Verlagen voorkant beinvloed camber?
- DJLeonardo
Verlagen voorkant beinvloed camber?
Weet iemand (zeker) of het camber aan de voorkant ook negatief wordt beinvloed als je verlaagd?
Van de achterkant weet ik dat het wel zo is maar de voorkant leek me dat onwaarschijnlijk. :?
Van de achterkant weet ik dat het wel zo is maar de voorkant leek me dat onwaarschijnlijk. :?
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Verlagen voorkant beinvloed camber?
Weet bijna zeker dat het veranderd.
Bij de beetle van mijn vriendin hebben ze niet uitgelijnd na verlaging. Zij heeft de auto gekocht en na een jaartje waren beide voorbanden compleet scheef afgesleten. De binnenkant helemaal kaal, buitenkant nog zat profiel.
Even laten uitlijnen en toen bleek dat hij behoorlijk "scheef" stond.
Bij de beetle van mijn vriendin hebben ze niet uitgelijnd na verlaging. Zij heeft de auto gekocht en na een jaartje waren beide voorbanden compleet scheef afgesleten. De binnenkant helemaal kaal, buitenkant nog zat profiel.
Even laten uitlijnen en toen bleek dat hij behoorlijk "scheef" stond.
Hij wordt beinvloed, maar juist positief. Je krijgt ietsje meer negatief camber, dus betere wegligging in bochten. Maar niets om je zorgen over te maken hoor
Schuin afgesleten banden is gewoon een kwestie van verkeerde uitlijning, daar is je verlaging an sich niet de veroorzaker van.

Schuin afgesleten banden is gewoon een kwestie van verkeerde uitlijning, daar is je verlaging an sich niet de veroorzaker van.
- DJLeonardo
Gaan ze met uitlijnen ook het camber aftellen dan? ik dacht alleen de sporing?
Anyway, ik wil juist graag dat het camber iets negatiever wordt. Dan valt de bovenkant van het wiel iets verder naar binnen en dat zou net wel eens aanlopen kunnen vookomen. Het staat natuurlijk ook wel leuk. Iets vaker banden vervangen alleen..
Anyway, ik wil juist graag dat het camber iets negatiever wordt. Dan valt de bovenkant van het wiel iets verder naar binnen en dat zou net wel eens aanlopen kunnen vookomen. Het staat natuurlijk ook wel leuk. Iets vaker banden vervangen alleen..
- DJLeonardo
hahahanse46 schreef:Hij wordt beinvloed, maar juist positief. Je krijgt ietsje meer negatief camber.

Als je echt wilt weten of je de juiste camber hebt moet je gewoon eens in de zoveel tijd met een schuifmaat je profieldiepte opmeten en dan ook nog vanaf nieuwe banden. Al denk ik niet dat banden gelijk afslijten. Je zou eigenlijk eens met een thermometer moeten meter wat de temperaturen zijn aan de buitenkant,midden en binnenkant van de band. Zo doen ze dat bij formule 1 ook en aan de hand daarvan kunnen ze de camber bepalen (al zijn er nog veeeeeel meer dingen die de camber bepalen).
Camber bepaald in redelijke mate de bochtensnelheid van je auto want je wilt een zo`n platmogelijke band in de bocht natuurlijk en op het rechte stuk een klein loopvlak.
Eigenlijk moet je max camber erop zetten op alle 4 de wielen en dan je topsnelheid meten (als je auto niet begrensd is)
.
Overigens is het heel makkelijk om bij de achterwielen de camber af te stellen zelf. Er zit een gradenboog op! Hoe het bij de voorwielen zit weet ik niet maar zal denk ik weleens hetzelfde kunnen zijn? Als het goed is moet dat kunnen zonder dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden.
Camber bepaald in redelijke mate de bochtensnelheid van je auto want je wilt een zo`n platmogelijke band in de bocht natuurlijk en op het rechte stuk een klein loopvlak.
Eigenlijk moet je max camber erop zetten op alle 4 de wielen en dan je topsnelheid meten (als je auto niet begrensd is)

Overigens is het heel makkelijk om bij de achterwielen de camber af te stellen zelf. Er zit een gradenboog op! Hoe het bij de voorwielen zit weet ik niet maar zal denk ik weleens hetzelfde kunnen zijn? Als het goed is moet dat kunnen zonder dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Bij mij is na het uitlijnen ook het negatieve camber dat achter ontstaan was na het verlagen weer gecorrigeerd.DJLeonardo schreef:Gaan ze met uitlijnen ook het camber aftellen dan? ik dacht alleen de sporing?
- DJLeonardo
Op foto's van jouw auto lijkt het anders dat er nog behoorlijk wat negatief camber op zit voor en achter. Heb toevallig vanmiddag even gekeken. Is dat ook zo? En wat is er mis met een beetje negatief camber? (h)
Op de foto's is die ook nog niet uitgelijnd dus dat klopt wel... (h) Wat het nadeel is, is dat je banden maar aan een kant echt belast worden en dus daar sneller slijten. Dus doe je veel minder KM met een setje banden...
Met een schroefset heb je dat inderdaad, maar met zo'n eibach setje waarmee je maximaal 30 mm naar beneden gaat valt dat mee hoor! Ik heb er bij mijn vorige auto totaal geen last van gehad (E36 coupé).
Beetje extra camber op de vooras is nooit weg!
Beetje extra camber op de vooras is nooit weg!

- DJLeonardo
precies!hanse46 schreef: Beetje extra camber op de vooras is nooit weg!
Destijds op de Z ook een Eibach set gemonteerd en ik kan me herinneren dat achter best wat meer neg. camber kreeg maar voor niet echt. Enfin we gaan het zien. De Prokit is in aantocht