325i E90 LCI N53B30A Injectors

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
noel3011

325i E90 LCI N53B30A Injectors

Bericht door noel3011 » 25 mar 2021, 08:55

Goedemorgen,
Sinds vandaag lid op dit forum, en sinds een maandje in het bezit van een 325i E90 LCI met N53 motor.

Mij valt sinds een paar dagen een geluid op, wat lijkt op de injectors. Nu weet ik dat ze sowieso wat geluid maken, aangezien het directe inspuiting is. Ook lees ik dat het geen kwaad kan, maar toch ben ik benieuwd wat de oorzaak van het volgende probleem/geluid is. Zelf heb ik nog geen filmpje van het geluid gemaakt, maar wel kwam ik een filmpje tegen waar precies hetzelfde probleem / geluid is. Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Yi-fxH_HTNo

Ik heb het dan met name over het geluid wat je hoort wanneer hij gas geeft.

Ik lees in de reacties iemand die het heeft over de olie vervangen, van 5w30 naar 0w30, bijna water dus.
Ook had ik ergens gelezen ( kan de link helaas niet terugvinden ) dat iemand na het vervangen van de NOX sensor dit geluid erbij kreeg. Nu weet ik natuurlijk niet of dit puur toeval was, of dat dit wellicht hierdoor kan komen. ( De NOX sensor is 2 maanden voordat ik de auto kocht namelijk ook vervangen )

Ik zie via RDW geen lopende terugroepacties op mijn model/kenteken. Als hij ze gehad heeft, zijn ze dus uitgevoerd.

Iemand hier die dit geluidje ook ervaren heeft, of weet wat het kan zijn? En of bovengenoemde punten hier iets mee te maken kunnen hebben? Ik lees graag jullie reacties. :///m:

ehombie

Re: 325i E90 LCI N53B30A Injectors

Bericht door ehombie » 25 mar 2021, 09:24

ik kan het niet bevestigen (heb nog geen scoop)...maar wil het wel proberen.

je auto heeft verschillende injectie en vermogen strategieën. Laat nu net die NOX sensor zijn die mede bepaalt welke strategie deze mag/kan rijden. homogeen (normaal), homogeen-lean (zuinig), stratified (zuinigst)

als de auto denkt " de chauffeur gaat zo weg rijden, dan gaat hij de vanos dusdanig zetten" dat je wat meer vermogen hebt om weg te rijden. het verschil in geluid wat je hoort kan een gevolg zijn van vanos actuaties. idd ja die injectoren klakkeren...

als ik mijn auto in de garage zet, dan hoor je het namelijk ook. zodra ik de auto in de P zet, veranderd het geluid onder de kap, tussen die situaties die jij hoort in dat filmpje. (met name als de motor warm is)

dus....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

noel3011

Re: 325i E90 LCI N53B30A Injectors

Bericht door noel3011 » 04 apr 2021, 12:54

Goedemiddag,

Thanks voor je antwoord!

Er ging iets niet helemaal goed, ik kwam niet in mijn account om te reageren. Maar weet je dan toevallig ook, wat maakt dit geluid?

En is dit dan ook echt “normaal” of is dit naarmate de auto ouder wordt een dingetje wat je eraan overhoudt?

Thanks!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”