie open is, gaan de verchroomde delen er uit om beschadigingen te voorkomen. Bakken ben ik nog niet over uit, ik wil eerst met een haarföhn aan de slag op de rand waar nu de kit zit om deze zacht te maken en dan de rest eruit rukken. Ik moet de dikte van het rubber in de doppen meten en nieuw, iets dikker rubber bestellen.

m.h.

Bericht door m.h. » 14 mar 2021, 19:33

Oke, welke (soort) kit gebruik je dan.... ben wel nieuwsgierig eigenlijk om voor mezelf ideeën op te doen

m.h.

Bericht door m.h. » 14 mar 2021, 19:54

K zat gewoon aan siliconenkit te denken.
K vond dit nog op YouTube trouwens:

https://youtu.be/W7p1AC1_jjg

U-car

Bericht door U-car » 14 mar 2021, 22:42

Ik heb mijn inspiratie van deze video:
https://youtu.be/W5VC3xDYw5o

De kit:
https://postimg.cc/34L7tZQ9

Ik zie dat de meneer uit jouw filmpje gewoon vet gebruikt voor de doppen. Ik ben bang dat met de hogere temperaturen in het motorcompartiment dat spul gewoon wegsmelt en daardoor een tijdelijke oplossing wordt.

Verder gebruikt hij butylband als seal tussen de lens en het huis. Het kan, de juiste butylband kan goed tegen hogere temperaturen en blijft dan ook flexibel. Mijn persoonlijke voorkeur blijft toch de kitspuit, daarmee kan je de kit in V vorm aanbrengen in de sleuf van het huis, zodat de groef van de lenscover aan beide kanten gedekt is.

Maargoed, er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden.

m.h.

Bericht door m.h. » 15 mar 2021, 06:23

Inderdaad, wel leuk om een ander zijn mening ook te lezen. Ik laat mijn bevindingen vd week weten

m.h.

Bericht door m.h. » 16 mar 2021, 17:20

Vanmiddag lamp uitgebouwd, wat luchtdruk erop en zeepwater. De deksel aan de achterzijde lekte wat, en in de hoek tussen de behuizing en de lenscover. Goed schoongemaakt en dichtgekit. Binnen de 2 uur was het klusje geklaard. De droogtijd van de kit niet meegerekend.

Ben benieuwd komende weken.

U-car

Bericht door U-car » 22 mar 2021, 06:38

Ik heb gisteren eerst geprobeerd de lamp open te wrikken middels een hetelucht pistool zoals in jouw video. Ondanks dat het plastic zacht werd door de hitte was er geen beweging in te krijgen. Poging twee was met een dremel voorzichtig de voorkant lossnijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende dagen verder, ik ga eerst de sierlijst binnen losmaken. Dan is er ruimte om de rest na verhitting los te trekken met een tang.

Noot: de sierlijst van de LCI koplamp zit niet vast aan de lenscover zoals bij de pre-LCI koplampen. Dit vormt weer een uitdaging voor het uit te voeren werk.

m.h.

Bericht door m.h. » 22 mar 2021, 20:19

:duimen: goed bezig!

U-car

Re: Koplampglas vervangen

Bericht door U-car » 28 mar 2021, 17:27

Thanks!

Tussenstand: Koplamp: 0 - U-car: 1

Afbeelding

Afbeelding

m.h.

Bericht door m.h. » 28 mar 2021, 17:49

Hahaha, toch nog wel ff mee bezig geweest dus. Hoe kom jij aan de nieuwe "lens cover"? K heb al redelijk veel gegoogeld maar bijna overal niet leverbaar....

U-car

Bericht door U-car » 28 mar 2021, 18:28

Aliexpress 😉, kosten zo rond de €25-, per stuk. Perfecte pasvorm!

Voor de Chinese markt heeft BMW ook de F18 uitgebracht, da’s een langere F10, vandaar onderdelen (zoals deurgrepen) in overvloed.

Anyway, het uitgesneden stuk was niet voldoende om de sierlijsten los te krijgen. Ik moest rondom de schroefjes heen snijden om alles los te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

De sierlijst met led verlichting had ik al losgewrikt.
Als alles los is krijg je toegang tot de verchroomde delen. Met torx 20 alles loshalen en voorzichtig opzij zetten/veilig opbergen. Pas op met vette vingers!

Daarna met de heteluchtgun verhitten. Verhit niet de lenscover maar het koplamphuis aan beide kanten. Je moet geleidelijk verhitten tot het punt dat het plastic week begint te worden. Daarna met een griptang de lenscover lostrekken. Ik deed steeds een stuk van 15cm tegelijk om de warmte er in te houden. Er zitten 3 plastic pinnen die zeer moeilijk meekomen. Hier gebruikte ik ook een platte schroevendraaier om medewerking te eisen.

Geduld is het magische woord en als alles goed gaat is dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week de groef schoonmaken. Ik ben nog niet uit hoe ik dat ga doen. Stanleymes of dremel. Tips zijn welkom!

U-car

Bericht door U-car » 04 apr 2021, 14:49

Ik heb een speciale set gekocht om permaseal mee weg te snijden. Het werkt het beste als je het mes eerst verwarmt. Helaas is het een arbeidsintensief klusje. Daarom een multitool erbij gepakt om het te versnellen. Ben een klein uurtje bezig geweest en dit is het resultaat:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”